بانک‌ها با مسکن مهر همکاری نمی‌کنند

سعیدی‌کیا: تاکنون ۴۰هزار نفر را برای دریافت وام ۱۴میلیونی به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم اما وامی به آنها داده نشده ست

لایحه برداشت ۱۵هزار میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی قصد تامین تسهیلات مسکن مهر را دارد؟. گروه مسکن - فرید قدیری: وزیر مسکن چهارشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما برای چندمین بار از عدم همکاری بانک‌ها با طرح مسکن مهر اظهار نگرانی کرد. هر چند وزیر مسکن سعی داشت در این برنامه با استفاده از واژه‌هایی چون «امیدوارم» و «به زودی» موضوع عدم همکاری بانک‌ها را به نوعی حل شده تلقی کند، اما به نظر می‌رسد فقر منابع مالی در بانک مرکزی دولت را با چالش تامین ۷۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی طرح مهر مواجه کرده است. وزیر مسکن پیش از این در گفت‌وگو با رسانه‌ها موضوع نپرداختن تسهیلات بانکی به پروژه‌های مسکن مهر را در کندی کار موثر دانسته بود و حتی در ابتدای سال‌جاری از تفاهمنامه‌ای بین وزارت مسکن و بانک مرکزی برای حل این موضوع خبر داده بود.

اما نگرانی اخیر وی در این باره حکایت از آن دارد که بانک‌ها همچنان تمایلی به همکاری با دولت برای تسریع در عملیات ساخت مسکن مهر ندارند.

این در حالی است که رییس‌جمهوری طی سه ماه گذشته دوبار بر تقویت شتاب ساخت مسکن مهر تاکید کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد محمد سعیدی‌کیا، در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت:‌ براساس آخرین آمار تاکنون برای ساخت ۸۷هزار واحد مسکونی طرح مهر، پروانه ساخت دریافت شده است که از این تعداد، ۱۴هزار واحد از مرحله پی‌ریزی گذشته‌اند.

وی افزود: تاکنون حدود ۴۰هزار واحد را برای دریافت وام ۱۴میلیون تومانی به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم، اما بانک‌ها هنوز نتوانسته‌اند وام این تعداد را پرداخت کنند. البته جلساتی با مقامات بانک مرکزی داشته‌ایم و من امیدواریم تا سه هفته آینده کارپرداخت وام شروع شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، موضوع تعامل بانک‌ها با دولت برای پیشبرد عملیات ساخت مسکن مهر از آنجا باعث نگرانی وزیر مسکن شده است که قانون برای ساخت هر واحد مسکونی در قالب این طرح ۱۴میلیون تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته است، بنابراین بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت مسکن مهر بر دوش بانک‌ها گذاشته شده است که درنتیجه هرگونه عدم همکاری بانک‌ها می‌تواند تاثیر منفی در به سرانجام رساندن طرح به همراه داشته باشد.

به نظر می‌رسد عدم همکاری بانک‌ها با مسکن مهر نه از سر میل و اراده بلکه از سر اجبار و ناشی از سه قفله شدن خزانه بانک مرکزی است.

بانک‌ها چون پول ندارند وام هم (در این حجم وسیع) قادر نیستند بپردازند.

لایحه بانک مرکزی چه هدفی دارد؟

در آخرین روز از هفته گذشته رییس کل بانک مرکزی لایحه‌ای برای برداشت ۱۵هزار میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی برای پرداخت بدهی به بانک‌ها و افزایش سرمایه دولت در بانک‌های دولتی تقدیم مجلس کرد که چون حجم بدهی دولت به بانک‌ها رقمی معادل ۶هزار و ۴۰۰میلیارد تومان است، به نظر می‌رسد مابقی این رقم درخواستی، برای تامین ۷۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن مهر باشد. اگر چنین باشد، وام‌های ۱۴میلیونی از حساب ذخیره ارزی تامین خواهد شد و بدین ترتیب مشکل تامین تسهیلات مرتفع خواهد شد. همچنین پیش از این نیز شورای عالی مسکن پیشنهاد تامین تسهیلات مسکن مهر از سپرده‌های خارجی بانک مرکزی را ارائه کرده بود که البته هنوز این طرح در شورای عالی مسکن و دولت تصویب نشده است.

