رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی تهران گفت: متاسفانه مقوله بازآموزی مهندسان تا کنون جدی گرفته نشده است، در حالی که برای کاهش مصرف انرژی باید در ابتدا مهندسان را برای ورود تکنولوژی نوین ساختمان آموزش داد. به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی‌نخستین همایش سراسری باز آموزی مهندسان ساختمان؛ محمد غرضی رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی تهران در این همایش که به همت خانه عمران در سالن تلاش برگزار شد، با بیان آن که با هرگونه امضا فروشی به شدت برخورد می‌شود، اظهار داشت: در صورت مشاهده مصادیق امضا فروشی مجوز فعالیت افراد متخلف ابطال خواهد شد. غرضی با تاکید بر به‌کارگیری درست از نقدینگی‌های سرگردان در جامعه افزود: در صورتی که فکر کنیم به راحتی می‌توانیم صنعتگر شویم، این امر یک باور نادرست است.

علی تبار، معاون مدیر کل دفتر فنی معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری نیز در ادامه با اشاره به نقش آموزش حرفه‌ای مهندسان در بهسازی لرزه‌ای زمین گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد بالایی از ساختمان‌های موجود در کشور در برابر زلزله‌های شدید آسیب پذیر بوده و شرایط مطلوب سازگاری با زلزله را ندارند.

وی روش کاهش خطر پذیری و آسیب را منوط به آموزش همگانی و ارتقای فرهنگ ایمنی اعلام کرد و افزود: تحقیقات کاربردی، ضوابط معیارهای سنتی و توسعه شبکه‌های اطلاعاتی می‌تواند در افزایش فرهنگ ایمنی و مقاوم‌سازی بناها تاثیرگذار باشد. وی با بیان اینکه هم اکنون برنامه مقاوم‌سازی ساختمان‌های دولتی شروع شده است، گفت: از سال ۸۴ تا کنون ۲۴ تا ۲۸ ردیف اعتباری به منظور مطالعات مقاوم سازی دستگاه‌های مختلف به خصوص ساختمان‌های دولتی با کمک مهندسان مشاور پیمانکار صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون در هیات دوره آموزش با همکاری انجمن مهندسان زلزله ایران ۵۰۰ مهندس آموزش دیده‌اند. همچنین ۲۵ کارگاه در راستای تبادل تجربیات برگزار شده است. براساس این گزارش، محسن بهرام غفاری، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران اظهار داشت: با وجود بهبود و پیشرفت در آموزش‌های ارائه شده هنوز مهندسان عمران از نظر کیفی به جایگاه مناسب خود دست نیافته اند. وی تاکید کرد: در دوره‌های باز آموزی مطالبی که به مهندسان ارائه می‌شود باید اضافه بر اطلاعات دانشگاهی بوده تا صنعت ساختمان ایران با تکنولوژی مدرن دنیا همگام شود. در ادامه محمد تابش پور، مدرس دوره‌های باز آموزی نیز در خصوص آیین‌نامه‌های ساختمانی گفت: آیین‌نامه‌های ساختمانی به طور مرتب تغییر می‌کند، بنابر این آموزش مهندسان نیز باید به‌صورت مستمر صورت گیرد. در این راستا تدوین استانداردهای جدید ضرورت بازخوانی و شناخت حرفه‌ای آیین نامه‌های ساختمانی را برای مهندسان بیشتر می‌کند.