اعضای‌ تعاونی‌های مهر متراژ 50 متری انتخاب کنند

از این پس ثبت‌نام مسکن مهر فقط از طریق سایت وزارت تعاون انجام می‌شود

گروه مسکن - میترا یافتیان: قائم مقام وزیر تعاون با اعلام اینکه امسال برای ساخت هر واحد مسکونی مهر تنها ۱۴ میلیون تومان وام به اعضای تعاونی‌های مهر تعلق می‌گیرد مواردی را برای ساخت ارزان به تعاونی‌های مهر پیشنهاد کرد. به اعتقاد این مقام دولتی چنانچه متراژ ۵۰ متر مربعی برای ساخت مسکن مهر درنظر گرفته شود، هیچ‌گونه مشکلی از بابت کمبود منابع مالی درجریان ساخت‌و‌ساز برای اعضا تعاونی‌ها به وجود نخواهد آمد.

درقانون پیش‌بینی شده متراژ واحدهای مسکونی مهر بین ۵۰ تا ۹۰ متر مربع درنظر گرفته و ساخته شود.

به گزارش دنیای اقتصاد پروژه ساخت مسکن مهر برای اولین‌بار در قانون بودجه ۸۶ کل کشور مطرح شد. و در آن قانون با اعلام اینکه ۸۰درصد از هزینه ساخت مسکن مهر باید به‌صورت وام به اعضای تعاونی‌ها پرداخت شود، ۱۴ میلیون تومان وام برای هرعضو درنظر گرفته شد.

ضمن اینکه سال گذشته به دلیل آنکه تقریبا هیچ تعاونی به مرحله ساخت و دریافت این وام نرسید، مسوولان اعلام کردند در سال آینده (سال ۸۷) به تناسب افزایش هزینه‌های ساخت مبلغ وام ۱۴ میلیونی نیز افزایش خواهد یافت.

اما اکنون که به استناد گزارش‌های رسمی بانک مرکزی هزینه‌های عمومی و به ‌خصوص هزینه‌های ساخت‌و‌ساز به نسبت سال قبل افزایش یافته است دولت اعلام می‌کند مبلغ وام همان ۱۴ میلیون تومان است.

قائم مقام وزیر تعاون درعین حال راهکارهایی را برای ساخت ارزان پروژه‌های مسکن مهر پیشنهاد داده است. قائم مقام وزیر تعاون روز گذشته در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه افزایش سقف وام مسکن مهر در بودجه سال ۸۷ پیش‌بینی نشده است به تعاونی‌ها توصیه کرد: به جای نگرانی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی و میزان تورم در کشور، متراژ واحدهای مسکونی درطرح مهر را به ۵۰ متر کاهش دهند.

بنابراین برای اینکه تعاونی‌ها به دلیل گرانی مصالح ساختمانی و... با مشکل در روند ساخت‌وساز مواجه نشوند، می‌توانند واحدهای مسکونی ۷۵متری را ۵۰متری بسازند، چون حداقل متراژ در نظر گرفته شده در پروژه‌های مسکن مهر، ۵۰متر و حداکثر ۹۰متر است. از این رو هیچ نگرانی از بابت کمبود منابع مالی برای اجرای این طرح‌ها وجود ندارد.

وی همچنین از اجرایی شدن طرح جامع نظارت بر عملکرد پروژه‌های مسکن مهر در کشور طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این سیستم، مدیرعامل، پیمانکار، اعضای هیات‌مدیره و به احتمال زیادی مهندسان ناظر باید اطلاعات مربوط به پیشرفت فیزیکی کار را در هر مرحله وارد این سیستم کنند تا علاوه بر دسترسی به روز مسوولان وزارت تعاون به اطلاعات مرتبط با روند اجرایی این پروژه‌ها، اعضای تعاونی‌های مسکن مهر نیز بتوانند با ورود به سایت وزارت تعاون و وارد کردن کد رهگیری به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه مرحله اول این طرح جامع نظارتی تا یک ماه دیگر اجرایی می‌شود گفت: اجرای این طرح به گونه‌ای است که افراد موظف به ورود اطلاعات باید به صورت خوداظهاری در این طرح مشارکت کنند، در غیر این صورت وزارتخانه از طریق اخطارهایی که به افراد مربوطه ارسال می‌کند، هرگونه نقص در ورود اطلاعات یا کوتاهی از انجام آن را گوشزد کرده و برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای شروع نام‌نویسی از افراد متقاضی شرکت در طرح مسکن مهر تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری حدود ۴میلیون نفر در سایت وزارت تعاون یا از طریق مراجعه به ادارات تعاون در سراسر کشور ثبت نام کرده‌اند که در همان ابتدا، حدود ۳۰۰هزار نفر که اغلب اطلاعات تکراری وارد کرده یا جزو مجردین بودند، از چرخه پالایش اطلاعات حذف شدند.

