گروه مسکن- هاجر شادمانی: آخرین اظهارات انبوه‌سازان درگیر در پروژه مسکن مهر نشان می‌دهد که به رغم تلاش‌های فراوانی که برای پرداخت تسهیلات در مراحل مختلف ساخت این واحدها صورت می‌گیرد در برخی استان‌ها مشکلاتی همچون رسوب تسهیلات یا دیرکرد در ارائه تسهیلات، وجود دارد. به گزارش دنیای اقتصاد، به اذعان انبوه‌سازان سراسر کشور شرایط کنونی پرداخت تسهیلات مورد نیاز برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر در تمام استان‌ها یکسان نبوده و در حالی که در برخی مناطق مشکلی در این زمینه وجود ندارد، فعالیت انبوه‌سازان برخی مناطق دیگر به کندی و با تاخیر انجام می‌شود. محمدعلی ربانی، نایب رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان قم با اشاره به عدم وجود مشکل خاصی در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن مهر در این استان به دنیای اقتصاد گفت: در بسیاری از استان‌های کشور انبوه‌سازان درگیر در پروژه مسکن مهر با مشکلاتی همچون رسوب تسهیلات و عدم پرداخت به موقع مواجهند.

وی افزود: در سال‌های اخیر به محض اینکه شرایط برای پرداخت تسهیلات از سوی بانک مسکن فراهم می‌شد این بانک اقدام به پرداخت می‌کرد اما در حال حاضر پس از ارائه درخواست تسهیلات، مبلغ مشخص شده با وقفه‌ای ۲۰ تا ۳۰ روزه پرداخت می‌شود.

ربانی گفت: رسوب تسهیلات به میزان ۲۰ درصد ناشی از سیاست فعلی بانک مسکن و ۸۰ درصد به دلیل عدم پرداخت به موقع تسهیلات از سوی شهرهای جدید به انبوه‌سازان است.

حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران نیز با بیان اینکه پرداخت تسهیلات مطابق با روند سابق ادامه دارد، گفت: اگرچه در برخی موارد ممکن است کمتر از تسهیلات مصوب پرداخت شود اما این تسهیلات کماکان در حال پرداخت است و تاکنون انبوه‌سازان با مشکل عدم پرداخت مواجه نشده‌اند.

محمد فاضل، از انبوه‌سازان مسکن مهر استان آذربایجان غربی نیز روند پرداخت تسهیلات در این استان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر چه ممکن است در برخی استان‌ها مشکلاتی در ارائه تسهیلات وجود داشته باشد اما در این استان، پرداخت تسهیلات روند مطلوبی را طی می‌کند. همچنین امیررضا زاهدی، انبوه‌ساز و سازنده بخشی از واحدهای مسکونی مهر در پرند با اشاره به افزایش هزینه‌های ساخت در سال جاری، پرداخت تقسیم‌بندی شده تسهیلات و رسوب مبالغ مورد نیاز انبوه‌سازان در شعب بانک را یکی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در اجرای پروژه‌ها و بروز وقفه در روند ساخت عنوان کرد.