قول می‌دهم اجاره‌ها از چند روز دیگر آرام بگیرد

خسروی:

بازار اجاره در برخی مناطق تهران خودمختار شده است

رسانه‌ها بزرگنمایی نکنند تا اصرار مالکان بر افزایش‌نرخ بیشتر‌نشود گروه مسکن- رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره رشد افسار گسیخته نرخ اجاره‌بها در شهر تهران به دنیای‌اقتصاد گفت: اجاره‌بها طی روزهای اخیر در حد جزئی افزایش پیدا کرده، اما قول می‌دهم با آغاز فصل تابستان نرخ‌ها آرام شود و حباب جزئی موجود در بازار اجاره مسکن خالی شود.

رسانه‌ها بزرگنمایی نکنند

مصطفی قلی خسروی گفت: افزایش نرخ اجاره بها جزئی است و در صورتی که رسانه‌ها بخواهند اقدام به بزرگنمایی این مساله کنند، اصرار مالکان بر افزایش نرخ اجاره بها بیشتر خواهد شد.

به اعتقاد وی، هرچند عده‌ای همیشه به دنبال آن هستند که بازار مسکن را نامتعادل جلوه دهند تا به اهداف سوداگری خود دست یابند، اما تثبیت قیمت‌ها در حوزه فروش مسکن از یک سو و تدابیر دولت برای کنترل بازار مسکن در نهایت بیانگر حاکمیت ثبات بر این بازار است.

تحرک قیمت‌ها منطقه‌ای است

خسروی اذعان داشت: اگرچه نمی‌توان تحرک جزئی قیمت‌ها در بخش اجاره مسکن را در چند روز اخیر انکار کرد، اما این افزایش قیمت ناچیز و محدود به چند منطقه از تهران است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران بخش‌هایی از مناطق شمال، غرب و عمدتا جنوب تهران را به عنوان نقاطی عنوان کرد که مالکان به طور خودمختار اقدام به افزایش سلیقه‌ای نرخ اجاره مسکن کرده‌اند.

مالکان خودمختار تسلیم می‌شوند

وی اذعان کرد: این در شرایطی است که در سایر مناطق پایتخت، اوضاع قیمت‌ها در بازار اجاره کاملا آرام است و با توجه به اینکه ثبات بر بخش عمده‌ای از بازار اجاره در اغلب نقاط پایتخت حاکم است در نتیجه مالکان خودمختار که اصرار به برهم زدن بازار اجاره مسکن دارند به‌زودی تسلیم آرامش بازار اجاره در سایر نقاط پایتخت خواهند شد.

کاهش نرخ سود بانکی عامل افزایش اجاره بها نیست

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران خاطرنشان کرد: نباید تصور شود که کاهش نرخ سود بانکی عامل ایجاد تحرک جزئی در افزایش نرخ اجاره بهای مسکن است، بلکه بیش از هرچیز این مساله باعث شده است تا انگیزه مالکان برای اخذ ودیعه کاهش یابد و در مقابل به اخذ مبلغ ماهانه از مستاجر راغب شوند.

تدابیر مالیاتی برای کنترل نرخ اجاره

وی اذعان کرد: به نظر می‌رسد با تدابیری که دولت اندیشیده است، به‌زودی شاهد ساماندهی بازار اجاره مسکن خواهیم بود. از جمله این راهکارها، تدابیر مالیاتی است که این طرح در حال حاضر در دست بررسی است و در صورتی که به‌عنوان قانون تصویب شود، قطعا عرضه واحدهای خالی به بازار اجاره مسکن افزایش می‌یابد.

کنترل قیمت‌ها باید جامع باشد

خسروی همچنین با اشاره به اینکه فعال شدن صنعت اجاره از دیگر راهکارهای کنترل بازار اجاره است، تاکید کرد: بارها به دولت پیشنهاد داده‌ایم که با فعال کردن صنعت اجاره، راسا اقدام به ساماندهی این بازار کند. در واقع دولت باید قیمت تمامی حوزه‌های مسکن را شامل قیمت تمام‌شده ملک ونرخ اجاره بها را کنترل کند تا قیمت‌ها دراین بازار به صورت جامع و کامل کنترل شوند.

پیشگیری بهتر از درمان است

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران تاکید کرد: تجربه نشان داده است هر زمان که در بدنه دولت اراده‌ای جدی برای کنترل بازار وجود داشته باشد، بازخورد مثبت آن به طور کامل حس می‌شود؛ از این رو امیدواریم که مسوولان عزم خودرا جزم کنند و اقدامات پیش گیرنده‌ای برای کنترل بازار اجاره مسکن انجام دهند؛ چرا که اساسا پیشگیری بهتر از درمان است.