دولت لایحه بیمه کیفیت ساختمان را پس گرفت

گروه مسکن- لایحه بیمه کیفیت مجریان ساخت و ساز که قرار بود امسال به شکل قانون دربیاید و اجرایی شود توسط دولت از مجلس پس گرفته شده است. به گزارش دنیای‌اقتصاد معاون نظارت بیمه مرکزی ایران روز گذشته با اعلام این خبر گفت: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم حجم بیمه‌های صادر شده محدود بوده است. لایحه بیمه کیفیت ساخت مسکن سال گذشته توسط وزارت مسکن به مجلس ارائه شد تا پس از تصویب آن، مجریان ساخت و ساز مکلف شوند مسوولیت خود را بیمه کنند.

بر اساس این لایحه قرار بود مجریان و سازندگان با صلاحیت (انبوه‌سازان) و یا شرکت‌های فعال ساختمانی مسوولیت کار خود را در یک شرکت بیمه، بیمه کنند که این کار البته از سال گذشته به صورت اختیاری آغاز شد، اما در سال جاری قرار بود با ابلاغ قانون اجباری شود.با در اختیار گذاشتن قانون یاد شده تمام شرکت‌ها و افرادی که در بخش ساخت و ساز فعالیت می‌کنند باید مسوولیت کیفیت کار خود را در یک شرکت بیمه، بیمه کنند.

عیوب اساسی و پنهان

معاون نظارت بیمه مرکزی ایران در همین زمینه گفت: در زمینه بیمه کیفیت ساخت و ساز بیمه‌نامه عیوب اساسی و پنهان طراحی شده است که مدت پوشش آن ۱۰ سال است و بر اساس آن شرکت‌های بیمه موظف می‌شوند عیوب اساسی را بدون شناسایی مسوول شناسایی کنند. مصدق اظهار داشت: هدف عمده این بیمه‌نامه ارتقای کیفیت ساخت و ساز است که سیاست کلی ما در زمینه ساخت و ساز پوشش‌دهی به ریسک‌ها است که اگر ریسکی پایین باشد حق بیمه آن کمتر است، اما اگر بالا باشد حق بیمه آن بیشتر می‌شود.