رقابت جدی انبوه‌سازان در مسکن مهر

هشتگرد- پروژه تعاونی مسکن مهر ۱۲ شهرری

۲۸۰ تا ۳۰۰هزار تومان هزینه قطعی ساخت هر مترمربع واحد مسکونی مهر

سازنده متعهد شده است واحدهای لوکس با مصالح درجه یک تحویل دهد. فرید قدیری

انبوه‌سازانی که تا همین چند ماه پیش معتقد بودند ساخت مسکن مهر هزینه بالایی نیاز دارد، این روزها تلاش می‌کنند با ورود به حوزه مسکن مهر، ساخت پروژه‌ تعاونی‌ها را در اختیار بگیرند تا شاید از این رهگذر خسارت یک سال رکود مسکن برایشان جبران شود.

رقابتی که به تازگی انبوه‌سازان برای ورود به مسکن مهر آغاز کرده‌اند قیمت‌تمام شده ساخت را هدف قرار داده، به‌طوری‌که پیشنهادهای ارائه شده به برخی تعاونی‌ها هزینه تحویل یک واحد مسکونی را بین ۱۹ تا ۲۳میلیون تومان تعیین می‌کند.

انبوه‌سازان حاضرند واحدهای مسکونی مهر را متر مربعی زیر ۳۰۰هزار تومان ساخته و تحویل دهند. این پیشنهاد که هم‌اکنون در قالب قرارداد نهایی شده برای یکی از تعاونی‌های مسکن مهر در تهران، به مرحله اجرا درآمده است نه تنها کلیه مراحل ساخت را دربرمی‌گیرد، بلکه مشخصات یک مجتمع لوکس نیز در متن قرارداد دیده شده است.

شرکت‌های ساختمانی به تعاونی‌های مسکن، برخلاف گذشته، قیمت‌های پایین و واقعی ارائه می‌دهند تا قرعه ساخت مسکن مهر به جای شرکت رقیب به نام آنها صادر شود.

این درحالی است که پیش‌تر از سوی برخی انبوه‌سازان گفته می‌شود هزینه ساخت مسکن مهر ۴۰میلیون تومان خواهد بود که البته این رقم فقط شامل سفت‌کاری و بدون در و پنجره و تجهیزات آشپزخانه می‌شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، طی چند روز اخیر اخباری از سوی برخی تعاونی‌های مسکن رسیده مبنی براینکه، شرکت‌های ساختمانی با کمترین قیمت ممکن حاضرند کار ساخت را برعهده بگیرند.

درهمین زمینه «شرکت تعاونی مسکن مهر ۱۲ شهرری» از عقد قرارداد با یک سازنده معتبر خبر داده که برمبنای آن احداث ۴۹۵ واحد مسکونی به قیمت متری ۲۸۰ تا ۳۰۰هزار تومان از مراحل ابتدایی ساخت عبور کرده است.

ساختمان‌های موضوع این قرارداد با مصالح درجه یک و به شیوه لوکس ساخته خواهند شد. ضمن اینکه هزینه ساخت پارکینگ در این پروژه حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از سایر پروژه‌های مشابه خواهد بود.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این پروژه قیمت تمام شده یک واحد مسکونی مهر با مساحت ۵۴ مترمربع و احتساب ۲۳ متر مربع مشاعات بین ۲۱ تا ۲۳میلیون تومان تعیین شده که در این‌صورت اعضای تعاونی به غیر از ۱۴میلیون تومان وام، باید بین ۷ تا ۹میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند. به نظر می‌رسد تامین این مقدار آورده نقدی با توجه به سطح درآمدی متقاضیان مسکن مهر، زیاد سخت و مشکل نباشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، شرکت تعاونی مسکن مهر ۱۲ شهرری پس از ثبت در مورخ۳/ ۲/ ۱۳۸۷ با عضوگیری و ساماندهی متقاضیان واجد شرایط فعالیت خود را آغاز کرد و با پیگیری‌های مستمر در مورخ ۲۸/۱۰/۸۷ موفق به تحویل گرفتن زمین در قطعه ۴۰۹۰۱ بلوک ۹ از فاز ۴ شهر جدید پرند جهت احداث ۴۹۵ واحد مسکونی شد، این تعاونی به عنوان اولین تعاونی مسکن مهر در استان تهران ( در بخش عمومی ) پس از اخذ تاییدیه نقشه‌ها از کمیته فنی سازمان مسکن و شهرسازی و برگزاری مناقصه جهت شناسایی پیمانکار واجد شرایط از تاریخ ۱/۴/۸۸ به صورت مستمر و جدی عملیات اجرایی ساخت را آغاز کرده و تا کنون نیز عملیات اجرایی کامل فوندانسیون ۶ بلوک از ۱۰ بلوک را به اتمام رسانیده و بتن‌ریزی ستون‌ها و سقف تعدادی از بلوک‌ها آغاز شده است.

