دنیای اقتصاد - رییس‌جمهور حدود ۱۰روز پیش ضمن انتقاد شدید از اوضاع نابسامان بازار مسکن خواستار اجرای سریع طرح‌های وزارت مسکن از جمله طرح «باغ شهرها» شد. دنیای اقتصاد در گفت‌و‌گو با «خواجه دلویی»، معاون وزیر مسکن جزئیات طرح را جویا شده است. خواجه‌دلویی، معاون وزیر مسکن تشریح کرد

جزئیات بیشتر از نحوه احداث باغ‌شهرها

گروه مسکن- میترا یافتیان: در حالی‌که پیشتر برخی منابع مطلع از تصمیمات دولت، احداث باغ‌شهر را تصمیم تازه برای کنترل گرانی در بازار مسکن عنوان کرده بودند؛ اما معاون ارشد وزیر مسکن روز گذشته در گفت‌و گو با دنیای اقتصاد نظر متفاوتی ارائه کرد.

منوچهر خواجه‌دلویی، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن هدف اصلی وزارت مسکن از اجرای طرح باغ‌شهر را صرفا حفظ فضای سبز موجود در اطراف شهرها و توسعه آنها دانست.

این در حالی است که طرح باغ‌شهر به استناد گفته‌های معاون عمرانی وزیر کشور نتایج مطالعات شورای عالی مسکن است بنابراین، موضوع فراتر از حوزه فکری وزارت مسکن است.خواجه‌دلویی جزئیات بیشتری در مورد نحوه احداث باغ‌شهر و شرایط دریافت زمین ارائه کرده است. متن گفت‌و گوی دنیای اقتصاد را با وی در زیر بخوانید:

طرح باغ‌شهرها نتیجه مطالعات کارشناسان داخلی است یا براساس تجربیات سایر کشورها بوده و بومی‌سازی شده است؟

این طرح ماحصل مطالعات طولانی‌مدت کارشناسان داخلی است، ضمن اینکه شورای عالی مسکن نیز در طول ۱۰‌ماه جلسات متعددی را پیرامون این موضوع داشته است و مشاوران داخلی نیز برای تهیه این طرح از تجربیات بسیاری از کشورها که عمدتا موفق نیز بوده است، بهره گرفتند. بنابر این اگرچه در داخل کشور هم تجربیات اندکی در این رابطه وجود داشته؛ اما با این حجم و شیوه اجرا، طرح باغ شهرها برای نخستین بار در کشور عملیاتی می‌شود.

دولت با اجرای طرح باغ‌شهرها در کشور چه هدفی را دنبال می‌کند؟

اهداف این طرح متعدد است، اما به طور کلی در سطح کشور به‌ویژه در اطراف و حریم شهرهای بزرگ، فضای سبز به میزان کافی وجود ندارد و عمدتا تپه ماهوری است؛ لذا هدف اصلی وزارت مسکن از اجرای این طرح فقط حفظ فضای سبز موجود در اطراف شهرها و توسعه این فضاها است.

همچنین با توجه به اینکه فضای گذران اوقات فراغت برای عموم شهروندان در اطراف شهرها به‌ویژه در کلان‌شهرها به اندازه کافی موجود نیست و از طرفی توجه به پاکی هوا در اطراف شهرهای بزرگ ضروری است، از این رو دولت برای حل این گونه مسائل در پی اجرای طرح باغ‌شهرها در سطح کشور است.

با اجرای این طرح همچنین از اعمال سوءاستفاده‌های وسیع و تصرف اراضی مستعد برای ایجاد باغ‌شهرها و نیز پدیده‌هایی نظیر زمین‌‌خواری، جلوگیری شده ضمن اینکه از گسترش حاشیه‌نشینی در حومه کلان‌شهرها ممانعت به‌عمل می‌آید.

از سوی دیگر در آن بخش از اراضی تحت مالکیت دولت که در ارتباط با این طرح عرضه می‌شود، منابع موجود در بازار به سمت توسعه و عمران فضای سبز شهرها هدایت شده و به نوعی بخشی از نقدینگی مخرب در جامعه به سمت اهداف از پیش تعیین شده ما روانه خواهد شد.

شرایط واگذاری این زمین‌ها به مردم چگونه است؟

در مطالعات انجام شده روش‌‌های متفاوتی پیشنهاد و مورد بررسی قرار گرفت؛ اما در نهایت در آیین‌نامه‌ای که اخیرا در شورای عالی مسکن نهایی و تایید شده قرار است، آن بخشی از زمین‌ها که مالکیت مشخصی دارد با رعایت قوانین و مقررات باید علاوه بر پرداخت حق و حقوق دولت، دارای سیستم‌های مکانیزه آبیاری باشد.

زمین‌های در مالکیت دولت نیز در قالب اعلام مزایده عمومی برای فروش عام ارائه و به فروش می‌رسد.البته باید گفت که قوانین سختی در این مناطق اعمال می‌شود تا از تغییر کاربری این اراضی جلوگیری شود. بدین منظور هر یک از خریداران زمین‌های دولتی یا مالکان خصوصی فقط مجاز به ساخت ۱۰درصد از سطح زمین باغ شهر هستند.

همچنین تراکم ۲۰ تا ۳۰درصد برای این ساختمان‌ها در نظر گرفته شده که میزان آن برای مناطق مختلف متفاوت است؛ اما در هر حال نوع درختکاری باید به گونه‌ای باشد که ساختمان رویت نشود، بنابراین تراکم ارائه شده در باغ شهر متفاوت بوده و بستگی به پوشش گیاهی و ارتفاع درختان دارد.

آب لازم برای نگهداری درختان چگونه تامین خواهد شد؟

خوشبختانه نقاطی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده نقاطی است که وزارت نیرو تامین بودن آب آنها را تایید می‌کند؛ ضمن اینکه در تعدادی از این مناطق پساب شهرهای بزرگ برای آبیاری استفاده می‌شود. پس نیاز زیادی به آب شرب وجود ندارد و تامین آب با سیستم‌های مکانیزه آبیاری صورت می‌گیرد.

به نظر شما با اجرای این طرح اسکان مردم در حاشیه شهرها افزایش نمی‌یابد و آیا تدابیری برای حل مشکل رفت‌وآمد آنها به شهرها اندیشیده شده است؟

در حال حاضر در اطراف کلان‌شهرها و از طریق برخی تصرفات یا برخی واگذاری‌هایی که بخش‌خصوصی دارد، این اتفاق می‌افتد که مردم جایی برای گذران اوقات فراغت ندارند؛ بنابراین اجرای این طرح فرصت خوبی برای مردم ایجاد می‌کند، ضمن اینکه اگر حادثه خاصی در تهران اتفاق بیفتد مردم به سرعت می‌توانند در این مناطق اسکان داده شوند.

با توجه به تاکید کارشناسان مبنی بر روی آوردن برنامه‌های دولتی در بخش مسکن به ارتفاع‌سازی و جلوگیری از گسترش فضای شهرها برای حل معضل مسکن، چرا دولت بر اجرای طرح باغ شهرها تاکید دارد؟

طرح باغ شهرها برای حل معضل مسکن نیست، صرفا برای حفظ فضای سبز در اطراف شهرها اجرایی می‌شود.

حجم اراضی پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح به چه میزان است؟

تاکنون حجم بسیار زیادی شناسایی شده که بخشی از آن در مالکیت خصوصی است، اما به طور کلی بیش از ۱۰۰هزار هکتار در کل کشور شناسایی شده که حدود ۳هزار هکتار آن مربوط به تهران است.