قالیباف: وضعیت ساخت و سازهای فعلی قابل دفاع نیست

گروه مسکن: شهردار تهران گفت: بخش عمده‌ای از ساختمان‌هایی که در حال حاضر در تهران ساخته می‌شود و البته برای ساخت آنها مجوزهای قانونی هم گرفته شده است، متاسفانه از همین امروز جزو بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند. چرا که از نظر کیفیت مصالح و ساخت و ساز ایراد دارند. محمدباقر قالیباف این مطلب را در همایش «نقش صنعت بیمه و نظام کنترل و تضمین در ارتقای کیفیت ساخت و ساز» مطرح کرد.به گزارش دنیای‌اقتصاد، شهردار تهران در این همایش مهم‌ترین چالش ساختمان در تهران را چالش مدیریتی خواند و افزود: هنوز یاد نگرفته‌ایم که بسیاری از اقدامات، یک فرآیند هستند و باید به صورت سیستمی اداره شوند و اگر این دیدگاه در فعالیت‌ها وجود نداشته باشد، هر کار و تلاشی بی‌نتیجه خواهد بود. وی تاکید کرد: یقینا هر اشکالی که در بخش ساخت و ساز وجود دارد، ناشی از عملکرد نخبگان و مسوولان جامعه است و حتی اشتباهات بدنه اجتماعات مردم هم به گردن مدیران جامعه است، چرا که آنها به درستی هدایت و آموزش داده نشده‌اند.

شهردار تهران بیان کرد: یک حادثه اتفاق می‌افتد و هر یک از سازمان‌ها در جریان یک اتفاق یکدیگر را محکوم می‌کنند، در حالی که سهم هر یک از سازمان‌ها در این حوادث متفاوت است و هیچ سازمانی نمی‌تواند بگوید که هیچ نقشی نداشته است، اگر یک ساختمان تخریب شود و ما به درست علت این حادثه را به ۱۵ سال قبل برمی‌گردانیم، همین اتفاق هم ۱۰ یا ۱۵ سال بعد در مورد ساختمان‌هایی که همین امروز و در زمان مسوولیت ما ساخته می‌شوند، اتفاق می‌افتد و سال‌های بعد در مورد مسوولیت ما هم قضاوت می‌کنند.

وی با طرح این سوال که تا چه موقعی باید این مسیر غلط را در مورد ساخت و ساز شهر تهران پیش بگیریم، گفت: مهم‌ترین چالش از نظر من شکاف بین تدبیر و تغییر است. وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما کمبود نیروی ماهر در بخش ساخت و ساز است و پیمانکارانی که نیروی ماهر کافی داشته باشند، بسیار کم است و در حال حاضر اگر همه این پیمانکاران نیروهایشان را برای پروژه‌های شهرداری اختصاص دهند، باز هم کفایت نمی‌کند. قالیباف همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال تکرار حوادثی نظیر سعادت‌آباد، گفت: البته رسانه‌ها گاهی که موضوعات حاشیه‌ای برایشان مهم می‌شود، برخی از حوادث نظیر حادثه سعادت آباد برایشان مهم می‌شود و آن را بزرگ می‌کنند در صورتی که در سال‌های گذشته حوادثی نظیر حادثه سعادت آباد نیز رخ داده است.

وی با تاکید بر این که در کشورمان ساخت و سازها، استانداردهای لازم را ندارند، توضیح داد: این موضوع به معنای نداشتن قوانین و اطلاعات مناسب نیست، بلکه مهم‌ترین مشکل در بخش اجرا، متوجه مدیران و مجموعه‌های مرتبط است. قالیباف تاکید کرد: ساخت‌وساز در شهر تهران و شهرهای دیگر کشورمان در مجموع وضعیت قابل قبول و قابل دفاعی ندارد.