در پایتخت متراژ‌ بزرگ‌ها متری 200 هزار تومان از متراژ کوچک‌ها ارزان‌ترند
گروه مسکن- مهدیس فرقانی: در بازار چندین رنگ مسکن در تهران، هر چقدر برای اطلاع از اوضاع و احوال قیمت‌ها جست‌وجو کنید، به موضوعات جالب و فرمول‌های اختراعی عجیب دست پیدا خواهید کرد که در بررسی بعضی از این اتفاقات، هیچ ارتباط منطقی بین ماجرا و علت وقوع آن نمی‌توانید پیدا کنید.

یک نمونه از این عجایب، به قیمت‌هایی که برای هر مترمربع آپارتمان کوچک و بزرگ تعیین می‌شود، ارتباط دارد. در تهران مدت‌ها است قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی متراژ کوچک -حدود 50 متر- بالاتر از قیمت هر مترمربع آپارتمان متراژ بزرگ -150 متری- تعیین و پیشنهاد می‌شود. خریداران مسکن زمانی‌که این قیمت‌ها را مشاهده می‌کنند در یک نگاه تصور می‌کنند آپارتمان‌های بزرگ در تهران از آپارتمان‌های کوچک ارزان‌تر است!
در حال حاضر آپارتمان‌های متراژ بزرگ در تهران به‌طور متوسط متری حدود ۲۲۴ هزار تومان از واحدهای مسکونی متراژ کوچک ارزان‌ترند. علت این نوع قیمت‌گذاری به قدرت خرید مسکن در تهران مربوط می‌شود، به‌طوریکه خریداران اغلب تمایل دارند واحدهای مسکونی کوچک بخرند که این باعث افزایش ارزش متری این واحدها شده است.
جالب آنکه در مناطقی از تهران همچون شهرک‌غرب که واحد مسکونی متراژ کوچک در آن به ندرت پیدا می‌شود، فاصله میانگین قیمت بین این آپارتمان‌ها با آپارتمان‌های متراژ بزرگ به متری بالای 500 هزار تومان هم می‌رسد. به گزارش دنیای اقتصاد، معمولا قیمت واحدهای مسکونی متراژ کوچک با نرخ واحدهای متراژ بزرگ در تضاد با یکدیگر هستند چراکه مشاوران املاک بر این باورند که قیمت هر مترمربع فروش واحدهای متراژ کوچک بالاتر از نرخ واحدهای متراژ بزرگ پیشنهاد می‌شود‌.
در همین حال، قیمت فروش هر مترمربع از واحدهای مسکونی بالای ۱۵۰ مترمربع بطور چشمگیری از نرخ فروش هر مترمربع واحدهای زیر ۶۰ مترمربع کوچک‌، کمتر است، اما با این حال در محاسبه قیمت کل، نرخ فروش واحدهای متراژ بزرگ به دلیل اندازه متراژشان بیشتر از قیمت واحدهای متراژ کوچک است‌. از سوی دیگر، به دلیل تقاضای زیاد خریداران واحدهای کوچک در بازار مسکن‌، فروشندگان در مقابل این میزان استقبال قیمت‌های پیشنهادی خود را بالا تعیین می‌کنند‌. بر اساس معرفی قیمت های پیشنهادی فروش آپارتمان توسط موتور جست‌وجوی ایران فایل‌، به نشانی www.iranfile.ir خبرنگار دنیای اقتصاد با بررسی مشخصات ۳۰ واحد مسکونی‌، نرخ فروش واحدهای مسکونی کمتر از ۶۰ مترمربع و همچنین واحدهای بالاتر از ۱۵۰ مترمربع در ۱۵ محله مختلف تهران را شناسایی کرده و به تفاضل قیمت متری ۲۲۰ هزار تومان بین قیمت هر مترمربع آپارتمان کوچک با آپارتمان بزرگ دست یافته که البته نمونه های مورد بررسی واقع شده در جدول زیر ذکر شده است‌. در بین این ۱۵ محله، شهرک غرب و اقدسیه از بیشترین تفاضل قیمتی بین واحدهای بزرگ و کوچک برخوردار است زیرا در شهرک غرب یک واحد ۶۰ مترمربعی نوساز با قیمت متری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده، در حالی‌که واحد ۱۵۲ متری نوساز در همین محله با قیمت متری ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان آماده تحویل به خریداران است و شواهد نشان دهنده این مساله است که واحد متراژ کوچک متری ۶۵۰ هزار تومان بیشتر از واحد متراژ بزرگ قیمت دارد‌.