دنیای اقتصاد- تغییرات گسترده مدیریتی که سکان طرح‌ مسکن‌مهر را از دست تعاونی‌ها خارج کرد و در اختیار سازنده‌های حرفه‌ای قرار داد، هم‌اکنون این طرح ملی را با تحولات چشمگیری روبه‌رو کرده است؛ به طوری که طی 8 ماه گذشته حجم ساخت‌وساز روی زمین‌های 99ساله 10 برابر شده و تعداد ساختمان‌های در مرحله سفت‌کاری نیز 590 درصد رشد کرده است.

بر مبنای آنچه معاون وزیر مسکن آمار داده، از ۹۴۰ هزار ظرفیت تعریف شده برای ساخت مسکن‌مهر، تاکنون ساخت ۵۳۴ هزار و ۵۰۷ واحد شروع شده است که از این تعداد، ۳۴۰ هزار واحد در مرحله پی‌سازی، ۱۳۶ هزار واحد در مرحله اسکلت و سقف، ۵۳ هزار واحد در مرحله سفت‌کاری و نزدیک به ۲۴ هزار واحد نیز در مرحله نازک‌کاری قرار دارند.

معاون وزیر مسکن تازه‌ترین آمار پیشرفت مسکن‌مهر را به «دنیای اقتصاد» ارائه کرد
تحولات جدید در مسکن‌مهر
فرید قدیری
گزارش رسمی وزارت مسکن: سرعت ساخت‌وساز مسکن‌مهر 10 برابر شد
هم‌اکنون نیم‌میلیون واحد مسکونی روی زمین‌های ۹۹ساله در حال ساخت است
هدف‌گذاری تا پایان سال‌جاری: تحویل حداقل 300 هزار واحد مسکونی‌مهر
تحلیل وزارت مسکن از علت رونق زودرس

