طرح کاهش مصرف سیمان در عملیات ساختمانی

گروه مسکن- لیلا درخشان: اجرای طرح بهینه‌سازی الگوی مصرف سیمان در کشور به صورت نیمه‌صنعتی (پایلوت) آغاز شد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان این مطلب گفت: هم‌اکنون الگوی بهینه تولید و مصرف سیمان تهیه و در کمیسیون زیربنایی دولت در دست پیگیری است و به زودی اجرای آن به صورت صنعتی در کشور آغاز می‌شود.

در صورت رعایت این الگو در بخش ساخت‌وساز به عنوان پرمصرف‌ترین بخش از نظر مصرف سیمان، در طول سه سال بالغ بر ۱۵ تن صرفه‌جویی در مصرف سیمان به وجود خواهد آمد. هم‌اکنون برای ساخت ساختمان قبلی و فلزی به ترتیب به ازای هر مترمربع ۱۵۰ و ۱۲۵ کیلوگرم سیمان مصرف می‌شود. اما در صورت اجرای این طرح با حجم کمتر سیمان، ساختمانی با مقاومت بالا به دست خواهد آمد. دکتر سیدمحمود فاطمی عقدا، رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن رعایت مصرف بهینه سیمان در کشور را به خصوص در شرایطی که قرار است در سال ۵/۱ میلیون واحد مسکونی به صورت انبوه ساخته شود باعث افزایش بهره‌وری در ساخت‌وساز عنوان کرد.

وی همچنین از حرکت جدی وزارت مسکن به سمت صنعتی‌سازی ساختمان خبر داد.

این در حالی است که چندی پیش در همایش فن‌آوری‌های نوین ساختمانی رییس انجمن تولیدکنندگان و فن‌آوران صنعتی ساختمان در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد خاطرنشان کرده بود که دولت برای اینکه بتواند معضل مسکن را مرتفع کند باید بسترهایی را فراهم کند تا سازندگان صنعتی با اطمینان خاطر از سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند، وارد فرآیند ساخت‌وساز شود. دکتر سرابندی تاکید داشت، اگر این اتفاق بیفتد تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران صنعتی با اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاری در امر ساخت‌وساز وارد بازار مسکن خواهند شد.

اما رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن خبر از حرکت وزارت مسکن و شهرسازی در راستای صنعتی نمودن ساخت‌وساز کشور داد. وی در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه آیا تولیدکنندگان صنعتی ساختمان می‌توانند مطمئن باشند در صورتی که ساختمان‌هایی که می‌سازند با اقبال از سوی مردم مواجه نشود دولت اقدام به خرید آنها خواهد کرد گفت: با توجه به تمهیداتی که دولت در نظر گرفته و با توجه به اعتباراتی که برای اجرای فن‌آوری‌های نوین ساختمانی در امر ساخت‌وساز در نظر گرفته شده است، نتیجتا همین راهکارها بهترین تضمین برای خرید تولیدات آنها خواهد بود. دکتر سید محمود فاطمی عقدا افزود: مسلما با توجه به اینکه در‌حال‌حاضر به تولید ۵/۱واحد مسکونی در سال نیازمندیم، نتیجتا هیچ تولیدکننده‌ای محصولش با کم اقبالی مواجه نخواهد بود که البته این مهم در گرو آن است که تولیدات آنان مطابق ضوابط و استانداردهای تعیین شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی باشد. وی با اشاره به اینکه بودجه این وزارتخانه در سال آینده بالغ بر ۱۱میلیارد تومان است، تصریح کرد: این بودجه در حدود ۱۷درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که بخش عمده آن را در راستای صنعتی‌سازی ساختمان کشور به کار خواهیم برد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن متولی شبکه شتاب‌نگاری کشور است و داده‌های حاصل از این شبکه این امکان را فراهم می‌کند که در هنگام ساخت ساختمان‌ها به این مساله توجه شود تا بناهایی که احداث می‌شوند مقابل زلزله مقاوم باشند.

وی گفت: در زمینه ساخت‌وساز مقررات ملی ساختمان، مرکز متولی آیین‌نامه‌های ساختمان ایران است و در‌حال‌حاضر در آیین‌نامه ۲۸۰۰که ویرایش چهارم آن شروع شده است و آیین‌نامه زلزله کشور این مسائل بررسی و سعی شده در یافته‌های علمی بخش مهندسی زلزله لحاظ شود.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور خاطرنشان کرد: کمیته اجرایی در این باره فعال شده که ویرایش آیین‌نامه ۲۸۰۰ را به اتمام برساند و آن را در دسترس مهندسان کشور قرار دهد. همچنین علاوه بر آن نقدی‌ به تفسیرها و راهنمایی‌های این آیین‌نامه برای اولین بار انجام شده است.

