BBC در گزارش خود بر اساس جدیدترین آمارهای ارائه شده،  خبر از کاهش قیمت مسکن ولز تا سطح سال ۲۰۰۹ داده است که بیشترین کاهش قیمت در بریتانیا محسوب می‌شود. طبق این گزارش،  انجمن ساختمان پرنسیپیتی اعلام کرد که میانگین قیمت مسکن در پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۲۳۴هزار پوند بود که ۶‌درصد نسبت به بالاترین رکورد سال قبل کاهش داشته است. این بزرگ‌ترین کاهش سالانه میانگین قیمت مسکن در ولز از سال ۲۰۰۹ است که پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ بود.

اما با وجود این،  قیمت مسکن ۲۵‌درصد بالاتر از پنج سال پیش است و این امر عامل اصلی بازار ضعیف معاملات خرید مسکن با وجود کاهش قیمت‌ها بوده است.

با توجه به فشار مداوم بر هزینه زندگی در کنار هزینه‌‌‌های بالاتر وام مسکن،  از آنجا که خانوارها از نرخ‌های ثابت بسیار پایین‌‌‌تری برخوردار هستند،  برخی پیش‌بینی می‌‌‌کنند که کاهش قیمت‌ها در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و به دنبال آن در سال ۲۰۲۵ بهبود خواهد یافت. زیرا  برخی نشانه‌‌‌های مثبت مانند کاهش تورم وجود دارد،که باعث کاهش نرخ بهره بانک انگلستان تا ۴درصد در سال ۲۰۲۴ خواهد شد که در حال حاضر نرخ بانک انگلستان در سطح ۵.۲‌درصد ثابت باقی مانده است.

برآوردها حاکی از آن است بازارهای وام مسکن در حال حاضر به جنب و جوش افتاده‌‌‌اند،  و وام دهندگان با تشدید رقابت،  نرخ‌ها را به‌‌‌طور قابل‌توجهی کاهش داده‌‌‌اند،  از این رو انتظار می‌‌‌رود این روند ادامه داشته باشد. این روند مثبت در بازار مسکن،  منجر به تحرکاتی در این حوزه شده و افراد بسیاری مخصوصا خانه اولی‌‌‌ها را به فکر خرید مسکن و سرمایه‌گذاری در این حوزه واداشته است.

تلگراف در مصاحبه‌‌‌ای با یک زوج میانسال حدود ۵۰ ساله،  به چگونگی خانه‌‌‌دار شدن آنها براساس میزان درآمد،  پس‌‌‌انداز،  هزینه‌‌‌ها با درنظر گرفتن تورم و... پرداخت که باتوجه به اینکه وام مسکن بریتانیا برای خانه اولی‌‌‌ها حدود ۹۵‌درصد قیمت خانه را شامل می‌شود،  یک زوج بریتانیایی تنها ۲سال برای صاحب‌خانه شدن زمان نیاز دارند. این در حالی است که در ایران،  بیش از ۴۰ سال زمان برای خانه‌‌‌دار شدن لازم است.

ناتالی مورتن اسپنسر و همسرش جیک،  که در حال حاضر در میلتون کینز اجاره‌‌‌نشین هستند،  رویای داشتن خانه دو تا سه خوابه در این منطقه با قیمتی بین ۲۵۰هزار تا ۳۵۰هزار پوند را دارند.

خانم مورتن اسپنسر،  نویسنده مستقل،  سالانه بین ۵۹هزار تا ۶۵هزار پوند درآمد دارد در حالی که حقوق سالانه شوهرش ۴۳هزار پوند است. آنها قصد دارند ۵۰هزار پوند برای سپرده‌‌‌گذاری طی چند سال آینده پس‌‌‌انداز کنند و هر ماه ۲هزار پوند کنار بگذارند،  که امیدوارند به لطف اجاره ماهانه پایین ۴۵۰ پوندی امکان‌پذیر باشد.

با این حال،  موانعی بر سر راه آنها وجود دارد. وام‌‌‌دهندگان به دلیل سن آنها به احتمال زیاد وام مسکن با دوره بازپرداخت کوتاه را به آنها پیشنهاد می‌‌‌دهند.

تلگراف براساس مشاوره کارشناس یک شرکت مالی مسکن،  راه خانه‌‌‌دار شدن این زوج را اینگونه می‌داند که با توجه به نرخ پس‌‌‌انداز،  حدود ۲سال طول می‌‌‌کشد تا ۵۰هزار پوند پس‌‌‌انداز کنند. البته باید پس‌‌‌اندازهای موجود خود را در صندوق اضطراری باقی بگذارند،  و باتوجه به وضعیت اقتصادی فعلی منطقی است که ایمنی را در اولویت قرار دهند. زیرا هزینه برنامه‌‌‌ریزی شده در بازه زمانی کوتاه،  ارزش آن را ندارد که ریسک نوسانات در بازارها را بپذیرند. البته اکنون زمان خوبی برای پس‌‌‌انداز است،  زیرا تورم در حال کاهش است و نرخ‌های بهره ثابت باقی مانده‌‌‌اند و این باعث رقابت بانک‌‌‌ها برای ارائه وام‌‌‌های مسکن با نرخ بهره پایین‌‌‌تر برای جذب مشتری شده است که می‌تواند طی یک یا دو ماه نرخ بهره را کاهش دهد.  به گفته این کارشناس با توجه به شرایط اقتصادی فعلی،  خرید مسکن بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای این زوج خانه اولی خواهد بود. زیرا خرید زمین سرمایه‌گذاری بلندمدتی به‌‌‌شمار می‌‌‌رود.

زیرا باید در نظر داشت که درآمد حاصل از زمین یا دارایی با بالاترین نرخ مالیات بر درآمد نهایی او (۴۰ درصد) مشمول مالیات می‌شود که عملا عایدی زمین را برای سرمایه‌گذار از صرفه می‌‌‌اندازد.

در نگاه اول خرید زمین ممکن است به این معنی باشد که آنها برای خرید خانه حق تمبر بیشتری می‌‌‌پردازند. اگر زمین ابتدا خریداری شود،  دیگر آنها برای خرید خانه اول واجد شرایط نیستند.  این زوج،  حداقل سپرده‌‌‌ای که برای خرید ملک اول نیاز دارند ۵‌درصد قیمت خرید است. بنابراین،  اگر یک ملک ۲۵۰هزار پوندی باشد،  برای ملک ۳۵۰هزار پوندی به ۱۲۵۰۰ یا ۱۷۵۰۰ پوند نیاز دارند. اگر آنها توانستند یک سپرده ۵۰هزار پوندی جمع‌‌‌آوری کنند،  بسته به ارزش ملک،  به ۲۰ یا ۲۵‌درصد از قیمت خرید نزدیک‌‌‌تر می‌شوند. به طور کلی،  هر چه سپرده بزرگ‌تر باشد،  نرخ وام مسکن بهتر است. با این حال،  این باید با افزایش احتمالی قیمت ملک در طول زمان صرف شده برای پس‌انداز‌سنجیده شود، که می‌تواند با کاهش احتمالی قیمت همراه باشد.