تغییرات گسترده مدیریتی در وزارت مسکن که سکان طرح‌ مسکن‌مهر را از دست تعاونی‌ها خارج کرد و در اختیار سازنده‌های حرفه‌ای قرار داد، هم‌اکنون این طرح ملی را با تحولات چشمگیری روبه‌رو کرده است؛ به طوری که طی ۸ ماه گذشته حجم ساخت‌وساز روی زمین‌های ۹۹ساله ۱۰ برابر شده و تعداد ساختمان‌های در مرحله سفت‌کاری نیز ۵۹۰ درصد رشد کرده است.
کارنامه عملکرد دولت دهم در بزرگ‌ترین طرح تامین مسکن نشان می‌دهد از ابتدای شهریور سال گذشته تا پایان فروردین امسال، روزانه ساخت 1060 واحد مسکونی‌مهر آغاز شده که این رقم در روزهای سال ‌87، حداکثر 106 واحد بوده است.
معاون ارشد وزیر مسکن معتقد است استقرار مسکن‌مهر در مسیر سرعت، ناشی از اقبال انبوه‌سازان به این پروژه بوده است که نتیجه مثبت آن باعث رونق زودرس در حوزه ساخت‌وساز شده است. ابوالفضل صومعه‌لو، در این‌باره به «دنیای اقتصاد» گفت: بعد از کاهش نسبی ساخت‌وساز در نیمه اول سال گذشته، دولت حمایت‌های فنی و مالی را در مسکن‌مهر افزایش داد.
انبوه‌سازان هم که در ابتدا به فکر سودهای حداقل 50 درصدی بودند، به سود حداکثر 15 درصدی در مسکن‌مهر به‌خاطر تیراژ بالای تولید - تعهد هر انبوه‌ساز حداقل 200 واحد مسکونی- رضایت دادند و ساخت‌وساز را بعد از چند ماه رکود از سر گرفتند.
به این ترتیب، صدور پروانه‌ ساخت در مسکن‌مهر در نیمه دوم سال ۸۸ با رشد ۸۰ درصدی روبه‌رو شد و شوک سنگینی به بازار مسکن وارد کرد.
این مقام وزارت مسکن پیش‌بینی می‌کند در سال‌جاری رونق مسکن شتاب بیشتری ‌بگیرد و با رشد حجم سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی، زمینه تعدیل قیمت مسکن فراهم شود.
۵۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در مرحله ساخت
به گزارش «دنیای اقتصاد» بر مبنای آنچه معاون وزیر مسکن آمار داده، از 940 هزار ظرفیت تعریف شده برای ساخت مسکن‌مهر، تاکنون ساخت 534 هزار و 507 واحد شروع شده است که از این تعداد، 340 هزار واحد در مرحله پی‌سازی، 136 هزار واحد در مرحله اسکلت و سقف، 53 هزار واحد در مرحله سفت‌کاری و نزدیک به 24 هزار واحد نیز در مرحله نازک‌کاری قرار دارد.
دقت در این آمارها نشان می‌دهد که عمده پیشرفت پروژه مسکن‌مهر در مرحله ابتدایی ساخت‌ به‌وجود آمده و هنوز تعداد واحدهای در آستانه تحویل، ناچیز ارزیابی می‌شود؛ اما آنچه امید به همین آمارها را افزایش می‌دهد، رشد نجومی فعالیت‌های ساختمانی در مسکن‌مهر طی ۸ ماه اخیر است. به طوری که نیمی از پروانه‌های ساختمانی مربوط به مسکن‌مهر در فاصله شهریور ۸۸ تا فروردین ۸۹ صادر شده است.
همچنین بیش‌از 70 درصد از واحدهایی که اسکلت آنها بنا شده در همین مدت بوده است. از سوی دیگر بیش‌از 90 درصد عملیات سفت‌کاری در مسکن‌مهر در دوره دولت دهم اتفاق افتاده است.
گزارش معاونت امور مسکن وزارت مسکن حاکی است: عملکرد مسکن‌مهر در ۸ ماه منتهی به فروردین ۸۹ در بخش پروانه‌های ساختمانی ۸۰ درصد، در بخش پی‌سازی واحدها ۳۲۶ درصد، در مرحله سفت‌کاری ۹۸۲ درصد و در فاز نازک‌کاری نیز ۲۲۰۳ درصد رشد داشته است.
وزارت مسکن برای سال‌جاری نیز برنامه‌ریزی فشرده‌ای انجام داده و از مسوولان استانی تعهد گرفته که تا پایان نیمه اول سال، کل عملیات پی‌ریزی 937 هزار واحد مسکونی‌مهر به اتمام برسد. همچنین هدف‌گذاری این است که تا پایان سال بخش قابل توجهی از واحدها - حداقل 300 هزار واحد مسکونی - به مرحله بهره‌برداری برسد.
جذب ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات
بانک مرکزی در دولت نهم -سال 87- 3500 میلیارد تومان خط اعتباری مخصوص مسکن‌مهر اختصاص داد و قرار شد بانک مسکن از این محل تسهیلات 15 میلیون تومانی به پروژه‌های 99 ساله پرداخت کند؛ اما کندی در اجرای طرح باعث شد از سال 87 تا نیمه سال 88، فقط 300 میلیارد تومان از این خط اعتباری جذب شود.
این در حالی است که طی ۸ ماه اخیر به‌خاطر رشد ساخت‌وسازها در مسکن‌مهر، ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی از محل خط اعتباری -رشد ۴۰۰ درصدی در پرداخت وام- به این پروژه تزریق شده است. در حال حاضر تقریبا‌ معادل رقم پرداخت‌شده، از خط اعتباری مسکن‌مهر نزد بانک مرکزی باقی مانده است که به احتمال خیلی زیاد تا پایان امسال به‌صورت کامل جذب خواهد شد. ابوالفضل صومعه‌لو در این باره به
«دنیای اقتصاد» گفت: رییس‌کل بانک مرکزی قول داده است به محض جذب کامل خط اعتباری مسکن‌مهر، مجددا منابع جدید برای شارژ خط اعتباری در نظر گرفته شود.
وی افزود: مسکن‌مهر اصلی‌ترین سیاست دولت در بخش «افزایش» عرضه مسکن است که تمرکز روی آن باعث ایجاد رونق مستمر و پایدار شده است. ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی معادل است با احداث ۱۰۰ میلیون متر مربع بنای مفید که این فعالیت عظیم، اشتغالزایی بیش از دو میلیون نفری را به همراه دارد. ضمن اینکه بیش‌از ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مشترک دولت و مردم را در پی دارد.


