در گزارش این وزارتخانه از اعلام آمار «واحدهای تحویل‌شده» به اعضای تعاونی‌ها خبری نیست

گروه مسکن- فرید قدیری: شریک قدیمی وزارت مسکن در طرح مسکن‌مهر دیروز گزارشی از وضعیت تعاونی‌های مسکن‌مهر منتشر کرد بدون آنکه اشاره‌ای به «معلق بودن تعداد قابل‌توجهی از اعضای تعاونی‌های مشکل‌دار» داشته باشد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این گزارش بصورت کاملا هوشمندانه عملکرد تعاونی‌های مسکن‌مهر را از ابتدا تاکنون تشریح کرده است، اما جای خالی توضیح درباره چالش بزرگ افرادی که آورده نقدی‌شان به حبس برخی تعاونی‌ها درآمده‌، بزرگ‌ترین ضعف این گزارش محسوب می‌شود.

طی یک‌سال اخیر تحت تاثیر واگذاری کامل اختیارات مسکن‌مهر به وزارت راه‌وشهرسازی بعد از فعالیت مشترک دو وزارتخانه مسکن و تعاون از یک‌سو و ادغام وزارت تعاون با وزارت کار از سوی دیگر، حمایت از تعاونی‌های مسکن‌مهر و نظارت کامل بر فعالیت تعاونی‌ها کاهش پیدا کرد طوری که حالا برخی از این تعاونی‌ها که قرار بود اعضای خود را خانه‌دار کنند درصدد برآمده‌اند با پول‌های در حساب، فعالیت‌های دیگری جز مسکن‌مهر به راه‌‌ اندازند.

براساس اخبار متعددی که طی روزهای اخیر به «دنیای‌اقتصاد» رسیده و بخش‌هایی از آن که هفته گذشته منتشر شد، هم‌اکنون وضعیت تعداد قابل‌توجهی از متقاضیانی که عضو تعاونی‌های مسکن‌مهر هستند، وخیم گزارش شده است به این صورت که خانه‌هایی که به آنها تحویل داده شده، در حال پس‌گرفته شدن توسط سازنده‌های این خانه‌ها است.

اعضای تعدادی از تعاونی‌ها می‌گویند: چون تعاونی یا اتحادیه‌ای که تعدادی از تعاونی‌ها به اجبار عضو آن هستند، آورده نقدی اعضا را به حساب انبوه‌ساز مسکن‌مهر واریز نکرده، سازنده اقدام به ضبط واحدها کرده و از واگذاری سایر واحدهای مسکونی نیز خودداری می‌کند.

در این تعاونی‌های مشکل‌دار، از دو سه سال پیش، پول متقاضیان مثل آب‌خوردن وارد حساب‌ها شد اما حالا که باید این پول‌ها خارج شود، بهانه‌های بی‌محتوای مدیران تعاونی‌ها، بین اعضا و واحدهای مسکونی‌مهر فاصله‌انداخته است و امید اعضا را هم کاملا ناامید کرده است. این اعضا حتی دنبال انصراف از تعاونی هستند اما آورده‌نقدی که پرداخت کرده‌اند به آنها برگشت داده نمی‌شود.

در همین شهر جدید پرند، عدم همکاری بیش از ۱۰۰ تعاونی مسکن‌مهر با وزارت راه‌وشهرسازی برای واریز پول متقاضیان، کار را به ابلاغ اولتیماتوم رسانده؛ طوری که اگر تعاونی‌ها به بی‌توجهی خود ادامه دهند، هیچ واحدی در پرند برای واگذاری به اعضای این تعاونی‌ها باقی نخواهد ماند.

