پیچ و خم مالیات بر معاملات مسکن

گروه مسکن -دولت به دنبال اجرای ناموفق مالیات بر ارزش افزوده، مصمم است طرح مالیات بر معاملات مسکن را از ابتدای آذر ماه در کشور اجرا کند، اما برخی مقدمات اجرای این طرح هنوز فراهم نیست. به گزارش دنیای‌اقتصاد، لزوم اخذ مالیات از معاملات مسکن تشکیل بانک اطلاعات زمین و ساختمان است. این بانک دو هفته پیش در تهران راه‌اندازی شد و تاکنون تعداد زیادی از بنگاه‌های املاک در تهران عضو این بانک شده‌اند.

قرار است بنگاه‌های املاک سراسر کشور نیز تا آذر ماه عضو سامانه کامپیوتری مدیریت املاک و مستغلات شوند.

بنابراین اجرای همزمان بانک اطلاعات و طرح مالیات از ابتدای آذر ممکن است در اجرای درست ابزار مالیاتی چالش ایجاد کند. از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی موظف شده تا آذر ماه امسال نظرات خود را برای نحوه اجرای طرح مالیاتی در حوزه مسکن اعلام کند. علی‌اکبر عرب‌مازار، رییس سازمان امور مالیاتی در این باره به خبرگزاری مهر گفت: با توجه به اینکه رییس‌جمهوری دستور داده بود که نتایج مطالعات مربوطه باید تا آذر ماه امسال مشخص شود، ما مطالعات‌ مالیاتی را در بخش مسکن آغاز کرده‌ایم و با توجه به این مهلت امید است بتوانیم نظرات خود را برای این قانون ارائه کنیم و مطرح کنیم که چه ابزارهایی باید در قانون تغییر کند. عرب‌مازار همچنین درخصوص اخذ مالیات از معاملات مکرر در بخش مسکن گفت: پس از بحران‌هایی که در بازار مسکن اتفاق افتاد و عده‌ای از این مساله سوء‌استفاده کردند، دولت تمام ابزارهای خود در این خصوص را بررسی کرد.

رییس سازمان امور مالیاتی افزود: دولت پس از این بررسی‌ها مطرح کرد که یکی از ابزارهای کنترل بازار، همان مالیات است؛ بنابراین در سازمان امور مالیاتی برای بررسی مشکلات و کمبودها در این خصوص گروه‌هایی تشکیل شد. وی با اشاره به اینکه بسیاری از بخش‌های مسکن به دلایل مختلف در دوره‌های مختلف از پرداخت مالیات معاف شده‌اند، تصریح کرد: به عنوان مثال بخش اجاره مسکن از پرداخت مالیات معاف شد، در حالی که این موضوع تاثیری در اجاره ندارد، یعنی اجاره نباید از مالیات معاف شود.

عرب‌مازار گفت: به عبارت دیگر به جای اینکه اجاره را بر صاحب درآمد معاف کنیم، باید بر صاحب هزینه معاف کنیم؛ فردی که خانه خود را اجاره می‌دهد، دارای درآمد است و مانند سایر صاحبان درآمد باید مالیات بپردازد. وی با بیان اینکه قرار است یکبار دیگر در موضوع مربوط به اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن بازنگری و ایرادات آن رفع شود، اظهار داشت: به عنوان مثال، اضافه ارزش سرمایه در ملک از مالیات معاف است، یعنی قیمت ملک هر چقدر بالا برود، مالیاتی روی آن نمی‌رود، در سایر کشورها نیز چنین است که برای یک ملک که فرد در آن مستقر است، این ارزش افزوده در اخذ مالیات محاسبه نمی‌شود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه برخی افراد دارای مثلا ۱۰ خانه هستند که شغل این افراد خرید و فروش خانه است و مالیات آنها مالیات بر مشاغل محسوب می‌شود، افزود: در مواقعی خانه یک کالا محسوب می‌شود که باید برای آن مالیات در نظر گرفت اما در زمان دیگری اصلا مالیات نمی‌خواهد.

وی در ادامه تصریح کرد: حتی افرادی هستند که ۲۰ یا حتی ۳۰ خانه خریداری کرده و آن را خالی نگه داشته‌اند، در حالی که فردی که پول زیادی نداشته باشد، خانه خالی ندارد بلکه در این خانه ساکن می‌شود. عرب‌مازار این گونه معاملات را معاملات سوداگرانه در بخش مسکن ذکر کرد و گفت: سیاست دولت این است که سرمایه افراد را به این سمت سوق دهد که آن را به صورت راکد در بخش مسکن نگه ندارند.