فاطمی عقدا با اشاره به اینکه در زمینه مقررات ملی ساختمان این مرکز از طرف وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان مسوول تدوین مقررات ملی تعیین شده است، اظهار کرد: طی توافق‌نامه‌ای با این وزارتخانه به زودی به طور رسمی این مرکز در این زمینه شروع به فعالیت خواهد کرد.

فاطمی عقدا خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در وزارت مسکن برحسب وظیفه قانونی‌اش انجام خواهد داد، حرکت در راستای صنعتی کردن ساخت‌وسازهای کشور است، چرا که مسلما ساخت و ساز فعلی کشور با شیوه‌های سنتی جوابگو نخواهد بود. از این رو به دنبال روش‌هایی هستیم تا ساختمان‌های کشور براساس فن‌آوری‌های نوین ساخته شود.

وی افزود: بنابراین مصرف مصالح ساختمانی و به‌کارگیری نیروهای انسانی در جهت انبوه‌سازی و تامین مسکن مورد نیاز کشور در حال بررسی است که پس از مشخص شدن نتایج آن قابل اجرا خواهد بود.

وی افزود: در این راستا در بودجه سال ۸۶ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مسوولیت به‌کارگیری فناوری جدید در امر ساخت‌وساز را به عهده گرفت و نتیجتا از حدود ۱۰۱ تقاضایی که به مرکز رسیده است در قالب ۱۵ فناوری جدید قرار گرفته‌اند که طی ماه‌های اخیر ارزیابی شده‌اند که پس از تایید به مرحله اجرا خواهند رسید.

عقدا خاطرنشان کرد: بحث دیگری که در مرکز تحقیقات و ساختمان مطرح است بحث تهیه الگوی بهینه تولید و مصرف سیمان است، چرا که سیمان یکی از مصالح استراتژیک در دنیا است و در کشور ما هم نقش کلیدی دارد. در همین راستا در قالب طرحی که به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه شده است مسائل مربوطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت که امیدواریم به زودی این طرح تایید و ابلاغ شود، چرا که با اجرای این طرح شیوه‌های بهینه تولید و مصرف بهینه سیمان عملی خواهد شد و متعاقب این طرح طی سه سال در حدود ۱۵ تن در مصرف سیمان صرفه‌جویی خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن خاطرنشان کرد: پروژه پایلوت طرح بهینه‌سازی الگوی مصرف سیمان آغاز شده است و امیدواریم هر چه زودتر با توجه به برنامه‌هایی که در تولید انبوه مسکن و به‌کارگیری فن‌آوری‌های نوین وجود دارد این امر به مرحله اجرا در آید.

فاطمی عقدا اظهار داشت: دولت در یک اقدام سنجیده و به موقع سازمان گسترش صنایع ایران را مامور وارد‌کردن برخی از فن‌آوری‌های روز کرده که این اقدام به هماهنگی مرکز تحقیقات و مرکز گسترش صنایع ایران انجام خواهد شد و در این راستا مرکز با ارائه یک سری راهکارها سعی خواهد کرد که فن‌آوری‌هایی را وارد کند که انطباق کامل با شرایط ایران را داشته باشد.

وی گفت: این فن‌آوری‌ها اغلب مربوط به کشورهای اروپایی از جمله آلمان، نروژ، ایتالیا و نیز آمریکا است.

فاطمی عقدا در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با وضعیت دوام و استحکام ساختمان‌های کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود ۶۰درصد ساختمان‌های مسکونی کشور آسیب‌پذیر باشند که با برنامه‌های طراحی شده برای مقاوم سازی مسکن روستایی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف۶ تا ۸ سال آینده مقاوم سازی خانه‌های روستایی به پایان خواهد رسید.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اجباری کردن مصالح ساختمانی استاندارد در فرآیند ساخت‌وساز است که در حال حاضر دولت طی برنامه‌ای دو ساله تهیه آیین‌نامه نظارت بر تولید و توزیع و مصرف مصالح ساختمانی را آغاز کرده که باید تا پایان امسال تهیه آن را به اتمام برساند.

وی افزود: در صورتی که این مهم محقق شود تا حدودی به سمت صنعتی‌سازی ساختمان حرکت خواهیم کرد و مشکلات بسیاری در این زمینه کاسته خواهد شد.

فاطمی عقدا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که چه ضمانت اجرایی وجود دارد که مقررات ملی ساختمان اجرایی شود، گفت: مسلما در اقدامی که انجام می‌شود و قدم جدیدی که برداشته شود نیاز به فرهنگ سازی یک ضرورت است که از این رهگذر بحث تدوین یک قدم است و به کارگیری، قدم بعدی است و در این راستا مهندسان سازمان نظام مهندسی به عنوان اصلی‌ترین عوامل یاری دهنده این فرهنگ سازی هستند که البته از سویی دیگر این مرکز ترویج این مقررات را در دوره‌‌های کارگاه‌های آموزشی تدریس خواهد کرد، به طوری که تاکنون حدود ۱۰۰ دوره آموزشی برگزارکرده‌ایم.