گروه مسکن - لیلا درخشان: براساس تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته مابین سازمان نظام مهندسی، شهرداری و وزارت مسکن به امضا رسید، قرار بر این شد که نقشه تمامی ساختمان‌هایی که کل مساحت زیربنایشان بالای ۳هزار مترمربع است از طریق سامانه کامپیوتری و از طرف سازمان نظام مهندسی به مالک معرفی شوند و سپس گزارش‌های مرحله ساختمانی را ناظر هماهنگ‌کننده به شهرداری و سازمان نظام مهندسی تحویل دهد. در این راستا فرزان شیروان‌بیگی - مدیرکل دفتر ضوابط شهرسازی و معماری - در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد گفت: مراحل اجرایی این تفاهم‌نامه در حال انجام است و با توجه به سیستم مکانیزه‌ای که در شهرداری طراحی شده، همه پرونده‌های ساختمانی که مساحت کل زیربنایشان بالای ۳هزار متر باشد چاره‌ای جز طی کردن فرآیند موضوع تفاهم‌نامه ندارند.

وی افزود: در راستای این تفاهم‌نامه تمام مالکانی که ساخت‌و‌سازهای بالای سه هزار متر داشته باشند، همراه با فیش عوارضانشان دستورالعملی برای مالک و مهندسان صادر می‌شود که در دل آن فیش حق‌الزحمه ناظران و حق‌الزحمه سازمان نظام مهندسی برای کنترل صدور شناسنامه فنی ساختمان گنجانده می‌شود.

شیروان بیگی خاطرنشان کرد: کنترل صدور شناسنامه فنی ساختمان طبق قانون اعلام می‌شود و مالک باید حق‌الزحمه را بپردازد و از همان لحظه کنترل‌های شهرداری آغاز می‌شود و به سیستم مکانیزه نظام مهندسی ارجاع می‌شود که پرونده موردنظر به شهرداری وارد شده است و سپس به محض آنکه مبالغ پرداخته شود یک نامه برای نظام مهندسی ارسال می‌شود. وی اظهار داشت: سپس مالک و گروه طراحی باید نقشه‌های فاز ۲ که شامل نقشه‌های سازه‌ای است را به نزد سازمان نظام مهندسی ببرند تا در آنجا با مقررات ملی ساختمان تطبیق داده شود و بعد از آن سیستم بدون هیچ دخالت انسانی دو ناظر را انتخاب کرده و به سازمان نظام مهندسی معرفی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از این مرحله وقتی مالک نزد سازمان نظام مهندسی می‌رود، می‌تواند اقدام به نوشتن قرارداد کند و سپس مجری ذی‌صلاحش را به نظام مهندسی معرفی کند. پس از آن سازمان نظام مهندسی پکیجی را ایجاد می‌کند تا تایید کارهایش باشد و بعد از این مرحله است که پروانه ساخت صادر می‌شود و مراحل ساخت‌و‌ساز شروع می‌شود. شیروان‌بیگی خاطرنشان کرد: همزمان با شروع ساخت‌و‌ساز به تدریج شناسنامه فنی پرمی‌شود تا اینکه به انتهای کار برسد و مجری آن را تکمیل و به تایید سازمان نظام مهندسی برساند.

وی افزود: این فرآیند، دائمی است. گفتنی است، در همین راستا بهرام غفاری - رییس سازمان نظام مهندسی تهران - نیز در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد گفت: از اول خردادماه سال جاری این طرح برای ساختمان‌هایی که زیربنای آنها ۲۵۰۰متر می‌باشد اجرا می‌شود و به این ترتیب حوزه کنترل روی ساختمان‌ها بیشتر خواهد شد.