توسعه زیرساخت‌ها؛ راهکار کاهش مصرف انرژی در ساختمان

فاطمه بهادری- اولین همایش اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان در حالی برگزار می‌شود که ارائه راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی بیش از پیش مدنظر همگان است. یکی از مهم‌ترین راهکارها که درگذشته نیز بر آن تاکید شده ،در نظر گرفتن کاهش مصرف انرژی در کالاهای تولید شده است. به عنوان نمونه کاهش انرژی در تولید لوازم خانگی و توجه به مصرف انرژی یکی از مواردی است که در یک سال گذشته مورد توجه مصرف‌کنندگان و حتی ملاکی برای تعیین قیمت کالا بوده است. کاهش اتلاف انرژی از مباحث مطروحه‌ای است که در بخش ساختمان و در کنار استانداردسازی این کالا نیز مدنظر قرار خواهد گرفت. توجه به انرژی‌های نو یا به بیان دکتر داود فدایی، عضو هیات علمی‌دانشگاه صنعتی امیرکبیر «منابع تجدیدپذیر»، کمک می‌کند تا علاوه بر بهینه‌سازی مصرف سوخت بر سوخت‌های پاک نیز تاکید شود.

۸۰ درصد انرژی خورشیدی در ۱۱ماه از سال

فدایی با بیان این نکته که کشورهای اروپایی از جمله آلمان مقرر کرده‌اند تا سال ۲۰۲۰به میزان ۲۰ درصد از انرژی مصرفی خود را از منابع تجدید پذیر تامین کنند، می‌گوید: این میزان در ایران ۱۲۳ هزارم درصد است. وی می‌افزاید: این در حالی است که خورشید در ایران پنج برابر بیشتر از کشور آلمان می‌تابد.

وی با تاکید براینکه براساس اطلس انرژی به طور میانگین، کشورمان در۳۳۰ روز از سال از انرژی خورشید بهره‌مند است، اظهار می‌دارد: در مناطق محروم آب نیست ولی آفتاب هست. هرجا انرژی باشد آبادانی خواهد بود. وی ادامه می‌دهد: می‌توان در ۱۱ماه از سال و با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به میزان ۸۰ درصد از انرژی رایگان خورشیدی استفاده کرد.

کاهش ۵درصدی دما در یک شهر خوب

شاهین حیدری ،رییس گروه معماری و انرژی دانشگاه تهران نیز با تاکید براینکه یک شهر خوب بین پنج تا هفت درصد از دمای هوا را کاهش داده و هوا را متعادل‌تر می‌کند، می‌گوید: بخشی از اتلاف انرژی را می‌توان از طریق استانداردها کاهش داد؛ اما بخشی از این میزان به وسیله مدیریت شهری جبران می‌شود.

وی تصریح می‌کند: به‌رغم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، نتیجه مورد نظر برای کاهش مصرف انرژی حاصل نشد؛ زیرا زیرساخت‌ها برای اجرای این قانون فراهم نشده است.حیدری متعادل کردن هوای شهری مانند تهران را به وسیله ابزارهایی مانند کاشت درخت برای کاهش مصرف انرژی بسیار موثر می‌داند و می‌گوید: برای مثال با کاشت درخت، مردم زمان بیشتری را در خیابان‌ها گذرانده و انرژی کمتری در خانه‌ها به مصرف می‌رسد. تعاملات اجتماعی مردم نیز بیشتر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: به علت گرمای هوا در برخی نقاط تهران مردم حاضر نیستند بدون وسیله نقلیه شخصی تردد کنند و به این سبب مصرف سوخت کاهش نمی‌یابد.وی می‌گوید: زیرساخت‌ها کمک می‌کند تا دمای هوای شهری مانند تهران در مناطق مختلف اینقدر متفاوت نباشد.

مصرف ۴۰ درصد از انرژی در ساختمان‌ها

اصغر حاج سقطی، رییس انجمن خورشیدی ایران نیز در خصوص اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان با توجه به بحث هدفمند کردن یارانه‌ها معتقد است:۴۰ درصد از مصرف انرژی به ساختمان‌ها یا همان مصارف خانگی اختصاص دارد. وی ادامه می‌دهد: عایق کاری دیوارها، دو جداره کردن پنجره‌ها بخشی از استانداردهای طراحی ساختمان برای کاهش مصرف انرژی است و این کاهش مصرف به کاهش آلودگی هوا و محیط زیست نیز کمک می‌کند.