سرخوردگان از بازار مسکن می‌خواهند بازار اجاره را متشنج کنند
گروه مسکن - مهدیس فرقانی: طی چند روز گذشته در برخی مناطق تهران اجاره‌بهای مسکن افزایش چشمگیر پیدا کرده است.

مستاجران و البته بنگاه‌های مسکن این موضوع را تایید می‌کنند، اما از اینکه نرخ اجاره‌بها در شرایطی که هنوز قیمت مسکن روند کاهشی را طی می‌کند، یکدفعه افزایش یافته متعجب هستند و علت آن را نمی‌دانند.
خبرنگار دنیای‌اقتصاد علت تحرکات اخیر در بازار اجاره‌نشینی را از رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران پرسید که در پاسخ شنید: «برخی سرمایه‌دارها پس‌از آنکه در بازار خرید و فروش مسکن نتوانستند توفیق کسب کنند، حالا بازار اجاره را هدف قرار داده‌اند.»
مصطفی قلی‌خسروی با بیان اینکه اتفاقات اخیر در بازار اجاره، بازی جدید برای برهم ریختن حالت طبیعی بازار مسکن است، افزود: سرمایه‌دارهایی که در چند ماه گذشته به دلیل ارزانی مسکن از فروش املاک‌شان منصرف شده‌اند تصمیم دارند با اجاره بالای این واحدها بازار را متشنج کنند. خسروی هشدار داد: بنگاه‌های مسکن و سایر مالکان در بازار اجاره تحت تاثیر رفتار متضاد سرمایه‌دارها قرار نگیرند.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: در حال حاضر اجاره‌ها رو به کاهش است و مالکان و بنگاه‌های مسکن نباید برخلاف آنچه در این بازار حاکم است، رفتار کنند.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، در حال حاضر تعداد زیادی از مالکان نرخ اجاره واحدهای اجاره ای خود را نسبت به نرخ تعیین شده در ابتدای سال تغییر ندادند و نرخ‌های سابق را تمدید کردند و حتی عده‌ای دیگر از موجران هم که سال گذشته نرخ اجاره را بالا تعیین کرده بودند نرخ اجاره را برای سال جدید کاهش دادند، اما بازار اجاره مسکن برخی از مناطق غرب تهران از جمله محله چهارباغ واقع در جنت‌آباد اغلب مالکان نرخ‌های اجاره‌بها را برای فصل جدید اجاره‌، کمی‌ افزایش داده‌اند.
بیشتر افرادی که خواستار اجاره‌نشینی در چهارباغ هستند در برابر مالکانی که نرخ‌های اجاره را افزایش داده‌اند، سکوت اختیار کرده‌اند؛ چراکه این دسته از مالکان یک کلام هستند و راضی به تخفیف نمی‌شوند با این حساب مستاجران چاره‌ای جز پذیرفتن پیشنهاد مالکان را ندارند.
اما به دنبال این اتفاق مصطفی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد هشداری به یکسری از سرمایه‌داران و همچنین مستاجران در بازار مسکن داد که بدین شرح است: هم‌اکنون شاهد افزایش نرخ اجاره در برخی از مناطق تهران هستیم که این افزایش قیمت توسط برخی از سرمایه‌داران در بخش مسکن صورت گرفته است و هدف این دسته از سرمایه‌داران ایجاد جنجال در قیمت مسکن و ایجاد جو روانی منفی در بازار آرام کنونی مسکن است؛ چراکه آنها قصد دارند با اعلام نرخ‌های بالا و کاذب‌ دیگر مالکان را برای تعیین نرخ‌های اجاره بالا تشویق کنند تا از این راه هدف خود را محقق کنند. اما مستاجران و مالکان باید هوشیار باشند زیرا هنوز افزایش قیمت برای خرید و فروش و اجاره واحدهای مسکونی برای بازار مسکن فعلی معنایی ندارد و دروغی بیش نیست!
از سوی دیگر با وجود اینکه بازار خرید و فروش مسکن در اکثر مناطق تهران راکد و بی‌رونق است، اما به تازگی از بازار مسکن جنت‌آباد خبر رونق شنیده می‌شود. در محله چهارباغ برخی از مشاوران املاک اظهار می‌کنند مدت کوتاهی است که چرخ رونق بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی شروع به چرخیدن کرده است. البته رونق خرید و فروش واحدهای مسکونی در محله چهارباغ مربوط به واحدهای کوچک (‌۵۰ تا ۶۰ مترمربع) می‌شود زیرا قدرت خرید همیشه برای واحدهای نقلی بیشتر از واحدهای بزرگ بوده است به همین خاطر بازار فروش واحدهای مسکونی کمتر از ۶۰ مترمربع داغ است.
قیمت‌های پیشنهادی کنونی واحدهای مسکونی نوساز در بازار مسکن چهارباغ بین یک‌میلیون و 700‌هزار تا 2‌میلیون تومان و همچنین قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان چند سال ساخت بین یک‌میلیون و 500‌هزار تا یک‌میلیون و 650‌هزار تومان از سوی مالکان اعلام شده است.