وی ادامه داد: از مجموع سه میلیون و ۷۰۰هزار نفری که در ابتدا واجد شرایط تشخیص داده شدند، تاکنون اطلاعات دو میلیون و ۶۰۰هزار نفر در حال پالایش است و به حدود یک میلیون و یکصدهزار نفر که واجد شرایط قطعی تشخیص داده شدند نیز در قالب تعاونی‌های مسکن مهر زمین جهت انجام عملیات آماده‌سازی واگذار شده است.

وی یادآور شد: از مجموع زمین‌های واگذار شده نیز عملیات ساخت ۱۴۰ تا ۱۵۰هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف کشور آغاز شده است.

وی درباره روند اجرایی طرح مسکن مهر در استان تهران نیز گفت: در این استان حدود ۹۸۰هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که با تطابق اطلاعات ثبت‌نام‌کنندگان با نتایج بررسی‌های محلی حدود ۴۳۰هزار نفر حذف و اطلاعات ۵۵۰هزار متقاضی باقی‌مانده در حال پالایش است.

وی گفت: البته تاکنون ۲۴۰هزار نفر از واجدین شرایط در استان تهران در قالب تعاونی‌های مسکن مهر سازمان‌دهی شده‌اند.

وی با بیان اینکه هیچ‌یک از افراد واجد شرایط دریافت تسهیلات در طرح مسکن مهر نمی‌توانند به طور قانونی این سهم را به فروش برسانند، گفت: این افراد به هیچ‌وجه نمی‌توانند تا پیش از ساخته و تکمیل شدن واحدهای مسکونی در طرح مسکن مهر، سهمیه خود را به طور قانونی به فروش برسانند.

وی همچنین یادآور شد: از این پس نیز هیچ نوع ثبت‌نامی به غیر از ثبت‌نام در سایت وزارت تعاون، برای شرکت در طرح مسکن مهر پذیرفته شده نیست، حتی اگر این ثبت‌نام‌ها در ادارات تعاون سراسر کشور انجام شود.

وی اضافه کرد: براساس دستورالعمل‌های مربوطه تعاونی‌های مسکن مهر که تاکنون تشکیل شده‌اند، برای کم شدن هزینه اعضا، پیشنهاد می‌شود که در هر محل هر تعداد از تعاونی‌های مسکن مهر با هم جمع شده و در یک ساختمان نسبت به ایجاد دفاتر تعاونی اقدام کنند. پس از تحویل زمین به تعاونی‌ها، اتاق مربوط به هیات‌مدیره در همان محل زمین احداث شود.

وی همچنین توصیه کرد: تعاونی‌هایی که تا ۳۰۰ نفر عضو دارند، برای کم کردن هزینه اعضا، هیات‌مدیره‌ای ۳ نفره تشکیل دهند و حتی‌المقدور اعضای هیات‌مدیره حقوقی دریافت نکنند. هرچند که مبالغ ناچیزی از سوی دولت در این رابطه در نظر گرفته شده است.

وی در پایان یادآور شد: وزارت تعاون همانند سال گذشته و طبق پالایش اطلاعات ثبت‌نام‌کنندگان معرفی یک و نیم میلیون متقاضی واجد شرایط را به وزارت مسکن جهت دریافت تسهیلات و زمین بر عهده دارد و به طور قطع طی سال جاری به افراد واجد شرایط و ثبت‌نام شده در سال ۸۶، زمین به صورت اجاره ۹۹ساله در قالب تعاونی‌های مسکن مهر واگذار می‌شود.