لیلا درخشان

رییس شورای مرکزی کانون کاردان‌های فنی ساختمان گفت: یکی از دلایلی که ساخت‌وسازهای قدیمی دچار مشکل شده است، فقدان آموزش‌های لازم مهندسان و کاردان‌های فنی ساختمان است. سیدعباس ذاکری، در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد افزود: ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال به ۴۵۰هزار نفر کاردان فنی ساختمان نیاز دارد، در حالی که فعلا بیش از ۱۰۰هزار نفر کاردان فنی در سطح کشور وجود دارد و از این تعداد ۳۵هزار نفر در کانون عضویت دارند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، براساس ماده ۳۶ آیین‌نامه تشکیلات حرفه‌ای کاردان‌ها به منظور ایجاد تمرکز و انسجام بیشتر بین کانون‌های استان و بهره‌برداری از تجارب و رفع ابهامات و مشکلات موجود در هر استان دومین گردهمایی هیات‌مدیره کانون‌های کاردان‌های فنی ساختمان به همت شورای مرکزی کانون کاردان‌ها، ۲۴ و ۲۵ دی‌ماه در هتل استقلال تهران برگزار می‌شود.

رییس شورای مرکزی کانون کاردان‌های فنی ساختمان با اعلام این خبر افزود: یکی از اهداف مهم این همایش تبیین نقش کاردان‌های فنی ساختمان در افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز، افزایش بازده و بهره‌وری بالا از عوامل اجرایی،‌استفاده بهینه از مصالح و کنترل کیفیتی مصالح تولیدی در کارگاه، اجرای درست فن‌آوری‌های نوین در صنعت ساختمان‌سازی و اجرای صحیح نقشه‌های ساختمانی و جلوگیری از دخل و تصرف غیراصولی در آنها است.

ذاکری در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: ساخت سالانه ۵/۱میلیون واحد مسکونی به ۴۵۰هزار نفر کاردان فنی ساختمان نیاز دارد و در حال حاضر بیش از یکصد هزار نفر کاردان فنی در سطح کشور وجود دارد که ۳۵هزار نفر از آنان در کانون کاردان‌های فنی ساختمانی عضویت دارند.

وی با اشاره به اینکه ساخت هر واحد مسکونی یک کاردان فنی ساختمانی می‌طلبد گفت: کاردان‌ها در ارتقای کیفی ساخت‌و‌سازها بسیار موثر هستند.

وی افزود: حدود ۱۴هزار نفر کاردان فنی ساختمان در کشور تعیین صلاحیت شده‌اند که وظیفه نظارت بر روند ساخت‌و‌سازها را در مناطق شهری و روستایی عهده‌دار شده‌اند.

رییس شورای کانون کاردان‌های فنی ساختمان در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی‌بر اینکه آیا کاردان‌های فنی ساختمان برای استفاده از فن‌آوری‌های نوین ساختمانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند، گفت: اساسا یکی از دلایلی که ساخت‌و‌سازهای قدیمی را دچار مشکل کرده است، به خاطر فقدان آموزش‌های لازم مهندسان و کاردان‌های فنی ساختمان در این زمینه است. چراکه این افراد معمولا فقط به واحدهای درسی که در دانشگاه طی کرده‌اند، اکتفا می‌کنند.

ذاکری تاکید کرد: اما به منظور رفع این مشکل وزارت مسکن و شهرسازی، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و شورای مرکزی کانون کاردان‌های فنی ساختمان براساس اصلاحاتی که در ماده ۲۱ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان صورت گرفته موظف شده‌اند به مهندسان، کاردان‌های فنی ساختمان و معماران تجربی آموزش‌های لازم را بدهند که بر این اساس پس از طی این دوره این افراد در صورت قبولی در این آزمون پروانه اشتغال کسب می‌کنند.

وی افزود: در زمینه استفاده از فن‌آوری‌های نوین ساختمانی ضرورت بازآموزی نه تنها برای کاردان‌های فنی ساختمان، بلکه حتی برای مهندسان نیز لازم است. ذاکری در ادامه اظهارات خود در مورد نقش کاردان‌های فنی ساختمان در عرصه ساخت‌و‌ساز گفت: اساسا اجرای ساختمان دارای پروسه‌ای است، به طوری که ابتدا مهندس اقدام به طراحی ساختمان می‌کند و محاسباتش را انجام می‌دهد و سپس یک گروه فنی به نام کارگران ماهر و معماران فنی آن را اجرا می‌کنند. وی افزود: در این فرآیند یک نفر لازم است که به عنوان بازوی اجرایی مهندسی، اطلاعات مهندسی را از آنها دریافت کند و به عوامل اجرایی منتقل کند و بر این اساس کاردان‌های فنی حلقه اتصال این فرآیند هستند.

ذاکری تاکید کرد: در عین حال حضور کاردان‌های فنی کنترل کیفیت مصالح را سبب می‌شود، چراکه در فرآیند ساخت‌و‌ساز عملا فردی که استاندارد بودن مصالح را کنترل کند وجود ندارد و کاردان‌های ساختمان از این بابت می‌توانند این خلا را پر کنند.

رییس شورای مرکزی کانون کاردان‌های فنی ساختمان اظهار داشت: در همین حال کاردان‌های فنی ساختمان می‌توانند به عنوان مهندس مقیم یا مجری حقیقی یا حقوقی در فرآیند ساخت‌و‌ساز حضور داشته باشند که این امر استفاده بهینه از نیروی انسانی را به دنبال دارد.