مجلس پیگیر مسکن مهر

عکس: حمید جانی‌پور

پرسش بدون پاسخ مجلس از وزیر پیشنهادی تعاون: چند نفر در تهران از مسکن مهر انصراف داده‌اند؟

نماینده وزارت مسکن: ۲ تا ۳هزار نفر

نماینده مجلس: ۳۰۰هزار نفر

نماینده وزارت تعاون: ۲۸هزار و ۳۰۰ نفر فرید قدیری

رمزگشایی از ابهامات مسکن مهر در جریان بررسی برنامه‌های یکی دو وزیر پیشنهادی کابینه دهم در مجلس، کاملا قابل پیش‌بینی بود.

این پیش‌بینی دیروز درباره فردی که نیمی از مسوولیت مسکن مهر را در دولت نهم برعهده داشته و حالا به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون به مجلس معرفی شده، محقق شد.

روز گذشته یک نماینده مجلس در مقام مخالف حضور محمد عباسی در کابینه دهم، از او درباره انصراف ۳۰۰هزار تهرانی از مسکن مهر پرسش کرد و گفت: چرا این آمار تاکنون تایید یا تکذیب نشده است؟

جواد جهانگیرزاده از وزیر تعاون دولت نهم درباره انبوه جمعیتی که برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند پرسید و از او خواست پاسخ دهد چند درصد از این افراد موفق به عقد قرارداد شده‌اند؟

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه چند کار ویژه در دولت نهم بر عهده وزارت تعاون قرار گرفته است، توضیح داد: «یکی از این کارها طرح مسکن مهر است. وزیر محترم پاسخ بدهند که چند درصد از افراد متقاضی شناسایی شده‌اند و موفق به عقد قرارداد گردیده‌اند؟ جز اینکه با انبوهی از جمعیت مواجه شده اند. حتی آمار داده‌اند که در تهران ۳۰۰هزار نفر از طرح مسکن مهر انصراف داده‌اند.»

در مقابل این پرسش نماینده مجلس، محمد عباسی وزیر پیشنهادی تعاون هیچ پاسخی ارائه نکرد و فقط به‌صورت کلی درباره آنچه وزارت تعاون در دو سال اخیر برای مسکن مهر انجام داده مطالبی را بیان کرد. محمد عباسی وزیر پیشنهادی تعاون تصریح کرد: مسکن مهر وظیفه اصلی و سازمانی ما نبود؛ اما چون مجموعه دولت متحد هستند ما این کار را برعهده گرفتیم.وی افزود: وزارت تعاون برای این طرح به میدان آمد و بیش‌از ۴میلیون نفری را که برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده بودند، به‌صورت دقیق و با کیفیت پالایش کرد. دیروز وزیر تعاون دولت نهم نخواست درباره انصراف‌ مردم از مسکن مهر در حضور نمایندگان مجلس آماری بدهد. شاید توضیح در این‌باره آن هم در آستانه رای اعتماد بتواند تاثیری بر روی میزان آرا بگذارد.

پاسخ رییس مسکن استان تهران

اما دو مقام مسوول در وزارت مسکن و وزارت تعاون پاسخ پرسشی را که مجلس از وزیر تعاون مطرح کرد، به خبرنگار دنیای‌اقتصاد ارائه کردند. ابوالفضل مشکینی، رییس سازمان مسکن استان تهران درباره تعداد انصرافی‌ها از مسکن مهر به «دنیای‌اقتصاد» گفت: دو آمار برای انصراف از مسکن مهر وجود دارد که یکی از آنها مربوط به اعضای تعاونی‌هایی است که قبل‌از تحویل زمین انصراف داده‌اند و دیگری مربوط به کسانی است که از مرحله تحویل زمین به بعد انصراف داده‌اند.

مشکینی افزود: در تهران تاکنون ۳۰۰هزار نفر واجد شرایط مسکن مهر شناخته شده‌اند که از این تعداد حدود ۲ تا ۳هزار نفر تا قبل‌از دریافت زمین ۹۹ ساله، به عناوین مختلف انصراف داده‌اند؛ اما مجموع کسانی‌که بعد از تحویل زمین و واریز سهم آورده‌شان، تقاضای خروج و انصراف از طرح را به وزارت تعاون داده‌اند کمتر از ۵درصد کل واجدین شرایط بوده است. رییس سازمان مسکن استان تهران در ادامه تصریح کرد: علت اغلب انصراف‌ها، قصد آنها به خرید مسکن از بازار ارزان شده، بوده است. این افراد با اندوخته مثلا ۲۰میلیون‌ تومانی که داشته‌اند خرید نقدی از بازار به کمک وام را به انتظار برای ساخت مسکن مهر ترجیح داده‌اند.

