راه برگشت به مسکن مهر

عکس: دنیای اقتصاد

وزیر مسکن در پاسخ به «دنیا‌ی اقتصاد»: ثبت‌نام از متقاضیان جدید مسکن‌مهر در وزارت‌مسکن انجام می‌شود

مدیریت مسکن‌مهر از حکومت «تعاونی‌محور» خارج می‌شود

مدیر مسکن‌مهر در وزارت تعاون: دریافت پول به بهانه حق عضویت مجدد در تعاونی‌، غیرقانونی است فرید قدیری

وزارت مسکن برای پایان دادن به حکومت «تعاونی محور» در مسکن‌ مهر، شرط «تشکیل تعاونی» را از مراحل ثبت‌نام‌های جدید حذف کرده و به جای آن، مسیر ساده و راحتی را برای متقاضیان تازه وارد طراحی کرده است. در این مسیر برای جلوگیری از تجربه ناموفق واگذاری زمین به تعاونی‌های مسکن، متقاضیان جدید و حتی انصرافی‌ها باید به جای مراجعه به پرتال وزارت تعاون، مستقیم در سازمان مسکن استان‌ها ثبت‌نام کنند تا در کمتر از ۳۰ روز، متقاضی، به یکی از پروژه‌هایی که انبوه‌سازان طرف تفاهم با دولت در حال ساخت آن هستند، معرفی شود.

این دومین گام سریع وزارت مسکن در دوره جدید است که بعد از کسب نتایج مثبت از واگذاری مسوولیت ساخت مسکن مهر به انبوه‌سازان، برداشته می‌شود. پیامد چنین اقدامی هرچه باشد، از تحویل زمین خام به تعاونی‌ها و انتظار ساخت‌وساز توسط افرادی که کوچک‌ترین سابقه ساختمانی ندارند، بهتر خواهد بود.

ویژگی مثبت و جذاب طرح اخیر وزارت مسکن، مشخص شدن قیمت تمام شده واحدهای مسکونی است که انبوه‌سازان برای متقاضیان می‌سازند. در این روش، وزارت مسکن از قبل با انبوه‌ساز بر سر قیمت‌ چانه‌زنی می‌کند و بعد از نهایی شدن آن، افراد را به پروژه معرفی می‌کند.

در روش جدید ثبت‌نام مسکن‌مهر، متقاضیان جدید و انصرافی‌هایی که مجددا قصد برگشت دارند، علاوه بر درخواست حضور در پروژه‌های انبوه‌سازان، یک انتخاب دیگر هم دارند و آن اینکه می‌توانند به‌صورت گروهی ۳ تا ۸ نفره، درخواست زمین کنند و شخصا اقدام به ساخت کنند.

علی نیکزاد وزیر مسکن در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در این باره تاکید کرد: در دوره جدید مدیریت مسکن مهر، برای واگذاری زمین‌های ۹۹ساله هیچ اجباری به تشکیل تعاونی وجود ندارد.

نیکزاد تصریح کرد: برخلاف گذشته، متقاضیان می‌توانند به سازمان مسکن استان‌ها مراجعه کنند و با تشکیل پرونده درخواست خود را مطرح کنند. وی افزود: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز بنیاد مسکن مسوول واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله شده است و در این پروسه، نیازی به ثبت‌نام در ادارات تعاون نیست.

نیکزاد در عین حال تاکید کرد: تعاونی‌های مسکن موجود همچون گذشته می‌توانند به کارشان ادامه دهند، اما چنانچه با گذشت زمان نتوانند برای ساخت روی زمین‌هایی که تحویل گرفته‌اند، اقدام کنند، زمین از آنها پس‌گرفته می‌شود و به سازنده‌های صاحب صلاحیت داده می‌شود تا برای اعضای همان تعاونی بسازند.

نیکزاد گفت: اگر اعضای تعاونی‌های مسکن مهر موجود خواستار دریافت زمین به صورت گروهی باشند، می‌توانند درخواستشان را به سازمان مسکن استان ارائه دهند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، آنچه وزارت مسکن به‌تازگی برای عضوگیری در مسکن مهر طراحی کرده برای ضمانت بخشیدن به اجرای آن توسط دستگاه‌ها، در کارگروه مسکن نیز تایید و نهایی شده و توسط معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شده است.