مقایسه دو دولت در مسکن‌مهر
معاون وزیر مسکن معتقد است: حمایت‌های دولت دهم از طرح مسکن‌مهر در مقایسه با دولت قبل افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که در سال‌های 86 تا نیمه‌های 88، مسکن‌مهر فقط و فقط از طریق تعاونی‌ها و با پرداخت 15 میلیون تومان تسهیلات با نرخ 12 درصدی دنبال می‌شد؛ اما در حال حاضر علاوه بر تعاونی‌سازی، انبوه‌سازان نیز وارد شده‌اند و حتی امکان ساخت در قالب گروه‌های چند نفری نیز وجود دارد. همچنین مالکان زمین‌های در محدوده شهری نیز می‌توانند از تسهیلات ساخت مسکن‌مهر استفاده کنند. ضمن اینکه تسهیلات ساخت به 25 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و نرخ آن نیز 4 درصد برای شهرستان‌ها و 7 درصد برای مراکز استان‌ها شده است. همچنین برای کاهش هزینه‌های ساخت، تخفیف قابل توجهی در هزینه بیمه کارگاهی اعمال شده و این رقم به 7 هزار تومان برای هر متر مربع رسیده است. هزینه مالیات نیز حذف شده است. از سوی دیگر یارانه‌های قابل توجهی برای ایجاد تاسیسات زیربنایی و خدمات روبنایی در نظر گرفته شده است.
ماجرای ورود انبوه‌سازان خارجی
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن در ادامه گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، درباره نحوه واگذاری مسوولیت ساخت مسکن‌مهر به انبوه‌سازان خارجی تصریح کرد: برای تسهیل شرایط حضور سازنده‌های خارجی، قرار بر این شد بعد از اینکه سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی، صلاحیت فنی و مالی شرکت‌های ساختمانی خارجی را تایید کرد، وزارت مسکن بدون ضمانت بانک مرکزی، از آنها در پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن‌مهر استفاده کند.


علت عدم نیاز به ضمانت بانک مرکزی نیز این است که به انبوه‌سازان خارجی از یک سو تسهیلات ساخت معادل 80 درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم و از سوی دیگر ضمانت کامل خرید آنچه را می‌سازند، در قرارداد ارائه می‌دهیم. که این دو ویژگی در قراردادهای مسکن‌مهر باعث جذب سرمایه‌گذاران خواهد شد.
شاگرد اول‌های استانی در مسکن‌مهر
به گزارش دنیای اقتصاد، استان‌های کشور به لحاظ پیشرفت در مراحل مختلف ساخت مسکن‌مهر رتبه‌بندی شده‌اند که این رتبه‌ها ماه به ماه بسته به عملیات و سرعت پیشرفت تغییر می‌کند.
در حال حاضر استان‌های ایلام، اصفهان، مرکزی و هرمزگان ۴ استان اول در مرحله اسکلت‌بندی و سقف‌زنی پروژه‌های ۹۹ساله هستند. همچنین استان‌های مرکزی، ایلام، اصفهان و گیلان نیز به لحاظ پی‌ریزی این واحدها در رتبه‌های برتر قرار دارند.
بیشترین پروانه‌ ساختمانی مسکن‌مهر نیز به ترتیب در استان‌های ایلام، قزوین، اصفهان و مرکزی صادر شده است.