رییس اتحادیه مشاوران املاک زنجان:

موج جدید کاهش قیمت مسکن می‌آید

گروه مسکن_ رییس اتحادیه مشاوران املاک زنجان از تشدید نظارت بر عملکرد بنگاه‌های مسکن برای پیشگیری از بروز تخلفات در این حوزه خبر داد.

احمد نوروزی تصریح کرد: طرح ساماندهی معاملات مسکن نیز در همین راستا به اجرا درآمده است.

نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با مطرح شدن شایعاتی در رابطه با تبانی برخی از مشاوران املاک داری مجوز با مشاوران فاقد مجوز درخصوص ارائه کدرهگیری نیز گفت: در برخی موارد این اتفاق رخ می‌دهد، اما صاحبان بنگاه‌ها باید بدانند که این کار به ضرر آنهاست و نباید چنین کاری را انجام دهند.

رشد کاذب تا ۵ برابر قیمت واقعی

رییس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به رکود به وجود آمده در بخش مسکن اشاره کرد و گفت: در سال‌های ۸۵ و ۸۶ قیمت مسکن و زمین به‌طور غیرواقعی افزایش پیدا کرده بود و به دلیل وجود نقدینگی در میان مردم، حباب قیمت در این بخش به‌وجود آمد و عده‌ای نیز از این مساله سوءاستفاده کردند. در برخی موارد قیمت زمین یا مسکن تا پنج برابر قیمت واقعی افزایش پیدا کرد، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط دولت و همچنین وقوع بحران جهانی اقتصاد، این حباب از بین رفت و در حال حاضر قیمت‌ها تا ۳۰‌درصد کاهش پیدا کرده‌ است. وی ادامه داد: البته نباید این مساله را از ذهن دور کرد که زنجان به لحاظ موقعیت جغرافیایی، در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و این مساله باعث شده‌است که قیمت‌ها در زمینه مسکن و اجاره‌بها کمی بالاتر از شهرهای اطراف باشد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک زنجان با بیان این مطلب که موج جدید کاهش قیمت مسکن و زمین در راه است، گفت: انتظار داریم با ورود به نیمه دوم سال کاهش حداقل ۲۰‌درصدی قیمت‌ها را در این بخش شاهد باشیم.

دلیل کاهش قیمت‌ها

وی یکی از دلایل کاهش قیمت‌ها را خالی ماندن بسیاری از واحدهای ساخته شده توسط انبوه‌سازان ارزیابی کرد و اظهار داشت: با عرضه این واحدها کاهش قیمت را شاهد خواهیم بود.

نوروزی تصریح کرد: دولت برای اینکه کاهش قیمت‌ها را به‌طور منطقی به‌وجود آورد باید تعادلی میان عرضه و تقاضا ایجاد کند تا انبوه‌سازان و مردم از این مساله ضرری نبینند، چراکه اگر قیمت‌ها کاهش فاحش داشته باشد، قطعا کسانی که در این زمینه کار می‌کنند، متضرر می‌شوند؛ بنابراین باید در این زمینه کار کارشناسی صورت بگیرد تا بار دیگر شاهد دخالت دست‌های پنهان در بالا و پایین کردن قیمت‌ها نباشیم.