نمایندگان ویژه دولت در کارگروه مسکن مصوب کرده‌اند، از این به بعد ثبت‌نام و پالایش متقاضیان مسکن مهر در قالب گروهی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر توسط سازمان ملی زمین و مسکن و در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر توسط بنیاد مسکن انجام شود.

همچنین مقداد همتی مشاور وزیر مسکن و عضو شورای عالی مسکن نیز درباره تصمیم جدید وزارت مسکن به دنیای اقتصاد گفت: متقاضیان جدید می‌توانند بدون حضور در تعاونی، به سازمان مسکن استان محل سکونت مراجعه کنند و چنانچه شرایط مسکن مهر را داشته باشند، زمین یا واحدهای در حال ساخت انبوه‌سازان به آنها تحویل داده خواهد شد.

همتی در عین حال تصریح کرد: ممکن است در برخی استان‌ها، زمین به اندازه کافی برای واگذاری گروهی وجود نداشته باشد که در این صورت افراد می‌توانند از همان پروژه‌های در حال ساخت انبوه‌سازان استفاده کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مسیر برگشت انصرافی‌ها در مسکن مهر به گونه‌ای است که ابتدا دولت همچون متقاضی جدید با این گروه رفتار می‌کند به این معنی که شرایط چهارگانه (نداشتن خانه، عدم استفاده از امکانات دولتی شامل زمین و مسکن، سکونت در استان و متاهل بودن) را برای آنها بررسی می‌کند و در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به معرفی برای دریافت زمین یا معرفی به انبوه‌ساز اقدام خواهد شد.

همچنین انصرافی‌هایی که خواستار برگشت به تعاونی خودشان هستند، می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از اداره تعاون استان، در همان تعاونی ابقا شوند و در اولویت آخر قرار بگیرند. در برخی تعاونی‌های مسکن مهر، بعد از دو سال معطلی اعضا به‌تازگی قرارداد ساخت منعقد شده و این اتفاق باعث مراجعه مجدد انصرافی‌ها به تعاونی شده است.

هرچند آمارهای رسمی انصراف ۱۰ درصد از متقاضیان مسکن مهر (حدود ۱۰۰ هزار نفر) را تایید می‌کند، اما برخی شنیده‌ها از افزایش این رقم تا مرز ۳۰۰ هزار نفر حکایت دارد. انصراف از مسکن مهر اواخر فعالیت دولت نهم شدت گرفت. آن زمان این پروژه فقط در حد واگذاری یکسری قطعات زمین‌های خام به تعاونی‌ها پیشرفته بود و ناامیدی اعضا نسبت به عاقبت طرح و اینکه با تشکیل دولت جدید، ممکن است کل پروژه کنار گذاشته شود باعث شد یک‌دفعه خروج افراد از تعاونی‌های مسکن شدت بگیرد.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر، نه تنها روند انصراف متوقف شده، بلکه مراجعت‌ها به مسکن مهر شروع شده است.

اکنون منتقدان طرح مسکن مهر فقط نگران ادامه فعالیت در قالب تعاونی‌سازی هستند. آنها معتقدند باید کار توسط وزارت مسکن و انبوه‌سازان طرف تفاهم با این وزارتخانه پیش‌رود، در غیر این صورت پروژه بعد از مدتی مجددا به مشکل خواهد خورد.

تعاونی‌ها حق دریافت وجه اضافی از متقاضیان جدید ندارند

گروه مسکن - لیلا درخشان: اگر تعاونی مسکن مهری را سراغ دارید که در ازای ثبت‌نام متقاضیان جدید یا ثبت‌نام متقاضیان انصرافی، وجه اضافی و غیرمنطقی به بهانه افزایش ارزش افزوده سهام تعاونی شان دریافت می‌کند حتما اداره کل تعاون را در جریان قراردهید.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، چند تن از اعضای تعاونی‌های مسکن مهر در تماس با روزنامه «دنیای اقتصاد» عنوان کردند پس از انصراف از تعاونی و تصمیم به ثبت‌نام مجدد در طرح مسکن مهر ملزم به پرداخت وجه اضافی تا سقف یک میلیون تومان به بهانه افزایش سهام تعاونی شده‌اند.

