گروه مسکن - مهدیس فرقانی: یک شرکت ایرانی به عنوان نماینده انحصاری شرکت فاگ تک آلمان مجری فروش سیستم جدید اطفای حریق در ایران معرفی شد. این سیستم که با نام water miss شناخته شده حدود ۸ سال از ارائه‌اش به بازار‌های اروپایی می‌گذرد که هم‌اکنون به تازگی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

این سیستم به نحوی عمل می‌کند که در حین آتش‌سوزی، سیستم water miss به جای آنکه آب را به اطراف تراوش کند ایجاد مه می‌کند.

در آتش‌سوزی دو عامل موجب فراگیر‌شدن آتش می‌شود؛ اکسیژن و انرژی. با این حساب هدف اصلی این سیستم هوشمند جذب انرژی آتش و خارج کردن اکسیژن از محل آتش‌سوزی است و مانع از رسیدن اکسیژن بیشتر برای افزایش آتش‌سوزی است که البته این عمل از سوی این دستگاه به طور موضعی است.

در حین آتش‌سوزی سیستم water miss در قسمتی که بیشترین حرارت و دما وجود دارد شروع به سرد کردن آن منطقه می‌کند و بلافاصله تشعشعات ناشی از آتش را کاهش می‌دهد و در ادامه موضع را از آتش دور نگه می‌دارد.

اما هدف دیگر این سیستم ایجاد زمان کافی برای افرادی است که در مکان و حین وقوع آتش‌سوزی بتوانند به موقع خود را نجات دهند.

این سیستم کاربرد زیادی در مکان‌های مختلف نظیر موزه، اماکن اداری و مسکونی، تونل‌، مترو، اتاق‌های IT و اینترنت دارد و به طور کلی می‌توان گفت که سیستم water miss در همه جا کاربرد مفید و بی‌ضرر با کمترین خسارت را به همراه دارد.

نکته دیگر این مساله است که این سیستم در دو نوع ثابت و متحرک طراحی شده است. سیستم‌های متحرک مانند گوشی‌های همراه هستند که به راحتی نصب یا جابه‌جا می‌شوند.

سیستم water miss تمامی‌ آزمایش‌های لازم را در اروپا و ایران با موفقیت گذرانده است.

این سیستم در مقابل سیستم‌های دیگر اطفای حریق باصرفه‌تر است، چرا که میزان آب مصرفی آن بسیار کم و حتی این سیستم می‌تواند میزان آب مصرفی را ذخیره کند و مجدد مورد استفاده قرار دهد.

سیستم water miss در حین خاموش کردن آتش به صورتی عمل می‌کند که دود ناشی از خاموش شدن آتش جذب ذرات آب می‌شود.

در این صورت آثار دود بر جایی باقی نمی‌ماند و مساله دیگر اینکه مه تولید شده در هنگام نشستن بر روی زمین ایجاد خیسی یا نم نمی‌کند؛ چرا که سریع تبخیر می‌شود.

سیستم water miss آتش‌سوزی‌های چرب را خاموش می‌کند به طوری که این سیستم از افزایش آتش‌سوزی به اطراف جلوگیری می‌کند و داخل آن نفوذ نمی‌کند بلکه آن را احاطه می‌کند. در قسمت آزمایشگاه این شرکت ۱۰نفر از محققان آتش‌سوزی‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادند تا برای هر نوع آتش‌سوزی یک نازل مناسب طراحی کنند.

یک نکته قابل توجه این است که این سیستم رسانا نیست و موجب اتصال برق مکان آتش‌سوزی شده نمی‌شود و خسارات ناشی از اتصالات برق را به همراه نخواهد داشت.

طبق اظهارات یک مسوول هم‌اکنون سیستم water miss در چند ایستگاه مترو مورد استفاده قرار گرفته است.