دولت طلب شهرداری‌تهران را با بنزین ۱۰۰ تومانی پرداخت کرد!

آغاز مطالعه تبدیل همت به بزرگراه دو طبقه گروه مسکن- بهشاد بهرامی: طرح دولت برای جدایی شهرری از تهران هنوز در پیچ‌ اجرا، متوقف مانده اما شهرداری‌تهران به عنوان مخالف جدی این جدایی، خود طرح جدایی دیگری را برای پایتخت تدارک دیده و با موافقت شورای‌شهر، آن را از سال آینده در تهران پیاده می‌کند.

با مصوبه شورای‌شهر تهران، از سال آینده بین «فروش‌تراکم» و «منابع‌مالی اداره شهر تهران» فاصله می‌افتد تا شهرداری اتکا به این درآمد ناپایدار را به درآمد‌های پایدار منتقل کند.

معاون برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری‌تهران روز گذشته همزمان با چاپ گزارشی در «دنیای‌اقتصاد» تحت عنوان «تراکم خرج تهران را می‌دهد»، اعلام کرد: سال آینده درآمد پیش‌بینی‌شده از محل عوارض مازاد‌تراکم معادل ۷۵‌درصد درآمد امسال خواهد بود که این رقم با توجه به نرخ تورم و رشد ساخت‌وساز در سال آینده، عملا به معنی کاهش وابستگی بودجه‌ شهرداری‌تهران به فروش‌تراکم است.

«دنیای‌اقتصاد» دیروز در گزارشی نوشت: در بودجه امسال شهرداری‌ تهران ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بابت فروش‌ تراکم‌ ساختمانی، در نظر گرفته شده که در نیمه‌اول سال یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است. طوری که صدور مجوز تراکم‌مازاد برای ساخت‌وساز، ۳۴ درصد کل درآمد شهرداری در نیمه‌اول امسال را تامین کرده است.

حالا با آنچه معاون قالیباف دیروز اعلام کرد، از سال آینده، فروش تراکم مسیر کاهشی را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش «دنیای اقتصاد» با وجود افزایش درآمدهای شهری پایتخت در سال جاری، شورای شهر تهران مدیریت شهری را مجاب کرده تا با توجه به شرایط نامشخص سیاسی و اقتصادی سال آینده، بودجه ۹۲ شهر تهران را «محتاطانه و انقباضی» ببندد.

معاون شهردارتهران با اعلام کاهش رقم کل بودجه ۹۲ نسبت به رقم کل بودجه مصوب و متمم امسال که ۱۱ هزار میلیارد تومان بود، عنوان کرد:

اگرچه رقم بودجه مصوب سال ۹۲ نسبت به سال جاری هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد، اما مقایسه رقم کل بودجه سال ۹۲ نسبت به رقم بودجه مصوب و متمم سال ۹۱ حدود ۵۵۰ میلیارد تومان کاهش نشان می‌دهد که علت اصلی آن غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط سیاسی و اقتصادی سال آینده است.

مناف هاشمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران علت کاهش رقم بودجه پایتخت را در سال ۹۲ شرایط غیرقابل پیش‌بینی سال آینده دانست و گفت: با نظر شورای شهر چون فضای سیاسی و اقتصادی سال ۹۲ را غیرقابل پیش‌بینی دیدیم بودجه سال آینده را انقباضی و با احتیاط بستیم تا اگر در شش ماه اول افزایش درآمدی داشتیم در قالب متممی مجزا مجوز هزینه آن را از شورا به دست آوریم.

درآمد از تراکم را کاهش دادیم!

هاشمی رقم تعیین شده برای ردیف درآمدی «عوارض بر مازاد تراکم» در بودجه ۹۲ را معادل عملکرد نه ماهه امسال عنوان کرد و گفت: درآمدهایی که بابت اخذ عوارض بالاتر از پایه مالی تراکم در بودجه ۹۲ است نسبت به امسال افزایش پیدا نکرده است.

او در پاسخ به این سوال که تکیه اصلی شهرداری تهران برای کسب درآمد در سال ۹۲ با توجه به کسب هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری از محل عوارض بر مازاد تراکم چه منابعی است و شهرداری تهران از چه طریقی می‌خواهد کاهش درآمد خود را به دلیل کاهش کد درآمدی تراکم جبران کند؟ به «دنیای اقتصاد» گفت: برخی از کدهای بودجه‌ای ما متناسب با قانون افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال با توجه به تغییراتی که در قیمت منطقه‌ای املاک در سال آینده اتفاق خواهد افتاد، امکان افزایش درآمد از این محل وجود خواهد داشت.

او افزود: همین‌طور سهم شهرداری تهران در مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده ۳ دهم درصد افزایش پیدا کرده است و علاوه بر این اتکای درآمدی ما در سال آینده به درآمدهای پایدار خواهد بود، اما از سویی تمامی کدهای ناپایدار درآمدی که از محل عوارض بالاتر از پایه مالی تراکم کسب می‌شد، کاهش پیدا کرده است. معاون شهردار از کاهش رقم مصوب عوارض بر مازاد تراکم در بودجه ۹۲ خبر داد و اظهار کرد: عوارض مازاد بر تراکم در بودجه ۹۲ به اندازه عملکرد نه ماهه امسال خواهد بود.

به جای ۵۰درصد ۹۷ درصد پرداخت کردیم

هاشمی با اشاره به عدم تحقق تعهدات دولت در ردیف‌های بودجه‌ای شهرداری تهران در سال جاری تصریح کرد: در دو ردیف مهم جرائم رانندگی و سوخت ریالی محقق نشده است.

او ادامه داد: قرار بود از محل یارانه سوخت ۱۸۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت شود، اما در زمان پرداخت دولت بنزین را بر مبنای لیتری ۱۰۰ تومان محاسبه کرد و تنها ۱۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت کرد. علاوه بر این در حوزه حمل و نقل نیز به جای تعهد ۵۰ درصدی در مقابل دولت ۹۷ درصد از تعهدات را شهرداری بر عهده گرفت.

مطالعات دو طبقه شدن همت

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد طرح‌های عمرانی سال آینده نیز اظهار کرد: بنای آغاز طرح جدیدی را در سال ۹۲ نداریم اما دو طبقه شدن اتوبان همت در حال مطالعه است و اینکه اجرایی شود یا نه هنوز به مرحله تصمیم‌گیری نرسیده است.

اختیارات دولت در جدایی ری گرفته شد

هاشمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نتایج مذاکرات با مجلس در پرونده جدایی ری از تهران گفت: در آخرین جلسه بنا شد تا هر گونه جدایی ری از تهران در حوزه اختیارات قانونگذار قرار گیرد، البته امیدواریم این موضوع در صحن علنی رای بیاورد، اما با توجه به منابعی که برای ری در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده بهتر است ری از تهران جدا نشود.