117 درخواست تولید مسکن پیش ساخته در لیست انتظار

طرح تفصیلی صنعتی‌سازی مسکن تدوین می‌شود

فرید قدیری

«مپسا» شرکت وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مامور حمایت و احداث کارخانه‌های تولید مسکن پیش‌ساخته در کشور شد. شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک با سهم کمتر از ۵۰درصد، بخش خصوصی را حمایت می‌کند تا صنعتی‌سازی در حوزه ساختمان شکل بگیرد.

ماموریت «مپسا» پیرو مصوبه شورای عالی مسکن معروف به «۳۰۰» شکل گرفته است.

وزارت صنایع و معادن برای اجرای مصوبه خردادماه شورای عالی مسکن مبنی بر «ساخت ۳۰۰ کارخانه صنعتی‌سازی مسکن»، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را مامور اقدام کرد.

کارخانه‌هایی که با حمایت «مپسا» به بهره‌برداری برسند، می‌توانند با هزینه و زمان کم انبوه‌سازی را برای پاسخ به نیاز سالانه ۵/۱میلیون واحد مسکونی اجرا کنند. مدیرعامل شرکت مپسا در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد از امضای تفاهم‌نامه با ۱۱۷ متقاضی احداث کارخانه مصالح پیش ساخته خبر داد و گفت: از این تعداد تاکنون برای ۴۱ کارخانه، زمین مورد نیاز در شهرک‌های صنعتی پیش‌بینی و شناسایی شده و ۳۰ متقاضی نیز در مرحله ثبت شرکت هستند. مهندس سیدحسن قلعه‌نویی همچنین از تشکیل ۱۷ پرونده در بانک صنعت و معدن برای اختصاص تسهیلات احداث این کارخانه خبر داد. دولت برای ساخت کارخانه‌های مسکن پیش ساخته یک میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته است. مدیرعامل شرکت مپسا متوسط سرمایه‌گذاری برای هرکدام از این کارخانه‌ها را بین ۱۵ تا ۱۶میلیارد تومان اعلام کرد.

قلعه‌نویی با اشاره به اینکه صنعتی‌سازی ساختمان تاکنون بسیار مغفول بوده، حرکت دولت نهم در این زمینه را بزرگ‌ترین تصمیم دولت عنوان کرد و گفت: صنعتی‌سازی ساختمان الگو و نگرش ساخت را متحول می‌کند.مدیرعامل شرکت «مپسا» به سطح پایین سواد در شیوه سنتی ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: این در حالی است که در حال حاضر قشر تحصیلکرده و دانشگاهی در حوزه‌های فنی-مهندسی مرتبط با ساختمان بسیار زیاد است، و چون در شیوه سنتی‌سازی فن و تخصص جایی ندارد، تحصیلکرده‌ها بیکار هستند، که با حرکت به سمت صنعتی‌سازی امکان استخدام و به‌کارگیری کلیه افراد دانشگاهی در بخش ساختمان فراهم می‌شود.قلعه‌نویی در ادامه از تدوین طرح تفصیلی صنعتی‌سازی مسکن خبر داد و گفت: به‌زودی با تدوین و ابلاغ این طرح نقشه راه برای استفاده از مصالح پیش ساخته فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: به موازات این اقدام، هماهنگی برای احداث چند واحد مسکونی با استفاده از مصالح نوین در برخی شهرهای جدید فراهم شده تا مردم و همین‌طور سازندگان از نزدیک با این واحدها آشنا شوند. همچنین اجرای طرح پایلوت ساخت ۲هزار واحد مسکونی از طریق شیوه صنعتی‌سازی در یکی از شهرهای جدید در دست اقدام است.

قلعه‌نویی در خصوص مزایای شیوه صنعتی‌سازی گفت: از این طریق امکان برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت بیشتر، افزایش کیفیت، آموزش و استفاده از نیروی‌های متخصص، سبک‌سازی و در عین حال بالا رفتن استحکام، کاهش وزن مرده سازه، استفاده بهینه از مصالح ساختمانی، صرفه‌جویی منابع مالی، کاهش زمان ساخت، افزایش تیراژ ساخت، کاهش نخاله‌های ساختمانی و در نهایت کاهش هزینه ساخت فراهم می‌شود. به گزارش دنیای‌اقتصاد، از جمله تسهیلات در نظر گرفته شده برای احداث کارخانه‌های ساخت خانه‌های پیش ساخته، واگذاری زمین توسط وزارت مسکن با قیمت کارشناسی روز به صورت ۲۰درصد نقد و ۸۰درصد با تقسیط پنج ساله است و مشوق‌های بعدی کمک‌های مهندسی و کارشناسی و مالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع به بخش خصوصی است.