موافقان و مخالفان دستور جدید بانک مرکزی چه می‌گویند

موافقان و مخالفان بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی دیروز در گفتگو با خبرگزاری مهر به بیان دیدگاه‌های خود در این رابطه پرداختند.

در این بسته سیاست دستور اعطای وام خرید مسکن فقط از طریق بانک مسکن و نه بانک‌های دیگر جزو مهم‌ترین تصمیمات بانکی در کشور در ارتباط با بحث مسکن است. تمرکز دولت بر تاثیر تسهیلات بانکی بر روی قیمت مسکن، آنان را از اصلی‌ترین عوامل موثر در این امر منحرف می‌‌کند. علیرضا سرحدی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان این مطلب گفت: اعطای وام و تسهیلات بانکی تاثیری در رکود یا رونق بازار مسکن ندارد و درصد کمی از قیمت تمام شده ساخت مسکن را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: دولت باید بر عواملی همچون قیمت آجر، سیمان،‌ آهن، دستمزدها و سایر پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت مسکن متمرکز شود.

همچنین عباس ذاکری، رییس شورای مرکزی کانون کاردان‌های کشور بیان کرد: در شرایط کنونی نگرانی از وضعیت آینده مسکن با اتخاذ سیاستهای اقتصادی باید مرتفع شود، این در حالی است که بررسی عوامل موثر در گرانی مسکن نشان می‌دهد که اعطای تسهیلات بانکی عامل چندان موثری نبوده است، زیرا هزینه ساخت واحد مسکونی از قیمت زمین، مصالح، نیروی انسانی و سایر عواملی از این قبیل متاثر است.

وی افزود: در یک آپارتمان ۱۰۰ متری به قیمت ۲۵۰میلیون تومان، اعطای تسهیلات بانکی به میزان ۱۸ یا ۲۰میلیون تومان نمی‌تواند نقش موثری داشته باشد؛ از سوی دیگر عدم هماهنگی میان دستگاه‌های ذی‌ربط با وزارت مسکن و شهرسازی تاثیرات نامطلوبی بر قیمت مسکن برجای گذاشته است.

به گزارش مهر، با وجود نظراتی که در رابطه با عدم تاثیر تسهیلات بانکی در گرانی بازار مسکن از سوی برخی از کارشناسان مطرح است، عده ای دیگر از فعالان بازار مسکن نیز بسته حمایتی- نظارتی بانک مرکزی را فرصتی مناسب برای رونق تولید مسکن و به تبع کاهش قیمت‌ها ارزیابی می‌کنند.

کاهش قیمت مسکن

بیژن کاموری، کارشناس مسکن با مثبت خواندن سیاست اخیر بانک مرکزی در رابطه با ممنوعیت اعطای تسهیلات خرید مسکن، عنوان کرد: در صورت پذیرفتن سیاست بانک مرکزی و اجرای آن از سوی بانک‌ها از این پس وام بانکی در اختیار سازندگان واقعی مسکن قرار می‌گیرد و این امر به رونق بازار مسکن منتهی می‌شود، البته این به معنای حل مشکل مسکن نیست بلکه با اثرات مثبتی در تولید، عرضه و تقاضا همراه است.

مجتبی بیگدلی، رییس انجمن مسکن و ساختمان کشور نیز با اشاره به تولید مسکن در پروسه ای دو تا سه ساله از سوی سازندگان با صلاحیت ساختمان، تصریح کرد: تسهیلات بانکی چنانچه در اختیار سازندگان واقعی مسکن قرار گیرد در نهایت این پول به جای ورود به بازار دلالی به دست خریدارمی‌رسد.

بیگدلی با اشاره به پرداخت تسهیلات بانکی به تولید مسکن، بیان کرد: پرداخت تسهیلات مسکن به تولید و ممنوعیت اعطای آن از سوی بانک‌های خصوصی ۲۰ تا ۳۰درصد از قیمت‌های مسکن را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم اخیر بانک مرکزی به ارزان شدن قیمت مسکن منتهی می‌شود، افزود: پرداخت وام مسکن به تولید کننده به ارزان شدن مسکن می‌انجامد در حالیکه پرداخت این تسهیلات به دلالان روند کنونی بازار مسکن را آشفته تر خواهد کرد.