عدم تحقق ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی در سال‌جاری قطعی است

گروه مسکن- با توجه به گزارش‌های ارسالی از سوی وزارت مسکن به مجلس مبنی بر روند ساخت‌وساز واحدهای مسکونی در شهر و روستا، دولت به طور قطع نمی‌تواند ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی را در سال‌جاری محقق سازد. ولی‌ا... آذر وش، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این مطلب به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: مشکل اصلی مسکن، عدم حمایت از تولید این کالا در کشور بوده است که مهم‌ترین عامل آن، نگرش سرمایه‌ای بودن به مسکن است بنابراین مباحثی چون تورم و سوداگری در حوزه خرید و فروش آن تاثیر منفی بسزایی داشته است. بدین لحاظ اگر دولت برنامه‌ای برای تولید مسکن به شکل انبوه داشته باشد خوب است، البته زمانی که دولت این توانایی را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که در بخش تامین مصالح ساختمانی به ویژه، سیمان و آهن‌آلات با مشکل مواجه هستیم و در کنار آن کمبود نیروی انسانی ماهر به طور چشمگیری در کشور وجود دارد، ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: در خوشبینانه‌ترین حالت نیز ممکن است ۲۵ تا ۳۰درصد واحدهای ساخته شده از محل واگذاری زمین با اجاره ۹۹ساله در سال‌جاری به بهره‌برداری برسد. بدین لحاظ نمایندگان مجلس از دولت، خواستار ارائه مجموعه گزارش‌ها از وضعیت و روند

اجرایی شدن ساخت‌وساز‌ها بر روی زمین‌های ۹۹ساله در ۹ماهه گذشته شدند.