چرا زنگ فروش متری  مسکن به صدا درآمد؟

نظرات متفاوت شهرداری و شورای شهر درباره هدف طرح

گروه مسکن- میترا یافتیان: در حالی که طرح فروش متری مسکن در تهران توسط سازمان نوسازی شهر تهران -وابسته به شهرداری- و با هدف تامین منابع مالی برای احیای نوسازی بافت‌های فرسوده پایتخت از ۲۳خرداد ماه سال جاری و به مدت ۱۲ روز در تهران به اجرا درآمد، اما محل اختلافی میان دولت با شهرداری تهران شد؛ به طوری که تنها چند روز از اجرای این طرح نگذشته بود که وزارت کشور و بانک مرکزی خواستار ارائه مجوزهای شهرداری در این رابطه شدند. شهرداری تهران نیز صرفا به مصوبه شورای شهر برای تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های احیای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در تهران ونیز کسب برخی موافقت‌های ضمنی از سوی مسوولان دولتی، اکتفا کرد؛ در حالی که به لحاظ قانونی در اجرای این طرح هماهنگی شهرداری با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی نظیر مسکن و شهرسازی، کشور و نیز بانک مرکزی ضروری بوده است.

البته شهردار تهران چندی پیش طی مصاحبه‌ای تلویزیونی در برنامه تهران ۲۰ صراحتا اعلام کرد: دغدغه من و دوستانم در شهرداری همواره تلاش برای حل دغدغه مردم شهر تهران که امروز موضوع مسکن است، بوده و به همین دلیل تلاش می‌کنیم

با اجرای طرح فروش متری، معضل مسکن را در تهران به سهم خودمان حل کنیم.

وی گفت: شهرداری هر زمان کاری انجام می‌دهد، برخی‌ها مدام ایراداتی در کار شهرداری وارد می‌کنند؛ اما من به این حاشیه‌ها کاری ندارم و به جرات می‌توانم بگویم که فروش متری مسکن، مطمئن‌ترین راه هم برای نوسازی شهر تهران و هم برای خانه‌دار شدن مردم است.

اما در مقابل، سخنگوی شورای شهر تهران که خواسته است نظر خود را در قالب یک کارشناس مسائل شهری بیان کند، در این رابطه معتقد است: فروش متری مسکن نسخه شفابخشی برای کاهش مشکل مسکن برای تهرانی‌ها نیست.

وی ابراز عقیده می‌کند که فروش متری مسکن نمی‌تواند مشکل عام اجتماع را حل کند؛ اما ممکن است بتواند در جذب بخشی از نقدینگی موجود در جامعه و همسو کردن نقدینگی‌های پراکنده نقش داشته باشد.

وی بر این باور است این ادعا که فروش متری مسکن کمک شایان توجهی به امر مسکن‌دار شدن تهرانی‌ها می‌کند، محقق نمی‌شود.

دانشجو همچنین اظهار کرده بنابر اطلاعات نسبی که در رابطه با طرح فروش متری ۵هزار و ۵۰۰واحد مسکونی توسط سازمان نوسازی شهر تهران به دست آورده، این طرح از موفقیت قابل قبولی برخوردار نبوده است.

البته مشاور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح فروش متری ۵هزار و ۵۰۰واحد مسکونی نیز گفته است در مرحله اول اجرای این طرح ۱۳۰۰واحد در مقیاس متری به متقاضیان فروخته شده و حدود ۱۰۰میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز برای نوسازی بافت‌های فرسوده در سال جاری را تامین کرده است.

بنابراین طبق گفته‌های متناقض مسوولان در حوزه مدیریت شهری هنوز معلوم نیست که طرح فروش متری مسکن به چه منظور در تهران اجرایی شده و آیا شهرداری با اجرای این طرح خواستار احیا و نوسازی بافت فرسوده یا به دنبال حل مشکل مسکن مردم به ویژه در تهران بوده است.