دنیای اقتصاد- روند ارائه تسهیلات ساخت مسکن طی ماه‌های اخیر به‌رغم آنکه هنوز وعده برداشت از صندوق توسعه ملی محقق نشده، همچنان ادامه دارد، به طوری که طی ۵ ماه اول امسال بیش از ۷ هزار میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت مخصوص مسکن‌مهر پرداخت شده که برای تامین این رقم، از «خط‌اعتباری» به همراه «اوراق‌مشارکت» استفاده شده است. بانک‌ عامل مسکن‌مهر ضمن امیدواری به صدور مجوز برداشت ۷میلیارد دلاری از صندوق توسعه، احتیاط‌هایی را در پرداخت وام‌ساخت به‌کارگرفته از جمله اینکه ورود وام مسکن‌مهر به سپرده‌های سایر بانک‌ها و چرخش این تسهیلات در بازار را کنترل می‌کند. تا آمدن «صندوق‌توسعه» دو منبع انبوه‌سازان را تامین مالی می‌کند

پرداخت وام‌‌ساخت به شیوه «احتیاط»

تامین مالی مسکن‌مهر با «خط‌اعتباری» و «اوراق‌مشارکت»

مدیرعامل بانک‌مسکن: ورود وام مسکن‌مهر به سپرده‌های بانکی را کنترل می‌کنیم

خرید مسکن در ۵ ماه اول امسال ۶۵ درصد افزایش یافت

از ابتدای امسال تاکنون۱۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ساخت‌مسکن پرداخت شده که ۶۷ درصد آن به مسکن‌مهر رسیده است

گروه مسکن- فرید قدیری: با به پایان رسیدن منابع اولیه بانکی برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، در حالی که هنوز مجوز نهایی استفاده از صندوق توسعه ملی به نفع ساخت‌وساز صادر نشده، بانک‌مرکزی دو مسیر موقتی را برای تامین مالی انبوه‌سازانی که به سفارش دولت خانه‌سازی می‌کنند باز کرده و همزمان بانک‌عامل مسکن‌مهر نیز شیوه «احتیاط» را برای پرداخت وام ساخت به اجرا گذاشته است.

هم‌اکنون تعهد دولت به انبوه‌سازان مسکن‌مهر، در حد پرداخت ماهانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت است که برای پوشش آن، به رغم مخالفت‌ها در شارژ خط‌اعتباری از سوی بانک‌مرکزی، طی ماه‌های اخیر حدود ۳ هزار میلیارد تومان از این طریق به پروژه‌های مسکن‌مهر تسهیلات داده شده است.

بانک‌مرکزی تا پیش از این معادل ۷ هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن‌مهر خط‌اعتباری ارائه کرده بود اما در حال حاضر ارزش خط‌اعتباری به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است با این تفاوت که به جای شارژ یکباره، به تدریج و در حد چند صد میلیارد تومان تحویل می‌شود تا اثر تورمی آن به کمترین حد ممکن برسد.

علاوه بر پشتیبانی بانک‌مرکزی، بانک‌عامل مسکن‌مهر نیز تاکنون حدود ۹ هزار میلیارد تومان با ابزارهایی همچون انتشار اوراق‌مشارکت یا اختصاص از منابع داخلی، به انبوه‌سازان این طرح تسهیلات ارائه کرده است و برای دور جدید نیز با مجوزی که از بانک‌مرکزی دریافت کرده، انتشار مجدد اوراق ‌مشارکت از طریق فرابورس را در دستور کار قرار داده است طوری که از امروز و در مرحله اول ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق با نرخ سود ۱۷ درصد برای تامین اعتبار مسکن‌مهر فروخته می‌شود.

گزارشی که مدیرعامل بانک‌مسکن در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار داده نشان می‌دهد از ابتدای مسکن‌مهر تا پایان مردادماه امسال در مجموع ۱۹۶۰۰ میلیارد تومان به سازنده‌های مسکن‌مهر تسهیلات داده شده که ۷۳۰۰ میلیارد تومان آن در ۵ ماه اول امسال پرداخت شده است به این ترتیب نیاز ماهانه انبوه‌سازان مسکن‌مهر فعلا بدون پاسخ نمانده است. اما در مقابل ۷۳۰۰ میلیارد تومانی که از ابتدای امسال تاکنون توسط بانک‌مسکن به مسکن‌مهر پرداخت شده، رقمی معادل ۳۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سپرده‌گذاری -پرداخت وام به شرط سپرده‌گذاری ۶ماهه- نیز به پروژه‌های معمولی ساخت‌ مسکن در داخل شهرها پرداخت شده است که نشان می‌دهد از کل ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان وام ساخت‌وساز که طی ماه‌های گذشته از سال جاری به انبوه‌سازان پرداخت شده، ۶۷ درصد آن در قالب وام ارزان‌قیمت و فقط برای انبوه‌سازان مسکن‌مهر بوده است.

