انتقاد صریح قالیباف از اوضاع اقتصادی کشور

شهردار تهران: ضعف مدیریت اقتصادی می‌تواند جامعه را به فساد و فقر بکشاند

محمدباقر قالیباف در همایشی که با موضوع اقتصاد مقاومتی و راهکارهای مدیریت در دوران تحریم، در دانشگاه تهران برگزار شد، نسبت به تبعات ضعف مدیریتی در حوزه اقتصاد کشور هشدار داد و گفت: کشور در سال‌های اخیر کارنامه موفقی در بخش مدیریت اقتصاد نداشته و در طول سال‌های پس از انقلاب در هر دوره‌ای بحران خاص در این بخش را شاهد بودیم تا اینکه الان موج مشکلات در بحث اشتغال، ازدواج و مسکن متبلور شده است. شهردار تهران تاکید کرد: امروز با تحریم‌های اعمال شده همه جغرافیای کشور و جغرافیای انسانی به ابعاد ۷۵ میلیون جمعیت کشور درگیر این صحنه مبارزه هستند که می‌تواند در تمام حوزه‌های مادی، معنوی و... اثر گذر باشد.

شهردار پایتخت با اشاره به اینکه پاک کردن صورت مساله به معنی حل مساله نیست، بیان کرد: باید بعضی از واقعیت‌های تلخ را ببینیم اما تسلیم نشویم. واقعیت تلخ این است که ما کارنامه قابل قبولی در عرصه اقتصادی و فرهنگی نداریم.

وی افزود: ما اگر می‌خواهیم از تحریم ها عبور کنیم باید این مشکلات را به عنوان یک آسیب بپذیریم چرا که هدف ورود به عرصه یک مبارزه جدی است.

قالیباف با اشاره به نامگذاری سال‌های اخیر توسط رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان بر مسائلی چون اصلاح الگوی مصرف، حمایت مضاعف، کار مضاعف، جهاد اقتصادی و... اظهار کرد: رهبری نظام با این رویکردها به همه مدیران نظام هشدار می‌دهند، اما کدام یک از رفتارها و تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی ما با رویکردها و شعارهای مطرح شده همخوان بوده است؟ وی سال۱۳۶۴ را سال پیک رشد جمعیت در حوزه زاد و ولد دانست و گفت: در این سال حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نوزاد متولد شدند و با خود موجی از کمبودهای کالاهایی چون شیرخشک و ... را به وجود آوردند.

وی اظهار کرد: در دهه ۷۰ نیز این موج جمعیت با سدی به نام کنکور مواجه شد به طوری که ۱ میلیون و ۲۰۰هزار متقاضی شرکت در کنکور وجود داشت که تنها ظرفیت پذیرش ۲۰۰هزار نفر موجود بود و برای یک میلیون نفر بقیه نیز هیچ جوابی نداشت.

دولت هزینه درمان مردم را تقبل کند

به گفته قالیباف امروز موج این مشکلات در بحث اشتغال، ازدواج و مسکن متبلور شده است و دیگر کنکور مساله این گروه نیست. وی با اشاره به مشکلات درمان در سطح جامعه اظهار کرد: امروز تنها ۳۰ درصد از هزینه‌های مربوط به درمان را دولت می‌پردازد و ۷۰ درصد بقیه از جیب مردم می‌رود، مدیر موفق آن است تا در دهه ۹۰ سهم پرداخت دولت و مردم را در بحث درمان جابه جا کند.

وی اظهار کرد: باید تولید ثروت نیز یک ضد ارزش تلقی نگردد و دخالت دولت را در اقتصاد به حداقل رساند.

قالیباف با اشاره به اینکه معنای اقتصاد مقاومتی تعطیل کردن علم اقتصاد نیست خاطر نشان کرد: همه مدیران ما و خصوصا مدیران سیاسی ، در عرصه اقتصاد باید کار را به کاردان بسپارند.

وی با اشاره به اینکه در حل موارد مباحث مطرح شده کلیدی ترین موضوع بحث مدیریت است عنوان کرد: مدیریت به معنای آن است که اگر تصمیمی گرفته شود و نسخه ای برای حل مساله پیچیده شد، ساز و کاری نیز برای اجرای آن وجود داشته باشد. شهردار تهران به دچار اشکال شدن چرخه تولید، توزیع و مصرف در عرصه اقتصاد کشور اشاره و عنوان کرد: چالش‌های ما چالش‌های اقتصادی است اما بدون شک راه حلش الزاما اقتصادی نیست.

وی تصمیمات غلط مدیریتی را دلایل مشکلات امروز دانست و گفت: باید با یک مدیریت جهادی اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک باور پیش ببریم. قالیباف عرصه دفاع مقدس را همراه معنویت دانست و گفت: در عرصه اقتصاد که پول و قدرت حرف اول رامی زند مسوولان باید به روش مبارزه با فساد آگاه باشند.

چرا که در غیراینصورت این فساد به سرعت آنها را از بین خواهد برد. وی با بیان اینکه فقر در جامعه آرمان‌های انقلاب را دچار مشکل می‌کند گفت: اگر جامعه به سمت فقر برود مطمئن باشید که عقل از آن جامعه می‌رود و جهل جایگزین می‌شود و چاپلوسی فرهنگ رایج این جامعه خواهد شد. قالیباف همچنین گسترش پدیده فساد را زایده فقر دانست و عنوان کرد: بی دلیل نیست که دشمنان کشور ما مبارزه را وارد این عرصه کردند.