این در حالی است که پیش‌تر نیز برخی از تعاونی‌های متخلف اقدام به دریافت هزینه اضافی از انصرافیان مسکن مهر می‌کردند که با دخالت اداره تعاون این مساله فیصله یافت.

مسوولان مسکن مهر در وزارت تعاون در این باره به «دنیای اقتصاد» تاکید کردند: انصرافیان مسکن مهر در صورت تمایل برای ثبت‌نام مجدد می‌توانند همانند سایر اعضا روال معمول ثبت‌نام را طی کنند و با توجه به اینکه این ثبت‌نام مجدد مستلزم امتیاز مضاعفی نیست؛ بنابراین اخذ وجه اضافی از این افراد کاملا رفتاری غیرقانونی است که از سوی وزارت تعاون مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.

هشدار به تعاونی‌های متخلف

در این زمینه محمود حیدری - مدیر کل اداره تعاون استان تهران - با تاکید بر غیر‌قانونی بودن دریافت هر گونه وجه اضافی از انصرافیان که قصد بازگشت مجدد به طرح مسکن مهر را دارند به «دنیای اقتصاد» گفت: این اقدام غیر‌قانونی است؛ چرا که افرادی که مجددا به طرح مسکن مهر باز می‌گردند مشمول امتیاز مجددی نخواهند شد که به موجب آن ملزم به پرداخت وجه اضافه شوند.

وی گفت: انصرافیان مسکن مهر که قصد بازگشت مجدد به طرح مسکن را دارند باید روال معمول ثبت‌نام را سپری کنند و اقدام به پرداخت حق عضویت خود مطابق مقررات مصوب تعاونی‌ها کنند.

وی با هشدار نسبت به تبعات رفتار غیرقانونی تعاونی‌های متخلف مسکن مهر متذکر شد: قطعا بر اساس قانون با تعاونی‌های متخلف که وجه اضافه از متقاضیان جدید اخذ می‌کنند برخورد می‌شود و اعضای مسکن مهر حتما اداره تعاون را از وجود چنین تعاونی‌هایی مطلع سازند.

مدیرکل تعاون استان تهران همچنین در مورد نحوه ثبت‌نام متقاضیان مسکن مهر یادآور شد: متقاضیان جدید پس از ثبت‌نام در صورت تمایل یا می‌توانند ساخت‌وسازهای گروهی را برگزینند که بر این اساس باید از طریق سازمان مسکن و شهرسازی استان وارد عمل شوند یا اگر ترجیح می‌دهند از طریق تعاونی‌ها پروژه مسکن مهر را دنبال کنند باید با اداره تعاون وارد تعامل شوند.

ثبت‌نام مجدد از طریق کد رهگیری

در همین حال محمد عسگری - مدیر پروژه ملی مسکن مهر در وزارت تعاون- نیز در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: دریافت هر گونه وجه اضافی از انصرافیان مسکن مهر یا متقاضیان جدید که قصد ثبت‌نام در طرح مسکن مهر را دارند، غیر‌قانونی است.

وی تاکید کرد: متقاضیان به منظور ثبت‌نام مجدد باید کد رهگیری خود را از اداره تعاون دریافت کنند و جهت ثبت‌نام مجدد اقدام کنند.

مدیر پروژه مسکن مهر در وزارت تعاون گفت: با توجه به حذف تعاونی‌ها از فرآیند مسکن مهر هرگونه دریافت زمین از طریق فرآیند گروهی اعمال می‌شود؛ اما در صورتی که اشخاصی تمایل داشته باشند از طریق گزینه تعاونی وارد پروژه مسکن مهر شوند می‌توانند درخواست عضویت خود را در تعاونی‌های مسکن مهر به اداره تعاون ارائه دهند که به دنبال آن این افراد می‌توانند جایگزین انصرافیان احتمالی در تعاونی‌های مهر شوند.