منوی بازدید از برج میلاد

ورودی یک‌هزار تومان، بازدید از گنبد آسمان ۱۰ هزار تومان

گروه مسکن - شورای شهر تهران بهای بازدید از برج میلاد را تعیین و تصویب کرد. بهای تعیین شده برای بازدید از برج میلاد تا پایان امسال اعتبار دارد و در سال ۸۸ در مورد قیمت‌ها و بهای بلیت برای گردشگران خارجی تجدیدنظر خواهد شد. به گزارش دنیای اقتصاد بر مبنای تصمیم نهایی شورای شهر بهای بازدید از فضای عمومی برج هزار تومان، بازدید از سالن دید شش‌هزار تومان و استفاده از گنبد آسمان ۱۰هزار تومان است. تهرانی‌ها و عموم مردم کشور که بیش از ۱۰سال است قد کشیدن برج میلاد را نظاره‌گر هستند اکنون باید برای ورود به این استوانه بتنی پول بپردازند. به گزارش دنیای اقتصاد حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در جلسه دیروز شورا تاکید کرد: این برج، با پول مردم ساخته شده و نباید به نهادهای دولتی تخفیف بدهیم و اگر قرار است، تخفیفی برای نهادهای عمومی در نظر گرفته شود، فقط شامل مدارس و دانشگاه‌ها باشد.

وی تصریح کرد: معمولا دولت به مردم یارانه می‌دهد و نباید از پول مردم در این برج به دولت یارانه بدهیم.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران، نیز در ادامه تذکرات هفته قبل خود در مورد شرکت بهره‌برداری برج میلاد، گفت: در حال حاضر شرکت‌هایی در شهرداری وجود دارد که سال‌هاست غیرفعال هستند، اما شهرداری از آنها استفاده می‌کند و با تغییر در اسم و ماموریت و حتی ساختار هیات‌مدیره، شرکت‌های جدیدی را شکل می‌دهد. وی به انتظار شورا برای تحویل گزارش تعیین تکلیف شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: ایجاد هر شرکت جدیدی به هر ترتیب باید با مشورت شورا باشد.

دانشجو تصریح کرد: بند «ج» این لایحه که مربوط به شرکت بهره‌بردار برج است، می‌تواند، این تفسیر را داشته باشد که شهرداری می‌تواند هر شرکتی را که غیرفعال بوده دوباره به شکل جدیدی معرفی کند.

گردشگران خارجی هزینه بیشتر بپردازند

پروین احمدی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، نیز ضمن تکرار تذکرات قبلی خود در مورد بهای بلیت برج، گفت: گردشگران خارجی باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. وی ادامه داد: هزینه‌های نگهداری از این برج از محل هتل، مراکز تجاری و رستوران تامین می‌شود و نیازی نیست از مردم پول بیشتری گرفته شود.

رستوران ۵۰ هزار؟

وی تصریح کرد: گفته می‌شود که هزینه‌های منوی رستوران برج برای هر نفر تا ۵۰هزار تومان است و قطعا درآمد قابل توجهی برای این مجموعه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

حسن بیادی، نایب‌رییس شورای شهر تهران، گفت: اگر این برج ملی است و از پول تهرانی‌ها ساخته شده، یعنی شیرازی‌ها برای بازدید از این برج باید دو برابر پول بدهند؟ و اگر این برج ملی است، دولت هم باید کمک مالی می‌کرد. وی خطاب به رییس شورا خواست تا مهندس دامغانی، مدیر پروژه، توضیحاتی را که لازم است، ارائه کند.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران هم گفت: زمانی، ماهیت اصلی این برج مخابراتی بود و اصلا به برج مخابراتی معروف بود، اما بعد ماهیت آن تغییر کرد و تبدیل به برج تهران و بعد برج میلاد شد.

مسجد جامعی هم در ادامه صحبت‌های چمران، گفت: میلاد پسوند می‌خواهد، می‌توانیم «برج تهران» را پیشنهاد کنیم.

بر اساس لایحه تعیین نرخ بهره‌برداری از فضاهای عمومی مرتبط با برج میلاد که دیروز به اتفاق آرا به تصویب رسید، مبلغ دریافتی از بازدیدکنندگان از فضاهای عمومی اعم از گردشگران داخلی و خارجی از ساعت هشت صبح تا ۲۳ در روزهای پنجشنبه‌ها، جمعه‌ها و سایر ایام تعطیل و از ساعت ۱۴ تا ۲۳ در سایر ایام هفته برای ورود به مجموعه برج برای هر نفر هزار تومان است. همچنین بازدیدکنندگان ‌در صورت استفاده از سالن دید، شش‌هزار تومان و در صورت استفاده از گنبد آسمان ۱۰هزار تومان باید پرداخت کنند.

همچنین ورودی پارکینگ به ازای ساعت اول، سه هزار تومان و ‌به ازای هر ساعت اضافه در پارکینگ یک‌هزار و ۵۰۰تومان و هزینه پارکینگ بیش از سه ساعت، سه‌هزار تومان در نظر گرفته شد.

بر اساس این لایحه، به منظور استفاده بهینه از ظرفیت محدود بازدیدکنندگان، بهای بازدید از فضاهای سالن دید و گنبد آسمان برج میلاد در ساعات هشت تا ۱۴ روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته (به جز ایام تعطیل) معادل ۵۰‌درصد تخفیف خواهد داشت.