گروه مسکن - مهدیس فرقانی: در شرایط فعلی بازار مسکن، نبود خریدار را نمی توان تنها دلیل رکود دانست، بلکه پیشنهاد قیمت‌های کذب برای فروش واحدهای مسکونی از سوی فروشندگان را به عنوان یکی دیگر از دلایل کسادی بازار می‌توان ذکر کرد.

برخی از مشاوران املاک فعال در منطقه زعفرانیه درباره وضعیت فعلی بازار مسکن این منطقه اظهار کردند: در حال حاضر بازار مسکن زعفرانیه از مراجعه‌کنندگان بسیار و خریداران انگشت‌شماری بهره‌مند است و همچنان افراد زیادی روزانه برای کسب اطلاعات درباره قیمت فروش واحدهای مسکونی نزد بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند.
امیری بنگاهداری در ادامه افزود: رکود بازار مسکن فقط به دلیل نبود مشتری نیست، بلکه اغلب به علت قیمت‌های بالایی است که برخی فروشندگان پیشنهاد می‌کنند و همین مساله باعث شده است تا خریداران برای خرید ملک مورد نظر خود وقت بیشتری صرف کنند و خرید خود را به تعویق بیاندازند.
وی گفت: از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری تا به امروز قیمت واحدهای مسکونی در محله زعفرانیه بدون تغییر ثابت باقی مانده است و رکودی که از تیر ماه سال ۸۷ گریبان‌گیر این بازار شد باعث شده قیمت واحدهایی که از نظر کیفیت و مرغوبیت در درجه‌های پایین تری قرار داشتند ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند، در غیر این صورت آن دسته از واحدهایی که مرغوبیت ساخت آنها درجه یک و دارای تمام امکانات رفاهی و تفریحی بود بدون هیچ افت قیمتی تا به امروز باقی ماندند.
اکنون قیمت پیشنهادی هر متر مربع آپارتمان نوساز مسکونی در زعفرانیه بین 4 میلیون تا 6 میلیون تومان و قیمت پیشنهادی هر متر مربع آپارتمان چند سال ساخت از 3 میلیون و 500 هزار تا 4 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است شایان ذکر است که برخی از واحدهای چند سال ساخت بوده‌‌اند که به قیمت واحدهای نوساز فروخته شده‌‌اند که این موارد جزء استثناهای بازار شناخته می‌شود.
تعدادی از مشاوران املاک، آینده بازار مسکن را این طور پیش‌بینی می‌کنند که به احتمال زیاد با گذشت ۲ الی ۳ ماه از سال نو بازار مسکن همچنان با رکود مواجه خواهد بود و بعد ممکن است با یک رشد جزئی همراه شود؛ چراکه تورم بر قیمت مسکن بی‌تاثیر نخواهد بود و البته از سوی دیگر تورم در هر بازاری در ابتدا باعث ایجاد رونق می‌شود و با این حساب باید بعد از گذشت چند ماه از سال جدید منتظر رونق در حوزه معالات بازار مسکن بود.