تهرانپارس، 50 متر؛ 60 میلیون

ستون نبض بازار براساس یافته‌های خود از حدود قیمت مسکن در مناطق مختلف و همچنین کسب اطلاع از برخی بنگاه‌های املاک و فروشندگان؛ حدود قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در محله‌های مختلف تهران را منتشر می‌کند تا با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های ابتدای سال (زمان اوج گرانی مسکن) نشان دهد بازار مسکن در این روزها و ماه‌ها دچار تحول اساسی شده است. بدیهی است فروشندگان و بخصوص خریداران مسکن نباید صرفا به این قیمت‌ها استناد کنند و باید برای خرید ملک در یک محله از تمام بنگاه‌های املاک موجود در آن محل درباره قیمت‌ها تحقیق و پرسش کنند تا بتوانند پایین‌ترین قیمت را برای خرید انتخاب کنند.قیمت‌های پیشنهادی در ستون نبض بازار بسته به اطلاعاتی که بنگاه‌های معاملات مسکن و فروشندگان ارائه می‌کنند ممکن است کمی بالاتر از عرف قیمت منطقه یا حتی پایین‌تر از آن باشد. ضمن اینکه قیمت پیشنهادی در زمان انجام معامله ۲۰ تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.اکیدا توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید ملک دارید بعد از مطالعه قیمت‌ها در این ستون، حتما از کلیه آژانس‌های مشاور املاک در محله موردنظرتان درباره قیمت‌ها تحقیق کنید. چرا که فعلا خواسته یا ناخواسته؛ درست یا غلط این بنگاه‌ها هستند که قیمت مسکن را تعیین می‌کنند. البته بعد از تعیین قیمت اگر متقاضیان خرید استقبالی از قیمت‌ها نکنند، فروشنده و بنگاه مجبور می‌شود قیمت را پایین و پایین‌تر بیاورد. همان اتفاقی که طی دو سه ماه گذشته در بازار مسکن افتاد.

برای یک واحد مسکونی نوساز در محله تهرانپارس با متراژ ۵۰مترمربع ۶۰میلیون تومان قیمت برای فروش پیشنهاد شده است.

در واقع این ملک نوساز که تنها ۴ ماه از ساخت آن گذشته متری یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده است. با این حساب شاید یکی از ارزان‌ترین واحدهای مسکونی نوساز در شرق تهران همین ملک باشد.

خبرنگار دنیای اقتصاد روز گذشته با مشاهده این آگهی در یکی از روزنامه‌های صبح بلافاصله با مالک تماس گرفت و در خصوص شرایط فروش پرسش کرد.

پرسش قبل از تصمیم‌گیری مهم‌ترین کاری است که باید متقاضیان خرید مسکن در شرایط کنونی بازار انجام دهند.

این واحد مسکونی فعلا سند ندارد اما با صرف هزینه‌ای حدود ۱۰میلیون تومان می‌توان برای آن اقدام به دریافت سند کرد. بنابراین اگر چه قیمت واقعی ملک مورد گزارش به جای ۶۰میلیون، ۷۰میلیون تومان (با احتساب هزینه صدور سند) است اما باز قیمت ۷۰میلیون تومان برای واحد نوساز ۵۰متری در تهرانپارس نسبت به گرانی‌های چند ماه اخیر، جالب توجه به نظر می‌رسد.

بورس املاک نوساز در شرق تهران

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه چهار گفت: از ابتدای امسال تاکنون صدور پروانه ساختمانی در این منطقه ۱۲درصد رشد داشته است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۴، مهندس ابراهیم دادسرشت افزود: افزایش ۱۲درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در منطقه در شش‌ماه نخست امسال به نسبت سال ۸۶، نشان از رشد صدور پروانه‌های ساختمانی و مشارکت شهروندان منطقه چهار در نوسازی و مقاوم‌سازی املاک داشته است.

وی تصریح کرد: در سال‌جاری این رشد نیز همچنان ادامه داشته به طوری که در دو ماهه نخست سال ۸۷ این رشد، ۱۳۶درصد افزایش یافته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه چهار افزود: در ۶ ماهه اول سال ۸۷ تعداد یک‌هزار و ۱۱۸ فقره پروانه ساختمانی صادر شده و این در حالی است که با بازدید روزانه بیش از ۹۰ پرونده در منطقه ۴، این تعداد به ۱۲۵۰ فقره افزایش یافته است.

وی گفت: این روند افق بسیار روشنی را برای منطقه ایجاد خواهد کرد و هم‌اکنون بستر مناسبی جهت مشارکت شهروندان منطقه در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم شده است و امیدواریم با تعاملی که در این خصوص صورت گرفته زمینه رشد و توسعه مطلوب‌تر منطقه چهار فراهم شود.