اکنون سوالی که درباره عملکرد برخی تعاونی‌های مسکن‌مهر وجود دارد این است که کدام نهاد گردش مالی این تعاونی‌ها را کنترل می‌کند و چرا کسی به نزاع پنهان اعضا با مدیران تعاونی‌ها رسیدگی نمی‌کند؟

اما به رغم این ابهامات، روز گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، گزارشی مثبت از وضعیت تعاونی‌های مسکن‌مهر را روی خروجی سایت اطلاع‌‌رسانی خود قرار داد و در عین حال از اعلام آماری که نشان دهد تاکنون چه تعداد عضو تعاونی، در مسکن‌مهر صاحب‌خانه شده‌اند، خودداری کرد.

در این گزارش رسمی، عنوان شده که از ابتدای اجرای طرح مسکن‌مهر ۴ میلیون نفر در قالب تعاونی در این طرح ثبت‌نام کردند که ۵/۱ میلیون نفر از آنها واجدشرایط تشخیص داده شدند.

این وزارتخانه در گزارش خود درباره آمار تحویل مسکن‌مهر به تعاونی‌ها فقط به این عبارت بسنده کرده است: «بخشی از واحدهای مسکونی‌مهر که تعاونی‌ها آن را در دست ساخت دارند بهره‌برداری شده است.»

وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی در عین حال اعلام کرده است که همه پروژه‌های مسکن‌مهر تا پایان شهریور۹۱ به اتمام می‌رسد.

متن گزارش این وزارتخانه درباره مسکن‌مهر به شرح زیر است:

«در اجرای سیاست دولت مبنی بر رفع مشکل مسکن از طریق مسکن مهر عرضه، وزارت تعاون (سابق) مسوولیت و نقش مدیریت تقاضای مسکن را برعهده گرفت. ضمن ایجاد بستر مناسب، اطلاعات مربوط به افراد واجدشرایط را جمع‌آوری و پالایش و نسبت به ثبت نام، ساماندهی و انسجام آنها در قالب شرکت های تعاونی مسکن مهر اقدام نمود. در نتیجه این تلاش بیش از چهار میلیون نفر ثبت نام و قریب به ۵/۱ میلیون نفر واجد شرایط تشخیص داده شده و در سایت بیش از ۷۰۰۰ شرکت تعاونی ساماندهی شده‌اند. شرکت‌های تعاونی مسکن مهر در ساخت و ساز قریب به یک میلیون واحد مسکونی پروژه مسکن مهر در سه شکل مستقیم، تفاهم نامه سه جانبه و خود مالکی مشارکت دارند.

در شکل مستقیم شرکت‌های تعاونی راسا مدیریت و اجرای ساخت و ساز قریب به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را برعهده دارند که بخشی از آنها به بهره‌برداری رسید و تحویل گردیده‌اند و برحسب برنامه زمانبندی واحدهای دیگر تا شهریور ماه سال ۱۳۹۱ به اتمام خواهند رسید.

در شکل تفاهم‌نامه سه جانبه مسوولیت شرکت‌های تعاونی مسکن، ساماندهی اعضا، اخذ تسهیلات بانکی، تامین آورده نقدی و سایر امور اداری مربوطه است.

در این شکل از کار حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکن در دست اجرا می‌باشد. تعدادی از واحدهای مزبور نیز تحویل اعضا شده‌اند. در شکل خود مالکی که در زمین‌های ملکی غیردولتی و متعلق به تعاونی صورت می‌گیرد شرکت‌های تعاونی مدیریت و مسوولیت اجرای قریب به ۲۰۰ هزار واحد را بر عهده دارند.

جهت رفع مشکلات‌ موجود و تسریع در راه‌اندازی پروژه‌های مسکن‌مهر اقداماتی انجام شده از جمله اینکه کمیته مشترک مرکزی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار وزرای محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی با هدف ایجاد وحدت رویه و حل مشکلات تشکیل شده است. ضمن اینکه عملکرد شرکت‌های تعاونی مسکن مهر حاکی از قدرت و ظرفیت تعاونی‌ها در ساماندهی آحاد مردم در انجام فعالیت‌های بزرگ اقتصادی می‌باشد.»