گروه مسکن- به دنبال کسب رای اعتماد وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی از مجلس، عضو هیات رییسه انجمن سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور به نمایندگی از تمامی انبوه‌سازان سراسر کشور، دغدغه و درخواست همیشگی انبوه‌سازان، شامل تضمین خرید واحدهای مسکونی آنان مخصوصا در زمان رکود را به عنوان اولین و شاخص‌ترین خواسته صنف انبوه‌سازان مطرح کرد. همزمان وزیر جدید مسکن و شهرسازی در دفاع از برنامه‌های خود در اواخر هفته گذشته در مجلس عنوان کرد: وزارت مسکن می‌تواند با حمایت و استفاده از ده‌هزار انبوه‌ساز و با رویکرد ساخت‌وساز برای اقشار کم‌درآمد، امکان کنترل عرضه و تقاضا در بخش مسکن را محقق کند. این نقطه نظر وزیر جدید در حالی عنوان شده است که انبوه‌سازان تنها راه حل تحقق آن را در تضمین خرید واحدهای ساخته شده آنان عنوان کرده‌اند.

مجتبی بیگدلی در گفت‌و‌گو با ایرنا با اعلام این مطلب تاکید کرد: دولت باید همانند پروژه‌های سرمایه‌گذاران خارجی، خرید واحدهای مسکونی از انبوه‌سازان داخلی را در دوره رکود تضمین کند.

وی اظهار داشت: براساس سرشماری نفوس و مسکن در دهه‌های پیشین و بررسی‌های کارشناسی، طی سال‌های ۹۵- ۱۳۸۵ با پیک نیاز مسکن مواجه هستیم که راه‌حل آن انبوه‌سازی مسکن به روش صنعتی است.

وی افزود: برخی آمارها حاکی از آن است که سالانه نیاز به ساخت ۳۰۰‌هزار واحد مسکونی در اراضی بافت‌های فرسوده داریم و بر اثر سوانح طبیعی نیز ۲۰۰ تا ۳۰۰‌‌هزار واحد مسکونی باید احداث شود و در کنار اینها نیاز حدود یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد.

جدول اهداف کمی ‌بخش مسکن در برنامه چهارم توسعه نشان می‌دهد که طی پنج سال در سطح شهرهای کشور باید سه‌میلیون و ۲۵۹‌هزار واحد ساخته شود و علاوه براین بالغ بر یک‌میلیون و ۱۷۵‌هزار واحد مسکونی روستایی باید احداث گردد.

بیگدلی تاکید کرد: پیشینه بخش مسکن گویای آن است که چنانچه در دوران رکود، ساخت‌وساز مورد نیاز با پشتیبانی نظام بانکی تحقق نیابد، با توجه به رشد جمعیت سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌ با افزایش تقاضا و شتاب قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

وی گفت: اکنون حدود ۱۰‌هزار انبوه‌ساز در سطح کشور فعال هستند که چنانچه برنامه مسکن مهر به آنها ارجاع داده شود، توان ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی را دارند.

سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ نشان می‌دهد که از مجموع ۱۵‌میلیون و ۹۷۴‌هزار واحد مسکونی در سطح کشور ۱۱‌میلیون و ۵۱۸‌هزار واحد مسکونی در سطح شهرها وجود دارد و بقیه مربوط به مناطق روستایی است.

بیگدلی گشایش برنامه اعطای تسهیلات بانکی به انبوه‌سازان مسکن را خواستار شد و افزود: تزریق منابع در بخش ساخت‌وساز آثار تورمی‌به دنبال ندارد و موجب رونق تولید مسکن خواهد شد.