ایسنا- خرید و فروش در بازار مسکن این روزها با سردرگمی مواجه شده است؛ به طوری که بی‌ثباتی قیمت‌ها سبب شده برخی از فروشندگان تمایلی به فروش ملک خود نداشته باشند. در این بین برخی مشاوران املاک می‌گویند قیمت خانه نسبت به قیمت‌های اواخر سال گذشته تفاوتی نکرده است و بازار همچنان در نوسان است، اما بعضی دیگر از بنگاه‌داران عنوان می‌کنند قیمت خانه از شب عید گران شده و این روند ادامه دارد. این در حالی است که هر دو گروه معتقدند وضعیت بازار مسکن در جهت افزایش یا تثبیت قیمت‌ها در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه مشخص می‌شود، زیرا این بازار آشفته در انتظار اتفاقات آینده است. در این میان خریداران و فروشندگان مسکن در سردرگمی باقی مانده‌اند که آیا قیمت خانه باز هم گران‌تر می‌شود یا بازار به سمت تعدیل قیمت‌ها حرکت می‌کند.

در این راستا خبرنگار ایسنا وضعیت بازار مسکن را از برخی مشاوران املاک جویا شده است. یکی از مشاوران املاک گفت: در شب عید تقاضا برای خرید خانه افزایش یافت زیرا بسیاری تصور می‌کردند در اوایل سال گذشته که قیمت خانه گران شد، امسال نیز همین اتفاق می‌افتد اما در مقابل فروشندگان بسیار اندک بودند؛ زیرا آنها نیز به تصور اینکه بعد از سال جدید خانه گران‌تر می‌شود، پای معامله نمی‌آمدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تورم بالایی که در این بخش وجود دارد و هر سال نیز رشد بیشتری پیدا می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت قیمت مسکن پایین بیاید. بنگاه‌دار دیگری نیز عنوان کرد: در حال حاضر قیمت خانه ۲۰‌درصد نسبت به سال گذشته گران شده است، اما نمی‌توان حکم قطعی در این باره داد، چراکه هم خریدار و هم فروشنده تا خرداد ماه صبر کرده‌اند و منتظرند ببینند وضعیت بازار چگونه می‌شود. مشاور املاک دیگری نیز معتقد است: اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، فروشندگان مجبورند برای آنکه ملک آنها به فروش برود قیمت‌ها را بشکنند؛ زیرا خانه آنقدر گران شده که از توان اغلب مردم خارج است و نمی‌توانند پول آن را تهیه کنند. ما هم منتظر هستیم تا قیمت‌ها بشکند؛ چراکه هر اندازه قیمت ملک بالا برود، خرید و فروش از رونق می‌افتد و بازار کار ما نیز کساد می‌شود.

مشاور املاک دیگری نیز اعتقاد دارد: گرانی‌ خانه به کمبود عرضه بر می‌گردد و بخش‌های مربوطه نتوانستند چاره‌ای برای این مساله پیدا کنند، از سوی دیگر را برای هجوم نقدینگی به این بخش باز گذاشته است و در نتیجه قیمت خانه هر روز گران‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بازار در نوسان است، فروشنده حاضر نیست ملک خود را بفروشد؛ چراکه اگر امروز این کار را بکند و چون وضع بازار نیز مشخص نیست، ممکن است یک دفعه قیمت‌ها رشد کند، در نتیجه ضرر می‌کند.

بنگاه‌دار دیگری با اشاره به وضعیت بازار مسکن در سال‌های اخیر ‌گفت: در نیمه دوم سال ۸۵ بازار مسکن پس از یک دوره رکود چند ساله با سرازیر شدن حجم بالای نقدینگی به این سمت رونق دوباره‌ای پیدا می‌کند و این مساله به افزایش نجومی قیمت خانه دامن می‌زند، به طوری که در اوایل سال ۸۶ قیمت‌ها به حدی رشد می‌کند که خرید خانه از توان اغلب مردم جامعه خارج می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش قیمت خانه بر بازار اجاره بها و رهن نیز تاثیر گذاشت و با افزایش نرخ‌ها مواجه ‌شد. اواسط سال گذشته بازار مسکن به دلیل افزایش بالای قیمت‌ها و نبود خریدار به رکود ‌رفت.

به گزارش ایسنا، در این میان وزارت مسکن و شهرسازی برای ساماندهی بازار مسکن و مهار قیمت‌ها، طرح جدیدی را در قالب مسکن مهر یا همان زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله، در اولویت برنامه‌های خود قرار داد تا به نیاز مصرف‌کنندگان مسکن که بیشتر اقشار کم درآمد جامعه را تشکیل می‌دهند، پاسخ دهد.

مسوولان وزارت مسکن معتقدند: اجرای طرح مسکن مهر سبب شد بخشی از تقاضاها از بازار خرید مسکن خارج شوند و این امر علت اصلی ثابت ماندن قیمت‌ها پس از یک دوره افزایش قیمت در سال گذشته بود. وزیر مسکن و شهرسازی در این باره گفت: تقریبا از بازار عمومی کشور بخشی از تقاضاها در حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد به سمت مسکن مهر سوق داده شده است؛ بنابراین اینکه می‌گوییم به سوی تعادل در بازار مسکن حرکت می‌کنیم، به این علت بوده است.