دادگاه بافت‌های فرسوده در شورای شهر

در ۸ سال اخیر شهرداری توانسته سالانه۵۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده احداث کند

گروه مسکن- سحرباباخانی: شهردار تهران دیروز نماینده‌اش را برای پیگیری نامه‌ای که هفته گذشته درباره انتشار اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده به رییس‌جمهور نوشته بود به شورای شهر فرستاد تا قبل از ارائه پاسخ رییس‌جمهور، مذاکراتی را با اعضای شورا انجام دهد. اما حضور مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در شورا و ارائه گزارش عملکرد ۱۰ سال اخیر شهرداری در امر نوسازی با انتقاد شدید اعضای شورا مواجه شد. به طوری که اعضای شورای شهر از برخورد جدی با شهرداری در صورت ادامه روند کنونی در بافت‌های فرسوده سخن گفتند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» با گذشت ۸ سال، نوسازی بافت‌های فرسوده تهران تنها ۱۴درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این رونداقدامات مسوولان شورا و مقاماتی که برای نوسازی تامین اعتبار می‌کنند را زیر سوال می‌برد.

این مطلب نه تنها تحلیل خبرنگاران و اصحاب جراید، بلکه اقرار سخنگوی شورای شهر تهران در صد و نود و سومین جلسه شورا بود.

در این جلسه غیر علنی درویش‌زاده، مدیرعامل سازمان نوسازی و عمران شهر تهران از عملکرد این سازمان در طول ۱۱ ماه مسوولیت خود گزارش داد.

گویا این گزارشات نه تنها رضایت بخش نبود، بلکه اعضای شورا به این صرافت افتادند که در صورت ادامه روند کند و نامطلوب فعلی تصمیمات جدی تری در این زمینه اتخاذ کنند.

درویش زاده اعلام کرد که تا پایان سال ۸۸ ،۶۰ طرح منظر برای محلات تهران تعریف می‌شود، این در حالی است که تا به امروز تنها ۱۳ محله دارای این طرح هستند و معلوم نیست بعد از یک سال این طرح‌ها چه زمانی عملیاتی می‌شوند.

خسرو دانشجو درباره نتیجه یک ساعت گزارش عملکرد این مقام مسوول گفت:قرار بود از سال ۸۰ تا۸۸، ۱۰‌هزار واحد در بافت‌های فرسوده ساخته شود، ولی تا به امروز این پروژه تنها ۱۴‌درصد پیشرفت داشته یعنی در طول این ۸ سال با صرف ۲۰۰‌میلیارد تومان فاینانس و منابع مالی دیگر تنها ۴۰۰ واحد نوسازی و تحویل داده شده است.

آمار فروش متری مسکن

به عقیده سخنگوی شورا این کارنامه قابل توجه و قابل دفاع نیست، چراکه به دنبال این گزارش اعلام شده که حتی طی دو مرحله فروش متری مسکن در طرح نوسازان ۱۰۰‌میلیارد تومان اعتبار جذب شده که این اعتبار را بیش از ۷‌هزار خانوار با مشارکت در طرح تامین کرده اند و ۵۰‌درصد نیز خرید ۵متری داشته‌اند، ولی در هر صورت در انتهای جلسه در جواب نماینده‌های شورای شهر اعلام شده که کندی این طرح به دلیل مشکلات صدور پروانه و هزینه‌های جاری بوده است.

از امکانات به خوبی استفاده نشد

نوسازی بافت‌های فرسوده از جمله طرح‌هایی بوده که تعداد زیادی از مصوبات شورا را به خود اختصاص داده است، اما شرایط موجود نشان می‌دهد که از این امکانات و مصوبات به خوبی استفاده نشده است و نماینده‌های شورا اعلام کرده‌اند که در مقابل این مساله واکنش نشان می‌دهند؛ چراکه با وضع موجود شورای شهر نیز زیر سوال می‌رود.

رواج جابه‌جایی بودجه پروژه‌ها

چندی است اخبار منتشر شده از جانب شهرداری مبنی بر جابه جایی امکانات مالی پروژه‌ها انتقادات مسوولان و خبر نگاران را به دنبال داشته است.

