انبوه‌سازی 10‌هزار واحدی در 3 نقطه تهران

گروه مسکن -لیلا درخشان: به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با‌ سازمان نوسازی شهرداری تهران، سه منطقه در شمال، شرق و مرکز شهر تهران به عنوان نقاط پایلوت برای ساخت و‌ساز انتخاب شدند که در این سه نقطه قرار است ۱۰هزار واحد مسکونی به همراه واحد‌های اداری و تجاری و خدماتی ساخته شود. به گزارش دنیای اقتصاد این اقدام در راستای ورود ۴هزار انبوه‌ساز به بخش نوسازی بافت‌های فرسوده تهران است که براساس قرار داد انعقاد شده تا پایان سال ۸۸ قرار است حداقل هزار میلیارد تومان در بازار مسکن تهران سرمایه‌گذاری انجام دهند.

در نشست خبری که صبح دیروز در محل کانون سراسری انجمن انبوه‌سازان کشور برگزار شد، شهرام سلماسی جاوید، رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور، با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: به منظور اجرای اولین فاز نوسازی بافت‌های فرسوده در شمال تهران حوالی کاخ سعد‌آباد منطقه باغ شاطر، در شرق تهران در حوالی بزرگراه امام علی نزدیک منطقه شیان به استعداد ساخت ۱۷۰‌هزارمترمربع و در مرکز شهر نیز در حوالی بازار به عنوان نقاط پایلوت برای بازسازی بافت‌های فرسوده شناسایی شده‌اند.

وی تاکید کرد: البته از آنجاکه در منطقه بازار واقع در مرکز شهر اکثر قریب به اتفاق بافت‌ها دارای کاربری تجاری هستند، ممکن است نقطه دیگری انتخاب شود؛ چراکه انبوه‌سازان بیش از هر چیز علاقه‌مند هستند در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده مسکونی مشارکت کند.

به گفته سلماسی اگر شرایط فعالیت انبوه‌سازان به طور مناسبی فراهم شود نوسازی این بافت‌ها در سه نقطه یاد شده در یک بازه زمانی سه ساله جنبه عملیاتی پیدا می‌کند.

رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در ادامه با اشاره به چگونگی شکل گیری تشکل‌های حرفه ای در امر ساخت و‌ساز گفت: مطابق قانون، انبوه‌سازان به دنبال آن هستند که برنامه‌های دولت را در امر ساخت و‌ساز عملیاتی کنند که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت مسکن و شهرسازی به منظور اجرای ساخت‌و‌ساز در مسکن مهر انعقاد شده است.

سلماسی تاکید کرد: بر این اساس کانون انبوه‌سازان به دنبال بستری برای ورود به موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده بود که با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با ‌سازمان نوسازی شهرداری تهران این مهم عملی شد.

وی تاکید کرد: برخی عقیده دارند که در فاز اول اجرای این طرح ممکن است ساکنان بافت‌های فرسوده برای خروج از بافت قیمت‌های گرانی را به مدیریت شهری به عنوان پیش‌شرط خروج پیشنهاد دهند که من عقیده دارم هر چقدر توقع مردم بالا باشد و شرایط تخلیه بافت‌ها سخت‌تر شود ارزش کار بیشتر می‌شود و این مساله به هیچ وجه نمی‌تواند دغدغه‌ای پیش روی مدیریت شهری و دست‌اندرکاران ساخت و‌ساز قرار دهد و توصیه من این است که مردم در این روند بیش از همیشه از مسوولان مربوطه طلبکار باشند.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور تاکید کرد: شهرداری تهران به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده رقمی‌ معادل ۲۵هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است که تامین این میزان بودجه از طریق بودجه‌های معمول امکان‌پذیر نیست. سلماسی خاطرنشان ساخت: به منظور تامین این بودجه باید از بخش‌های دیگری نظیر سرمایه‌گذاری‌های خارجی، نظام بانکی و سایر ابزارهای مالی بهره جست.

وی افزود: ذی‌نفعان نوسازی بافت‌های فرسوده زنجیره وسیعی است که شامل مجریان، مجموعه مدیریت شهری و ساکنان بافت‌های فرسوده و کسانی که در بافت تجارت می‌کنند، هستند.

وی تاکید کرد: اما باید در نظر داشت منفعت اصلی نوسازی این بافت‌ها برای مردم است. رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور تاکید کرد: مطابق شاخص‌ها تهران دارای ۱۴هزار هکتار بافت فرسوده است که نوسازی ۳هزار هکتار از این بافت‌ها به حالت اضطرار درآمده است.

وی افزود: مسلما با شروع عملیات نوسازی بافت‌های فرسوده یک رقابتی ایجاد خواهد شد که همین امر باعث رونق این پروژه خواهد شد.

رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان تاکید کرد: اگر این طرح در مرحله اجرا با مشکلی برخورد نکند پیش‌بینی می‌شود که نوسازی ۳هزار هکتار بافت فرسوده در یک بازه زمانی ۵ساله امکان‌پذیر شود.

وی تاکید کرد: نوسازی این بافت‌ها همراه با استفاده از فن‌آوری‌های نوین ساختمانی، رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و لحاظ استانداردهای زیست محیطی همراه خواهد بود که امیدواریم شرایط به گونه ای شود که بستر یک زندگی ایده‌آل برای مردم فراهم شود.

وی در پایان در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه آیا امضای دو تفاهم‌نامه با وزارت مسکن و شهرسازی و مدیریت شهری از سوی انبوه‌سازان از طریق ظرفیت فعلی مهندسی کشور امکان‌پذیر است یا خیر گفت: پتانسیل مهندسی کشور ما به حدی وسیع است که قطعا جوابگوی این پروژه‌ها خواهد بود.