خانه‌های نوساز در سراشیبی ارزانی
در حال حاضر قیمت واحدهای نوساز با قیمت واحدهای چند سال ساخت در ابتدای سال، برابری می‌کند
گروه مسکن - مهدیس فرقانی: در برخی مناطق تهران که ساخت و ساز طی سال‌های اخیر رونق خوبی داشته‌، قیمت فروش واحدهای نوسازهمچنان در سراشیبی ارزانی قرار دارد‌.

در غرب تهران حدود قیمت پیشنهادی برای فروش واحدهای مسکونی نوساز متراژ پایین هم‌اکنون به متری یک‌میلیون و 400‌هزار تومان رسیده است‌. این رقم نسبت به متوسط قیمت معامله شده واحدهای مشابه در ابتدای سال جاری‌، حاکی از کاهش 17 تا 20درصدی قیمت مسکن است‌. اوایل امسال واحدهای مسکونی 60 متری در حوالی پونک و بلوار فردوس حدود متری یک‌میلیون و 700‌هزار تا یک‌میلیون و 850‌هزار تومان معامله می‌شد‌. اکنون آنچه مشاوران املاک درباره اوضاع خرید و فروش واحدهای نوساز می‌گویند، نشان می‌دهد بازار خانه‌های نوساز همچنان در سراشیبی ارزانی قرار دارد‌.
خبرنگار نبض بازار در گزارش امروز وضعیت کنونی قیمت در بازار مسکن برخی از محله‌های غرب تهران محدوده بلوار فردوس را مورد بررسی قرار داده است‌.
در حال حاضر قیمت پیشنهادی هر متر مربع آپارتمان نوساز در خیابان شقایق بین یک‌میلیون و 500‌هزار تا 2‌میلیون تومان از سوی مالکان این منطقه اعلام شده است که این قیمت‌ها در مقایسه با سه ماه گذشته به طور تقریبی حدود 200 تا 300‌هزار تومان کاهش داشته است، البته برخی از مشاوران اظهار کرده‌اند که در شقایق تعداد اندکی از فروشندگان قیمت متری واحدهای نوساز خود را 2‌میلیون و 200‌هزار تومان هم اعلام می‌کنند که خریدار کمتری برای این واحدها در بازار حضور دارند‌.
از سوی دیگر‌، برخی از مشاوران املاک فعال در خیابان شاهین شمالی قیمت پیشنهادی هر متر مربع آپارتمان نوساز را بین یک‌میلیون و ۷۵۰‌هزار تا یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان تعیین کرده‌اند، اما قیمت‌های فعلی نسبت به قیمت‌های سه ماه پیش ثابت باقی مانده است‌. در خیابان بهار شمالی نیز قیمتی که فروشندگان واحدهای مسکونی در بازار پیشنهاد کرده‌اند بطور متوسط از یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تا ۲‌میلیون تومان است که این قیمت‌ها با قیمت‌های خرداد ماه هیچ تغییر محسوسی نداشته است‌.
در بلوار شهدا متوسط قیمت پیشنهادی هر متر مربع آپارتمان نوساز 2‌میلیون تومان است که مشاوران املاک طی یک محاسبه دقیق‌تر کمترین و بیشترین قیمت متری آپارتمان‌های نوساز را بین یک‌میلیون و 800‌هزار تا 2‌میلیون و 100‌هزار تومان اعلام کرده‌اند و قیمت‌های فعلی در بازار را مانند اکثر خیابان‌ها و بلوارهای دیگر نسبت به سه ماه گذشته ثابت اعلام داشتند‌.
رونق غیر تورمی ‌مسکن نزدیک است
در همین زمینه رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است : از این به بعد رونق باعث افزایش قیمت مسکن نمی‌شود و از آنجاکه شرایط تحت کنترل است، سرمایه‌گذاران نیز نمی‌توانند باعث افزایش قیمت شوند.
مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه اگر از افزایش قیمت‌ مسکن جلوگیری نکرده بودیم فاجعه به بار می‌آمد، تصریح کرد: صاحبان جواز مشاوران املاک نیز نسبت به این مساله اذعان دارند و با آمارگیری از آنها می‌توان به این موضوع پی برد.
خسروی به پیشرفت تعداد معاملات ملک اشاره و اظهار کرد: از ابتدای آبان 87 تا سی‌ام شهریور ماه بیش از 260‌هزار معامله در کل کشور انجام شده که بیشترین آنها در تهران و کمترین مربوط به استان خراسان جنوبی بوده است.
به گفته او تاکنون چنین آمار دقیقی وجود نداشته است، اما سامانه کدرهگیری امکان ارائه آمار روز به مسوولان را ایجاد کرده است.
خسروی اضافه کرد: افرادی که قصد ساخت و ساز دارند در ماه‌های آبان و آذر اقدام به خرید خانه‌های کلنگی و دریافت جواز می‌کنند بنابراین پیش‌بینی می‌شود از آذر ماه بازار دچار رونق شود. رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه این رونق باعث افزایش قیمت نمی‌شود، گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که فقط مصرف‌کننده باید اقدام به خرید کند و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند باعث افزایش قیمت شوند زیرا شرایط تحت کنترل است و آهن، میلگرد، سیمان ساماندهی شده است.