۵ تا ۱۰درصد ارزانی در نقاط مختلف

به گزارش دنیای اقتصاد، وزیر مسکن در گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه شب درباره کاهش قیمت مسکن گفت: اطلاعات مستند ما از قیمت واحدهای مسکونی معامله شده حاکی است قیمت در نقاط مختلف بین ۸ تا ۱۰درصد کاهش یافته است.

سعیدی‌کیا درباره تاثیر رکود خرید و فروش در حجم ساخت‌وسازها گفت:‌ ساخت‌وساز به دو دلیل همچنان در کشور رونق دارد.

دلیل اول رشد صدور پروانه در ۴ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

در سال گذشته برای ساخت ۸۳۰هزار واحد مسکونی در کشور پروانه ساختمانی صادر شد. در ۴ماه اول پارسال نیز برای ساخت ۵۱هزار واحد پروانه صادر شد که در ۴ماه اول امسال این رقم به ۶۱هزار واحد افزایش یافته است. بنابراین آمارها نشان می‌دهد کار ساخت‌وساز جاری است.

دلیل دوم رونق فعالیت در طرح مسکن مهر است.

وزیر مسکن تصریح کرد: ما باید کاری کنیم که ساخت مسکن با رکود مواجه نشود، چون در کشور سالانه به بیش از یک‌میلیون واحد مسکونی جدید نیاز داریم.

اتحادیه تعاونی‌ها تشکیل می‌شود

وزیر مسکن در ادامه از تشکیل اتحادیه تعاونی‌های مهر به عنوان ابتکار جدید در طرح مسکن مهر خبر داد و گفت: هم‌اکنون در برخی از شهرها از جمله پرند، تعاونی‌های مهر یک اتحادیه تشکیل داده‌اند و بدین ترتیب عملیات را در قالب گروه‌های بزرگ و در عین حال متمرکز پیش می‌برند که این مساله باعث می‌شود تعاونی‌ها در بسیاری از موارد راحت‌تر جلو بروند.

رهن ثانویه سه هفته دیگر

سعیدی‌کیا درباره بازار رهن ثانویه که پیش از این نوید راه‌اندازی آن را در ابتدای سال داده بود، گفت: این بازار ۲ تا ۳ هفته آینده راه اندازی می‌شود و بر مبنای آن ۳هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن به سازندگان اعطا می‌شود.

در این بازار، اوراق مشارکت با سود ۱۷درصد توزیع می‌شود و بدین ترتیب منابع مالی ساخت مسکن تامین خواهد شد.

لایحه تضمین مسوولیت سه ماه دیگر

وزیر مسکن درباره لایحه تضمین مسوولیت ساخت که یک سال است در مجلس به سر می‌برد، گفت: این لایحه تا سه ماه دیگر به قانون تبدیل می‌شود و امیدوارم با اجرای آن نواقص موجود در بخش ساخت برطرف شود.

بر اساس این لایحه مجری ساخت باید مسوولیت خود را نزد یک شرکت بیمه، بیمه کند. شرکت بیمه نیز به طور طبیعی بعد از بازرسی فنی، صلاحیت را تایید می‌کند، بنابراین این شیوه باعث خواهد شد مجری، مهندس ناظر را مجاب به بیمه مسوولیت، مهندس ناظر پیمانکار را مجاب به بیمه مسوولیت و پیمانکار نیز تولیدکننده مصالح ساختمانی را مجاب به بیمه مسوولیت کند و لذا کار ساخت‌وساز با مسوولیت دقیق جلو خواهد رفت.

علل افزایش اجاره‌بها

وزیر تعاون نیز که همان گفت‌وگوی ویژه خبری بود در این برنامه علل افزایش غیرمنطقی و سنگین اجاره‌بها را این‌گونه تشریح کرد: یک میلیون و ۲۰۰هزار خانواری که در گذشته امیدی به صاحبخانه شدن نداشتند با شروع به کار مسکن مهر امیدوار شدند و در نتیجه اقدام به ثبت‌نام کردند.

این تعداد خانوار فعلا ترجیح می‌دهند اجاره‌نشین باشند تا خانه‌شان آماده شود و این موضوع باعث شده اکنون تقاضا برای اجاره‌نشینی افزایش پیدا کند.