۳۰۰هزار انصرافی را کاملا تکذیب می‌کنم

آماری که اداره تعاون استان تهران (مسوول مستقیم تعاونی‌های مسکن در تهران) درباره انصرافی‌های مسکن مهر دارد با آنچه سازمان مسکن استان تهران می‌گوید، تفاوت دارد.

محمود حیدری، مدیرکل اداره تعاون استان تهران دراین‌باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: براساس آخرین اطلاعاتی که سامانه اینترنتی مسکن مهر آن را اعلام کرده در استان تهران ۲۸هزار و ۳۰۰ نفر از اعضای تعاونی‌های کارگری، کارمندی و مهر آزاد از مسکن مهر انصراف داده‌اند. مدیرکل اداره تعاون استان تهران تصریح کرد: آمار ۳۰۰هزار نفر انصرافی از مسکن مهر در تهران را کاملا تکذیب می‌کنم.

وی افزود: تاکنون یک میلیون و ۲۴۰هزار نفر در استان تهران برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۳۲۵هزار نفر را به سازمان مسکن استان معرفی کردیم که سازمان بعد از بررسی فرم ج (استفاده از تسهیلات دولتی) ۲۶۳ هزار نفر را حایز صلاحیت برای دریافت زمین ۹۹ ساله تشخیص داد و این افراد در قالب بیش‌از هزار تعاونی ساماندهی شدند.حیدری همچنین تصریح کرد: تاکنون به استعداد ساخت ۴۲هزار واحد مسکونی زمین‌های طرح مسکن مهر تحویل متقاضیان تهرانی شده است که مابقی زمین‌ها نیز توسط اتحادیه‌ها درحال آماده‌سازی است. مدیرکل اداره تعاون استان تهران در ادامه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تاکنون بیش‌از ۱۵هزار پروانه ساخت برای مسکن مهر در استان تهران صادر شده که از این تعداد، عملیات ساخت‌وساز برای ۱۰هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

آقای نیکزاد آماده‌اید؟

علی نیکزاد وزیر پیشنهادی مسکن ظهر امروز باید از برنامه‌های خود در صحن مجلس دفاع کند. نیکزاد احتمالا موافقان و مخالفانی خواهد داشت که هرکدام از آنها گوشه‌ای از نقاط ضعف و قوت او را تشریح می‌کنند، اما شاید همه این نمایندگان درباره مسکن مهر و برنامه‌ای که نیکزاد برای سامان‌دادن به آن درنظر گرفته سوال کنند.مجلس امروز شاید مسوولیت کم‌کاری‌ها در این طرح ملی را هم به نوعی روی دوش وزیر پیشنهادی مسکن قرار دهد.واقعیت این است که آنچه در این دو سال بر طرح مسکن مهر گذشت و مقاومت‌هایی که در این مدت از سوی برخی مسوولان مستقیم طرح شد تا واقعیت‌های مسکن مهر جایی درز نکند، فرصتی را برای ناظران محفوظ گذاشته که در آن باید منتظر روزهای پاسخگویی مقامات دولتی نسبت به قولی که برای ساخت سالانه ۵/۱میلیون واحد مسکونی مهر داده‌اند، باشیم.شاید یکی از دلایل تصمیم به تغییر محمد سعیدی‌کیا و انتخاب فردی خارج از بدنه وزارت مسکن به عنوان وزیر مسکن دولت دهم، دور کردن آقای «مسکن مهر» از غائله موجود و بی‌پاسخ گذاشتن مردم و نمایندگان مجلس درباره قول‌هایی که داده شده و انتظاراتی که هنوز برآورده نشده، باشد.دراین میان، این احتمال وجود دارد که علی نیکزاد وزیر پیشنهادی مسکن، مورد پرسش‌های متعددی از سوی نمایندگان مجلس واقع شود.آقای نیکزاد آیا تحمل وزنه سنگینی که در آن بیش از ۳میلیون خانوار منتظر ساخت مسکن مهر نشسته‌اند، را دارد؟