گروه مسکن- قائم مقام بانک مرکزی در نخستین کنفرانس بین‌المللی ماندگاری، ظرفیت‌سازی و توانمندسازی شرکت‌ها و سازمان‌های پروژه محور با رویکرد صنعت احداث، با ارائه گزارشی از عملکرد بخش ساختمان و مسکن گفت: از سه ماهه دوم سال ۸۷ بخش مسکن وارد رکود معاملاتی شد و آهنگ ساخت و ساز هم کم شد. حمید پور محمدی افزود : هر چند این رویه تا پایان سال ۸۸ در بخش‌های ساختمانی وجود داشته، ولی گزارش‌های بانک مرکزی تغییرات محسوسی را در ساختمان و پروانه‌های صادر شده در بخش مسکن توسط شهرداری‌ها به دست آورده که نشان از افزایش میزان سرمایه‌گذاری در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سه ماهه اول سال گذشته دارد، به طوری که ۲۵ درصد افزایش داشته است.

قائم‌مقام بانک مرکزی اضافه کرد: حجم معاملات مسکن امسال در تهران ۵۷ درصد رشد داشته است.

وی خاطر نشان کرد : کرایه مسکن هم در سال جاری در تهران ۵ درصد و در شهرهای متوسط و کوچک ۷/۶ درصد رشد داشته است.

او با بیان اینکه اجرای مسکن مهر هم در سال جاری از شتاب خاصی برخوردار شد و توانست به رشد بخش مسکن کمک کند، ادامه داد: در حوزه مسکن روستایی و در بخش بهسازی ۶۷ درصد تسهیلات اهدایی نظام بانکی به این سمت بوده است.

علی اصغر گلسرخی، دبیر این کنفرانس نیز با بیان اینکه صنعت احداث بزرگترین صنعت در دنیا است‌، گفت: هم‌اکنون صنعت احداث ۳۰ درصد از کل نیروی کار کشور را در بر می‌گیرد. گلسرخی افزود: در حالی که خودروسازان ۱۵ میلیارد دلار از حجم گردش مالی جهان را در اختیاردارند، اما سهم صنعت احداث از گردش مالی سالانه دنیا بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار است. دبیر کنفرانس با اشاره به تاسیس موسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث از سال ۸۰ ‌، خاطرنشان کرد : در آینده نزدیک این موسسه به یکی از ۲۰ مرکز معتبر تحقیق و توسعه در صنعت احداث تبدیل خواهد شد.

در ادامه این مراسم حسن شریفی بیدگلی‌، دبیر علمی‌ کنفرانس با تاکید بر این که موسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث یک موسسه غیرفرمایشی و بدون دستور دولت به وجود آمده است، راه‌اندازی موسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث را حرکت بسیار بزرگ و ارزشمندی برشمرد.

شریفی بیدگلی اضافه کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس تحول اساسی و همه جانبه صنعت احداث در کل کشور است که البته این تحول از همفکری و گفتمان‌های جدی میان دولت و متولیان صنعت احداث به وجود خواهد آمد.

دبیر علمی ‌کنفرانس از همگان خواست تا به دانسته‌های یکدیگر احترام بگذاریم و قبول کنیم که خیلی از مطالب را نمی‌دانیم که اگر همین نکته تنها پیام این کنفرانس باشد‌، کافی است.