طراحی بسیار مناسب و بهینه با وجود تامین پارکینگ ۱۰۰ درصد و هم راستا با اجرای تمامی مباحث مقررات ملی ساختمان و به کارگیری استانداردهای ساخت در تمامی موارد که مستند آن پروژه در حال اجرا و گذر از فیلتر کمیته تخصصی می‌باشد (همچون لحاظ نمودن واحد معلول، پارکینگ معلول، مقررات ایمنی آتش‌نشانی، شوتینگ زباله، آسانسور بالابر و نفربر رعایت معماری اسلامی ایرانی در طراحی نما و ... ) ضمن اینکه دارا بودن واحدهای متنوع از لحاظ متراژ (۵۴ الی ۷۴ متر مربع) از دیگر ویژگی‌های پروژه است که توانسته نظر اکثریت اعضا را که از قشرهای مختلف و کم درآمد جامعه هستند تامین کند.

تعاونی مهر ۱۲ با برنامه‌ریزی مدون، کار اجرایی را در دو بخش سفت کاری ( شامل تمامی آیتم‌ها حتی نصب چارچوب پنجره و درب‌ها و درب‌های انبار ) و نازک کاری تقسیم‌بندی کرده است که با توجه به شروع عملیات ساختمانی و قرارداد منعقده با پیمانکار تا پایان سفت کاری که حدودا ۵۰درصد از کل عملیات ساختمانی است، مبلغ هر متر مربع بنا ۲۰۰/۴۰۲/۱ ریال تعیین شده، قابل ذکر است مطابق شرایط پیمان هیچ گونه وجهی تحت هیچ عنوانی به این مبلغ اضافه نمی‌شود و تمامی کسورات مانند مالیات و بیمه و .... به عهده شرکت پیمانکار است، در ضمن محاسبه پارکینگ‌ها به صورت ۷۰درصد از مبلغ یاد شده است.

مهدی دژآباد، مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن مهر ۱۲ شهرری ضمن تقدیر و تشکر از بسیاری مسوولان در وزارتخانه و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به جهت تلاش در پیشبرد اهداف مسکن مهر و همچنین اظهار تاسف از سنگ‌اندازی‌ها و نداشتن نقشه راه و اعمال ناصواب معدودی از ارگان‌های مرتبط با مسکن مهر (در صورت نیاز مستندات موجود است) اعلام کرده این تعاونی به عنوان چکیده مسکن مهر ( که ۱۵ ماه از آغاز فعالیت آن و ۸ ماه از تحویل زمین توسط تعاونی می‌گذرد) به دلیل ارتباط مستمر با تمامی وزارتخانه، نهادها، سازمان‌ها و... مرتبط دارای راهکارهای عملی و کاربری در زمینه پیشبرد و سرعت گرفتن مسکن مهر است که در صورت نیاز حاضر است دستاوردهای خود را در اختیار مسوولان و تعاونی‌های مرتبط قرار دهد.