اعتبار مربوط به جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر صرف برج میلادی شده که با همه ارتفاعش مانند چاهی پول می‌بلعد و جلو می‌رود و امروز هم از سخنگوی شورا می‌شنویم که بخشی از ۲۰۰‌میلیارد تومان فاینانس جذب شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده صرف آزاد‌سازی املاک اطراف پروژه اتوبان امام علی شده، این در حالی است که این املاک نیز تماما آزاد‌سازی نشده‌اند و خود معضلاتی را به وجود آورده‌اند.

با استناد به توضیحات خسرو دانشجو این مساله مشکل قانونی برای شهرداری به وجود نمی‌آورد؛ چرا که این سازمان اختیارات مربوطه را دارد، ولی باید این جابه‌جایی‌ها با برنامه‌ریزی، مطالعه و اولویت بندی صورت گیرد تا طرحی مثل بافت فرسوده روی زمین باقی نماند.

راهکارهای شورا

سخنگوی شورای شهر راهکارهای شورا را برای حل این معضل اینگونه عنوان کرد: شهرداری تا به امروز از زمین‌های خود برای این پروژه استفاده نکرده است. شورا پیشنهاد می‌کند برای هزینه کمتر و نظارت بیشتر از این اراضی ذخیره استفاده شود؛ چرا که با در نظر گرفتن وسعت ۳۳‌هزار هکتاری بافت‌های فرسوده چنین سرعتی قابل دفاع نیست و نباید آمارهایی که امروز اعلام شد تکرار شود.

چرا شورا تا به امروز نظارت نداشته؟

با در نظر گرفتن بازدید‌های شورا از پروژه‌های عمرانی عدم نظارت نماینده‌ها از چنین طرح عظیمی جای سوال دارد.

خسرو دانشجو در این باره توضیح داد: نباید بی‌انصافی کرد؛ چرا که اعضای شورا نحوه عملکرد این طرح را دنبال می‌کردند و قرار بود این آمار به شکل مکتوب امروز ارائه شود وپیشنهاد شورا در همه مراحل این بود که تا پروژه‌های تمام نشده پروژه بعدی آغاز نشود، این مساله شامل حال این طرح نیز می‌شود.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که آیا عدم سختگیری شورا به شهرداری نوعی مسامحه است، گفت: جلسه امروز شورا نشان‌دهنده حساسیت اعضا به نوع عملکرد است و اگر این طرح به این روال ادامه پیدا کند شورا از اختیارات خود استفاده کرده و برخورد جدی تری از خود نشان خواهد داد.

وی در ادامه توضیح داد: شورا ترجیح می‌دهد تا جایی که ممکن است با برخورد اجرایی معضل کنونی را حل کند، ولی این گزارش شدیدا باعث نگرانی شده است.

به عقیده شورای شهر معضل بافت‌های فرسوده باید در ابعاد کوچک تعریف شود تا بتوان تکه‌تکه به آن پرداخت؛ چراکه این روش باعث شده در پایتخت بیغوله‌هایی به وجود آید که تبدیل به معضل اجتماعی شده و باید به آنها رسیدگی شود.

دلیل درخواست افزایش سود اوراق مشارکت

در ادامه رسیدگی به نوسازی بافت‌های فرسوده شهردار تهران طی نامه‌ای از رییس‌جمهور خواست که سود اوراق مشارکت این طرح را ۲‌درصد افزایش دهد و از۱۶‌درصد به ۱۸‌درصد برساند.

درویش‌زاده، مدیر عامل سازمان عمران ونوسازی شهر تهران نیز در جلسه غیر علنی از اعضای شورا خواست تا این نامه را پیگیری کنند، ولی با شرایط موجود نحوه پشتیبانی شورای شهر قابل پیش‌بینی نیست.

قالیباف در پاسخ به دلیل این درخواست به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: برای جذب هر چه بیشتر مردم برای مشارکت در سرمایه‌گذاری این درخواست را ارائه داده‌ایم و امیدواریم با آن موافقت شود.