اختلالات مخابراتی مانع رهگیری معاملات املاک

تاکنون ۸ میلیارد تومان برای راه‌اندازی سامانه کد رهگیری هزینه شده است

گروه مسکن - لیلا درخشان: قطع متناوب اینترنت و اختلالات مخابراتی، کار ثبت معاملات مسکن در سامانه تحت‌کنترل دولت را با مشکلاتی روبرو کرده به‌طوری که مشاوران املاک در تهران در طول روز مجبور می‌شوند معاملات مسکن را تا وصل ارتباط مجدد به سامانه‌ کد رهگیری، به تاخیر بیندازند. وزارت بازرگانی از سال گذشته بنگاه‌های مسکن را مجاب کرده بود قبل از ارسال مبایعه‌نامه‌ها به محضر، جزئیات قرارداد را به‌صورت لحظه‌ای - آن‌لاین - در سامانه کد رهگیری ثبت کنند تا از این طریق جلوی فروش ملک در آن واحد به چند نفر گرفته شود. اما روز گذشته یک مقام وزارت بازرگانی با تایید مشکل اینترنت به دنیای اقتصاد گفت: بنا داریم برای رفع این معضل، ارتباط بنگاه‌ها با سامانه را به‌صورت آف‌لاین برقرار کنیم.

محمد‌رضا اعوانی مدیر پروژه ساماندهی املاک و مستغلات و دبیر سامانه کد رهگیری در عین حال افزود: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به عضویت کارگروه مسکن درآورده‌ایم تا بلکه این وزارتخانه برای رفع مشکل ارتباط اینترنتی بنگاه‌ها اقدامی کند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» نمایندگان مشاوران املاک تهران روز گذشته برای بررسی مشکلات رهگیری معاملات در رستورانی حوالی خیابان ولیعصر دور هم جمع شدند. در این نشست که رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز حضور داشت، نمایندگان بنگاه‌ها از بابت سرعت پایین اینترنت و عدم دسترسی آسان به سامانه رهگیری معاملات اظهار نارضایتی کردند.

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه املاک نیز در پاسخ به گلایه‌ها گفت: از زمان راه‌اندازی سامانه هوشمند معاملات املاک تاکنون این سامانه نقش بسیار موثری در جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و سوداگری‌ها ایفاء کرده است و از این رو با توجه به اینکه این سامانه به صورت نظام‌مند در سطح کل کشور اجرایی می‌شود می‌توان گفت عملکرد وزارت بازرگانی در این زمینه کاملا مطلوب است.

وی گفت: میانگین هزینه‌های راه‌اندازی این سامانه در سال اخیر در حدود ۸ میلیارد تومان بوده است.

خسروی با اشاره به اینکه میانگین بنگاه‌های غیر‌مجاز در سطح کل کشور حدود ۱۰ درصد از کل بنگاه‌های مجاز است گفت: به دنبال آن هستیم که هر چه سریع‌تر بنگاه‌های غیر‌مجاز را از دور خارج کنیم که سامانه کد رهگیری نقش بسیار پر رنگی را در این زمینه ایفا خواهد کرد. رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: میانگین مبلغ قرار داد کد رهگیری در هر معامله ۸ هزار تومان است که در صورتی که بنگاهی مبلغی بیشتر از این رقم اخذ کند قطعا با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

مقایسه «رهگیری» با «کارت سوخت»

وی تاکید کرد: این سامانه بعد از سامانه کارت سوخت بالاترین میانگین مراجعت کاربران را دارد که بر این اساس این مهم حاکی از آن است که این سامانه در میان مردم جایگاه خود را پیدا کرده است.

به گفته خسروی در حال حاضر به طور میانگین روزانه ۴ هزار قرارداد در سطح کل کشور از طریق سامانه کد رهگیری به ثبت می‌رسد که این آمار در مقایسه با ۹ ماه گذشته رشد دو برابری داشته است.

وی اذعان داشت: راه‌اندازی سامانه کد رهگیری حساسیت مردم را نسبت به کیفیت معاملات مسکن افزایش داده است و همین امر نقش موثری در کاهش تخلفات احتمالی در این راستا داشته است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: طرح کد رهگیری با عث شده تا هر کدام از متعاملین املاک به آسانی از چگونگی بدهی‌های مالیاتی، سلامت اسناد ملکی، وضعیت پرداخت هزینه خدمات آب، برق و ...، عوارض شهرداری، معضلات حقوقی و قضایی و سایر اطلاعات ملک مورد نظر خود کسب اطلاع کنند. این در حالی است که پیش‌تر چنین شرایطی فراهم نبود و دسترسی به این اطلاعات به این ترتیب مقدور نبود.

وی خاطرنشان ساخت: اجرای طرح کد رهگیری باعث شد تا قیمت مسکن به دلیل خروج بنگاه‌های غیر‌مجاز از دور معاملات مسکن، افزایش نداشته باشد.

پایان رصد لحظه‌ای معاملات مسکن؟

در همین راستا محمد رضا اعوانی -مدیر پروژه ساماندهی املاک و مستغلات در وزارت بازرگانی - اعتقاد دارد که اساسا به دلیل مشکلات زیرساختی که در کشور مان وجود دارد هر نوع اقدامی در زمینه آی.تی با مشکلات خاص خود همراه است و همچنان که شبکه بانکی با مشکلات عدیده در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کند، سامانه رهگیری معاملات مسکن نیز از این رویه بری نیست.

وی گفت: به منظور رفع مشکلات مربوط به سامانه رهگیری معاملات مسکن مقرر شد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کارگروه مسکن عضویت یابد که همین امر باعث شد تا ایشان در این زمینه یک سری اقدامات خاص انجام دهد.

به گفته اعوانی، در حال حاضر در جهت رفع این مشکل پهنای باند اینترنت افزایش داده شد که همین امر موجب شد که وضعیت این سامانه در مقایسه با سه ماه قبل بهتر شود.

اعوانی خاطرنشان ساخت: در همین حال استفاده از سیستم آف‌لاین به جای آن‌لاین از جمله راهبردهای در پیش گرفته شده جهت جبران مشکلات اینترنتی مردم در استفاده از سامانه کد رهگیری معاملات مسکن است. وی ادامه داد: در همین حال وزارت بازرگانی به شرکت راهبر نامه‌نگاری کرده است که در جهت رفع این مشکلات چاره‌اندیشی کند که این شرکت هم از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این موضوع را رسیدگی می‌کند.