مشکل مدارس استیجاری، مشکلی چند ساله و ریشه‌دار است که در زیر غبار فراموشی، با مشکلات مدارس کشور پیوند خورده بود، اما این مشکل مدتی است که آموزش و پرورش را با بحران جدی مواجه کرده است؛ بحرانی که به تعطیلی دو مدرسه در شهر تهران در روز اول مهر یعنی آغاز سال تحصیلی جدید منجر شد.

مهندس حبیب‌اله بوربور، معاون عمرانی وزیر آموزش‌ و پرورش، در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این که هم اکنون حدود پنج هزار مدرسه استیجاری در کشور وجود دارد، گفت: طبق آخرین آمار جمع‌آوری شده، تعداد دقیق مدارس استیجاری کشور ۴۸۳۸ باب است، اما از آنجا که آمار اعلامی مدارس استیجاری از استان‌های مختلف کشور، همواره ۱۵۰ تا ۲۰۰ باب نوسان دارد، شمار مدارس استیجاری حدود پنج‌هزار باب عنوان می‌شود. وی در مورد اعتبار مورد نیاز برای ملکی کردن همه مدارس استیجاری کشور افزود: آموزش و پرورش تنها تا پایان برنامه پنج ساله چهارم برای ملکی کردن و حل مشکل مدارس استیجاری فرصت دارد که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای خریداری همه مدارس استیجاری کشور از سوی آموزش و پرورش تا سال ۱۳۸۷، ۸۰۰‌میلیارد تومان اعتبار نیاز است که به طور متوسط باید از این اعتبار، ۱۶۰‌میلیون تومان به ملکی کردن هر مدرسه استیجاری تعلق ‌گیرد.
اجاره‌بهای سنگین و دریافت حکم تخلیه از عمده مشکلات
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره لزوم اختصاص امتیاز اعطای ساختمان یا زمین معوض دولتی به مالکان مدارس استیجاری یادآور شد: افرادی که در سال‌های گذشته ساختمان خود را به عنوان مدرسه اجاره داده‌اند، هم اکنون نسبت به این که آموزش و پرورش ساختمان مذکور را از آنها خریداری یا به آنها بازگرداند، محق هستند. وی با اشاره به مشکلات عمده مدارس استیجاری افزود: علاوه بر اجاره بهای سنگینی که آموزش و پرورش باید برای مدارس استیجاری پرداخت کند، تعدادی از این مدارس که آمار آنها به طور دقیق مشخص نیست، دارای حکم تخلیه نیز هستند که این امر مشکل آموزش و پرورش را در زمینه مدارس استیجاری تشدید می‌کند.
مدارس استیجاری در مراکز استانی پرجمعیت
بوربور خاطر نشان کرد: بسیاری از مدارس استیجاری در مراکز استان‌ها که پر جمعیت هستند، واقع شده‌اند که مشکل آموزش و پرورش را سنگین‌تر می‌کند، زیرا در شهرهای بزرگ که شمار جمعیت دانش‌آموزی بالااست، آموزش و پرورش به استفاده از مدارس استیجاری ناگزیر است. وی در پایان اظهار امیدواری کرد: پیشنهاد اختصاص اعتبار ۸۰۰‌میلیارد تومانی به ملکی کردن مدارس استیجاری، هر چه زودتر از سوی مجلس شورای اسلامی به تایید و تصویب برسد.
تنها راه‌حل مشکل این مدارس
بوربور با اشاره به تصویب پیشنهاد تشکیل ستادی در کمیته تخصصی صنعت و امور زیربنایی دولت برای حل مشکلات مدارسی که در زمین‌های متعلق به غیر بنا شده‌اند، هدف اصلی از تشکیل این ستاد را پیگیری اعطای ساختمان‌ها یا زمین‌های معوض از زمین‌ها و ساختمان‌های مازاد دولتی به قیمت کارشناسی به صاحبان زمین‌های مدارس دارای حکم قلع‌و قمع که امکان تخلیه آنها برای آموزش و پرورش وجود ندارد، دانست.
وی با تاکید بر این که تنها راه حل مشکل مدارس استیجاری نیز اعطای ساختمان‌ یا زمین‌ معوض از زمین‌ها و ساختمان‌های مازاد دولتی به مالکان این مدارس است، گفت: برای حل مشکل تامین اعتبار مدارس استیجاری به کمیته تخصصی صنعت و امور زیربنایی دولت پیشنهاد داده شده است که امتیاز اعطای ساختمان یا زمین معوض دولتی به مالکان مدارس استیجاری نیز همچون مدارس دارای حکم قلع و قمع لحاظ شود.