قیمت جدید مسکن در30 استان
حجم معاملات ۶ برابر شد؟
گزارش‌های متفاوت از بازار تهران.

گزارش «دنیای اقتصاد» از نتایج «رهگیری معاملات مسکن» در ۶ ماه اول ۸۸ منتشر شد
رونق معاملات با قیمت پایین در بازار مسکن
فرید قدیری
لیلا درخشان
- متوسط قیمت مسکن در سطح کشور نیمه اول امسال ۲۰‌درصد کاهش یافت
- حجم معاملات مسکن براساس تعداد مبایعه‌نامه‌ها 514‌درصد افزایش یافت
بازار مسکن آن‌طور که گزارش‌های رسمی توصیف می‌کنند، به لحاظ تعداد خریدار قطعی و انجام معامله، رونق نجومی به خود گرفته است اما هنوز در این بازار نشانه‌ای از تورم قیمتی دیده نمی‌شود.
سامانه رهگیری معاملات مسکن وابسته به وزارت بازرگانی دیروز گزارش داد: «تعداد قراردادهای خرید مسکن در 6 ماه اول سال 88 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 500‌درصد رشد کرده؛ اما این حجم نجومی معاملات به جای تحریک قیمت‌ها، تشدید ارزانی را به همراه داشته است به‌طوری که در همین مدت متوسط قیمت مسکن در سراسر کشور 20‌درصد کاهش پیدا کرده است.»این گزارش که حجم و ارزش معاملات مسکن در 30 استان را بررسی کرده، حاکی است که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در سطح کشور از 641‌هزار تومان در نیمه اول سال 87 به 518‌هزار تومان در نیمه اول سال 88 رسیده است. در مقابل این کاهش قیمت، تعداد مبایعه‌نامه‌هایی که در بنگاه‌های املاک تنظیم و ثبت شده از 5‌هزار و 309 فقره در نیمه اول سال 87 به 32‌هزار و 614 فقره در نیمه اول سال 88 افزایش پیدا کرده است.
تهران کمترین کاهش قیمت در استان تهران، متوسط قیمت مسکن در مهرماه ۸۸ متر مربعی یک میلیون و ۳۴۹‌هزار تومان گزارش شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۵‌درصد کاهش نشان می‌دهد. حجم قراردادهای خریدوفروش در بازار مسکن تهران هم‌اکنون ۵۳۹‌درصد رشد از خود نشان می‌دهد.
به گزارش دنیای اقتصاد، استان تهران در بین 30 استان کشور کمترین نرخ کاهش قیمت مسکن را به خود اختصاص داده است.بیشترین نرخ کاهش قیمت مسکن در این مدت متعلق به استان ایلام با 84/73‌درصد بوده است. در این استان قیمت هر متر مربع واحد مسکونی از یک میلیون و 248‌هزار تومان در 6 ماه اول سال گذشته به 326‌هزار تومان در نیمه اول امسال رسیده است.
رشد قیمت مسکن در ۱۱ استان
گزارشی که سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور از اوضاع بازار مسکن در نیمه اول امسال منتشر کرده، از جهش خفیف و نیمه خفیف قیمت مسکن در 11 استان خبر داده است.در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، زنجان و سیستان و بلوچستان متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در نیمه اول سال 88 نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 5‌درصد، 6‌درصد، 43‌درصد و 13‌درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در استان‌های قزوین، کرمان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد قیمت‌ها به ترتیب 8‌درصد، 49‌درصد، 18درصد، 4‌درصد، 19‌درصد، 28‌درصد و 17‌درصد افزایش پیدا کرده است.
یک معامله در ۶ ماه
به گزارش دنیای اقتصاد، در نیمه اول سال جاری در استان خراسان جنوبی فقط یک معامله ملکی در سامانه رهگیری ثبت شده است. این آمار نشان می‌دهد به احتمال خیلی زیاد در خراسان جنوبی، عمده معاملات مسکن خارج از سامانه کدرهگیری انجام می‌شود و احتمالا بنگاه‌های مسکن در این منطقه از کشور هنوز به‌صورت واقعی عضو سامانه سراسری تحت کنترل دولت نشده‌اند.
گزارش‌های متفاوت درباره تهران
به نظر می‌رسد اطلاعات آماری وزارت مسکن درباره قیمت‌ها در تهران با آنچه سامانه رهگیری معاملات مسکن گزارش می‌دهد، کاملا متفاوت و در تضاد است.وزارت مسکن پیش‌از این در فصلنامه تخصصی‌اش اعلام کرده بود که هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی بهار و تابستان سال 87، معادل دو ‌میلیون تومان معامله شده است که این رقم در بهار سال جاری به یک میلیون و 500‌هزار تومان رسید و به این ترتیب 25‌درصد کاهش قیمت مسکن در تهران حاصل شد.این در حالی است که اکنون سامانه رهگیری معاملات مسکن وابسته به وزارت بازرگانی متوسط قیمت مسکن در تهران در نیمه اول سال 87 را یک میلیون و 400‌هزار تومان به ازای هر متر مربع اعلام کرده است.براین اساس، بین آمارهای وزارتخانه‌های مسکن و بازرگانی درباره قیمت مسکن در شهر تهران حدود 600‌هزار تومان به ازای هر متر مربع اختلاف وجود دارد.این اختلاف بین اطلاعات مرکز آمار و سامانه رهگیری نیز وجود دارد.اما آنچه در بین همه گزارش‌ها به‌رغم اختلاف‌های آماری قابل‌تایید است، کاهش قیمت مسکن است.