آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی از۲۰ مهر ماه آغاز می‌شود

گروه مسکن- معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: در حدود ۷۵‌درصد خانه‌های روستایی کم‌دوام و آسیب‌پذیر هستند. بر این اساس در حال برنامه‌ریزی هستیم تا پایان برنامه پنجم این خانه‌ها را تبدیل به واحدهای مسکونی بادوام کنیم. به گزارش دنیای اقتصاد، عزیزا... مهدیان، رییس ستاد طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی که قرار است ۲۰ مهر ماه جاری تا آبان ماه امسال انجام شود در یک نشست خبری به تشریح ویژگی‌های این طرح پرداخت و اظهار کرد: به منظور ساماندهی وضعیت سکونت در سکونتگاه‌های روستایی طرح جامع بهسازی مسکن روستایی با سه هدف مهم؛ توسعه مسکن متناسب با نیاز، طراحی و ساخت اصولی مسکن،‌ توسعه مسکن و روستا از سال ۱۳۷۹ در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی افزود: با مطابقت اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت طرح مذکور با برنامه‌های پنج‌ساله توسعه اقتصادی کشور پیشرفت چشمگیری در این زمینه به‌دست آمد.

مهدیان ادامه داد: با توجه به اینکه اطلاع از ابعاد مختلف مسکن روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به منظور شناخت وضعیت سکونت و مسکن روستاییان طرحی با عنوان طرح شناخت ویژگی‌های مسکن روستایی در نظر گرفته شد.

معاون بنیاد مسکن گفت: برای شناخت ویژگی‌های مسکن روستایی نیاز به آمار و اطلاعات دقیق، جامع و بهنگام از ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و مسکن آبادی‌های کشور داشتیم و از آنجایی که اغلب اطلاعات جمع‌آوری شده در سرشماری نفوس و مسکن که توسط مرکز آمار ایران هر ۱۰ سال یکبار جمع‌آوری می‌شود فاقد ویژگی‌های فنی و تخصصی واحدهای مسکونی مانند سازه و عناصر معماری به کار رفته در آن و نیز کاربری فضاهای مختلف واحدهای مسکونی روستایی است و به منظور جبران کمبود اطلاعات این طرح آمارگیری برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ توسط بنیاد مسکن در سطح کشور به اجرا درآمد.

وی افزود: در طرح نمونه‌گیری سال ۸۲ این طرح به صورت نمونه‌گیری اجرا شد و ایجاد دو‌هزار و ۱۱۸ آبادی و ۴۶‌هزار و ۴۱۳ واحد مسکونی نمونه تحت پوشش قرار گرفت که نتایج آن از سوی بنیاد مسکن منتشر شد.

مهدیان تصریح کرد: بررسی موجود حاکی از آن است که با توجه به گذشت پنج سال از اجرای طرح آمارگیری ویژگی‌های مسکن روستایی سال ۸۲ اطلاعات جامع آماری به طور طبیعی دچار تغییر شده و لذا تامین نیازهای آماری جدید و اطلاعات بهنگام از وضعیت کمی و کیفی مسکن در روستاهای کشور اجتناب‌ناپذیر است. وی افزود: از سوی دیگر با توجه به مصوبه هیات دولت مبنی بر بهسازی و نوسازی دو میلیون واحد مسکونی روستایی طی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه در کشور (ساخت ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی در سال) و اقدامات گسترده‌ای که توسط بنیاد مسکن از سال ۱۳۸۴ انجام گرفته، ایجاب می‌کرد آمار و اطلاعات دقیق و بهنگامی از وضعیت مسکن در روستاهای کشور برای ارزیابی میزان موفقیت‌ برنامه‌ها و سیاست‌های اعمال‌شده در بخش مسکن روستایی تهیه شود. وی گفت: بر این اساس مقرر شد این طرح آمارگیری برای امسال نیز به اجرا درآید به طوری که نتایج آن در سطح شهرستان، استان و کل کشور ارائه شود.

معاون بنیاد مسکن با اشاره به ویژگی‌های طرح آمارگیری مسکن روستایی در سال ۱۳۸۷ گفت: این طرح توسط اداره کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و با همکاری و مشاوره دفتر فنی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و با نظارت مرکز آمار ایران از تاریخ ۲۰ مهر تا ۲۰ آبان ماه در کلیه استان‌ها اجرا می‌شود. در این طرح ۱۶۷‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در هشت‌هزار و ۷۵ روستای کشور به عنوان نمونه آمارگیری می‌شود.

رییس ستاد طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی گفت: شناخت ویژگی‌های واحدهای مسکونی روستایی و ویژگی‌های عمومی روستا، شناخت و تغییرات ایجاد شده در واحدهای مسکونی بهسازی شده از اهداف کلی این طرح است. همچنین برآورد ویژگی‌های فنی و تخصصی واحدهای مسکونی روستایی، تفکیک ویژگی‌های آماری واحدهای مسکونی روستایی بر حسب فضاهای زیستی و معیشتی، برآورد تعداد واحدهای مسکونی بر حسب نحوه ساخت، نوع سازه، شکل ظاهری، عایق‌کاری سقف و برآورد تعداد واحد مسکونی بر حسب وضعیت پی‌ریزی، کرسی چینی و مصالح به کار رفته در آن از دیگر اهداف این طرح آمارگیری به شمار می‌آید.