گروه مسکن - لیلا درخشان: با وجود اینکه نمایشگاه‌های صنعتی ساختمان در تمام دنیا کانونی برای تبادل فن‌آوری‌های روز، تکنیک‌های ساخت، مصالح نوین ساختمانی و دستاوردهای علمی روز دنیا هستند اما در ایران، حاکمیت رویکردهای سودآوری در برگزاری این نمایشگاه‌ها باعث شده دستاوردهای نمایشگاه‌های ساختمان منطبق با نیازهای روز صنعت ساختمان نباشد. رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد با اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور ما که در آن به تولید سالانه ۵/۱میلیون واحد مسکونی نیاز است، نمایشگاه‌های تخصصی ساختمان مهم‌ترین مکانی است که در آن آشنایی دست‌اندرکاران با فن‌آوری‌های روز ساختمان امکان‌پذیر است.

مهدی موذن تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر به خاطر نگاه صرف سودجویانه، این مساله مهم در برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی ساختمان مغفول مانده است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر با وجود اینکه نمایشگاه‌های تخصصی ساختمان در کشورهای پیشرفته بهترین گزینه برای دستیابی به فن‌آوری‌های روز دنیا در عرصه ساخت‌و‌ساز است، اما متاسفانه مسوولان دولتی و کارشناسان از حضور در این نمایشگاه‌ها امتناع می‌ورزند و همین امر موجب می‌شود تبادل‌اطلاعات علمی و فن‌آوری‌های ساختمان به کندی صورت گیرد.

موذن خاطرنشان کرد: در همین حال نگاه کلی به وضعیت نمایشگاه‌های ساخت‌و‌ساز در کشور حاکی از آن است که در اکثر این‌گونه نمایشگاه‌ها بنگاه‌های تولید ساختمانی حضور پررنگ دارند این در حالی است که سامانه‌های فکری، علمی و پژوهشی صنعت ساختمان به خاطر مشکلات عدیده‌ای که برای شرکت در نمایشگاه‌های صنعت ساختمان دارند، حضور کمرنگ‌تری دارند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسوولان برگزارکننده نمایشگاه‌های ساختمان باید به منظور فراهم کردن زمینه حضور موسسات پژوهشی و علمی در این نمایشگاه‌‌ها تسهیلات ویژه‌ای قائل شوند. اما در عمل همچنان که شاهد هستیم این مهم عملی نشده است، به طوری که شرایط حضور بنگاه‌های اقتصادی و موسساتی علمی، پژوهشی در نمایشگاه یکسان تعریف شده است.

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران تاکید کرد: ضروری است تشکل‌ها و سازمان‌هایی نظیر سازمان نظام مهندسی ساختمان، کانون کاردان‌های فنی ساختمان و تشکل‌های حرفه‌ای حضور پررنگی در نمایشگاه‌های صنعت ساختمان داشته باشند و در صورتی که این اتفاق عملی شود، غرفه این تشکل‌ها می‌تواند مکان مناسبی برای تبادل نظر علمی و پژوهشی پیرامون صنعت ساختمان باشد.

وی افزود: در همین حال رویکرد کشور ما به کشورهای خارجی در امر ساختمان به نحوی است که همواره صدور فن‌آوری صنعت ساختمان

از سوی کشور ما صورت می‌گیرد، این در حالی است که در سطح کلان صنعت ساختمان ما به شدت نیازمند ورود فن‌آوری‌های نوین از کشورهای پیشرفته است.

موذن تاکید کرد: امیدواریم در آینده این رویکرد در مسوولان مربوطه دولتی تقویت شود و زمینه تبادل فکری و ورود فن‌آوری‌های نوین پیشرفته ساختمانی برای کشور ما مهیا شود.

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد فرهنگ‌سازی در عرصه ساخت‌وساز گفت: متاسفانه در حال حاضر در زمینه ترویج نحوه اصولی صحیح ساختمان‌سازی به منظور تنویر افکار عمومی اقدام اساسی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به این که بدون تردید مشکلات موجود در زمینه ساخت‌وساز به خاطر فقدان فرهنگ سازی در این عرصه است گفت: به عنوان مثال مردم باید بپذیرند که اگر حدودا ۱۰درصد به هزینه‌های ساخت و ساز آنها در امر ساختمان‌سازی اضافه شود این هزینه اضافی ضامن حفظ سلامت جانی و مالی آنها است و این مهم به غیر از فرهنگ‌سازی محقق نخواهد شد. موذن اظهار کرد: در واقع از وظایف ذاتی مسوولان این است که از طریق رسانه‌های عمومی و به خصوص از طریق رسانه‌های تصویری و شنیداری نسبت به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در امر ساخت‌وساز اقدامی اساسی کنند.

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران خاطر نشان کرد: بدیهی است که دستاوردهای علمی و پژوهشی که در کشور ما برای علم پزشکی اتفاق افتاده است، مرهون حضور پررنگ کارشناسان این حرفه در رسانه‌های عمومی است و در صورتی که مشابه این اتفاق برای صنعت ساختمان عملی شود، به همان میزان نیز شاهد وقوع تحول در امر صنعت ساختمان خواهیم بود.

موذن افزود: در صورتی که این اتفاق عملی شود، صیانت از سرمایه‌های مالی و جانی مردم در فرآیند ساخت‌وساز به اوج خواهد رسید.

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان خاطرنشان کرد: بدون شک در صورتی که فرهنگ‌سازی، پیرامون صنعت ساخت‌وساز رخ دهد شاهد تحولات مثبت و چشمگیری در این عرصه خواهیم بود که از جمله مهم‌ترین دستاورد آن می‌توان به حضور چشمگیر مردم برای مقاوم‌سازی ساختمان‌هایشان اشاره کرد.