به این ترتیب حمایت‌های دولتی و سیستم بانکی از طرح مسکن‌مهر همچنان در اولویت است و در این میان تامین مالی سایر پروژه‌های خانه‌سازی بیشتر متکی به سرمایه نقدی سازنده‌ها است.

جزئیات شیوه «احتیاط»

مدیرعامل بانک‌مسکن درباره مکانیزم جدیدی که برای پرداخت وام مسکن‌مهر تعیین شده به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بانک‌مسکن اگر چه به تنهایی توان خدمات‌رسانی به پروژه‌های مسکن‌مهر را ندارد، اما تاکنون هیچ محدودیتی برای پرداخت این تسهیلات اعمال نکرده و حتی سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی بانک را برای این پروژه هزینه کرد.

قدرت‌ا... شریفی افزود: هم‌اکنون بانک‌مسکن از یک‌سو برای کنترل اثر تورمی آنچه در قالب وام ساخت مسکن‌مهر داده می‌شود و از سوی دیگر برای مواظبت از منابع بانک، پرداخت تسهیلات را منوط به افتتاح حساب و انتقال سپرده‌های انبوه‌سازان به این بانک کرده است.

مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه بانک‌مسکن صندوق نیست، تصریح کرد: دلیلی ندارد انبوه‌سازی تسهیلات ارزان‌قیمت را از بانک‌مسکن بگیرد، اما ارتباط مالی‌اش را با بانک‌های دیگر برقرار کند.

شریفی تصریح کرد: برای کنترل روی چرخش وجوه، ماندگاری بیشتر منابع در بانک و همچنین جلوگیری از خروج یکباره منابع، تسهیلات مسکن‌مهر را متناسب با پیشرفت پروژه‌ها پرداخت می‌کنیم و در عین حال خروج تسهیلات با هدف سپرده‌گذاری را کنترل می‌کنیم. مدیر عامل بانک‌مسکن تاکید کرد: ممکن است انبوه‌سازی قبل از آنکه تسهیلات به او برسد با اندوخته خود یا قرض از دیگران، ساخت پروژه را جلو برده باشد که در این صورت، پرداخت تسهیلات هیچ مانعی ندارد، اما اینکه سازنده‌ای تسهیلات را فقط برای سپرده‌گذاری در بانکی غیر از بانک‌مسکن دریافت کند، محل اشکال است.

برداشت از صندوق، ارزی خواهد بود

مدیرعامل بانک‌مسکن درباره طرح برداشت ۷ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای تامین مالی ساخت مسکن به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در دولت پیگیری برای استفاده از این صندوق به نفع ساخت‌وساز ادامه دارد و چون این صندوق تازه تاسیس است فرآیند برداشت کمی زمان‌بر خواهد بود.

شریفی افزود: راهکارهایی برای نحوه برداشت وجه از صندوق و پرداخت آن به انبوه‌سازان وجود دارد، اما آنچه محرز و مشخص است این است که برداشت از صندوق حتما باید ارزی و بازپرداخت آن نیز ارزی باشد. مدیر عامل بانک‌مسکن تصریح کرد: در صورتی که مجوز نهایی از صندوق توسعه ملی صادر شود، ۷ میلیارد دلار ابتدا در اختیار بانک‌مسکن قرار می‌گیرد و بعد از آن با اختصاص آن به طرح‌های مصوب، منابع ریالی برای تامین وام ساخت و ارائه به انبوه‌سازان ایجاد می‌شود.

تعهد بانک‌مسکن: ۳۰ هزار میلیارد

مدیرعامل بانک‌مسکن اعلام کرده تعهد کنونی بانک به انبوه‌سازان مسکن‌مهر به واسطه قراردادهایی که تاکنون امضا و منعقد شده حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است که تا پایان سال به ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. در برابر تعهد ۳۰ هزار میلیاردی، تاکنون ۱۹۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که از این میزان، ۱۲۱۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال۸۹ ارائه شده است. شریفی افزود: کل تعهد بانک‌مسکن تاکنون برای ساخت یک میلیون و ۶۵۸ هزار واحد مسکونی‌مهر به وجود آمده است، این در حالی است که این میزان ساخت‌وساز تا پایان امسال به مرز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خواهد رسید.

رونق خرید مسکن با وام ۲۰میلیونی

مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد با اشاره به پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن گفت: در ۵ ماه اول امسال نزدیک به ۱۹۸۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶۵ درصد افزایش داشته است.

به این ترتیب با توجه به اینکه متقاضیان اصلی تسهیلات خرید مسکن خریداران مصرفی هستند مشخص می‌شود به نسبت رشد پرداخت وام، خرید مسکن در کشور نیز افزایش یافته است.