جایزه 10 میلیارد تومانی به بانک‌مسکن بابت مسکن‌مهر

گروه مسکن- نمایندگان ویژه‌ رییس‌جمهور در کار گروهی که هر دو هفته‌ یک‌بار برای رفع موانع مسکن‌مهر تصمیم‌گیری می‌کند، در تازه‌ترین جلسات خود، یک مصوبه جالب و متفاوت از مصوبات قبلی، تنظیم و ابلاغ کرده‌اند. اعضای کار گروه مسکن برای تشویق بانک‌مسکن بابت همراهی و همکاری که با پروژه‌های ۹۹ساله داشته، مجوز پرداخت ۱۰ میلیارد تومان تحت عنوان «تشویقی» به این بانک را صادر کرده‌اند.

جایزه ۱۰ میلیارد تومانی قرار است از محل منابعی که ابتدای امسال در قالب یارانه مسکن در اختیار وزارت مسکن قرار گرفته بود، تامین اعتبار و پرداخت شود. وزارت مسکن در بودجه ۸۹ حدود ۲ هزار میلیارد تومان یارانه مسکن در اختیار گرفت که از این محل برای پرداخت کمک سود

تسهیلات مسکن روستایی و برخی موارد دیگر باید هزینه کند.

مصوبه جدید کارگروه مسکن از این حیث حائز اهمیت است که تا کنون هر آنچه را که این نهاد دولتی تصویب کرده به نوعی به رفع‌گرفتگی‌ها و مشکلات مسکن‌مهر اختصاص داشته است.

کارگروه مسکن پیش از این مصوبات مهمی را در خصوص افزایش تسهیلات مسکن‌مهر، کاهش نرخ سود تسهیلات، تبدیل خانه‌های معمولی به مسکن‌مهر و همچنین تصویب طرح‌هایی که بتواند سرعت ساخت‌وساز مسکن‌مهر را افزایش دهد، در کارنامه کاری خود داشته است.

این در حالی است که با تصمیم جدید کارگروه مسکن، این تحلیل به ذهن می‌رسد که «مشکلات مسکن‌مهر حل شده و اکنون زمان اعطای تشویق و جایزه و هدیه رسیده است».

هر چند طی یک‌سال گذشته، مجموعه بانک‌مسکن از کوچک‌ترین خدمت‌رسانی به ساخت‌وسازهای ۹۹ساله دریغ نکرده و معدل رضایت سازنده‌ها نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است، اما به نظر می‌رسد هنوز طرح ملی مسکن‌مهر برای رسیدگی و مراقبت بیشتر و همچنین حذف موانع زاید از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و نکته مهم‌تر اینکه هر چقدر ماشین ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر جلوتر می‌رود و به انتهای خط نزدیک می‌شود، نظارت و کنترل بر عملکرد این ماشین، حساس‌تر می‌شود.

از سوی دیگر، نکته‌ای که لازم است به آن توجه شود موضوع منابع اعتباری در حوزه مسکن است که نحوه هزینه‌کرد آن شرایط خاصی را می‌طلبد.

متن کامل مصوبه اخیر کارگروه مسکن درباره جایزه بانک‌مسکن به این شرح است: «نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه مسکن، در راستای تسریع و توسعه مسکن مهر تصمیمات جدیدی اتخاذ کردند که بر اساس آن مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال از محل یارانه بخش مسکن به عنوان کمک تشویقی اعطای تسهیلات مسکن مهر در سال ۱۳۸۹ به بانک مسکن پرداخت می‌‌شود.»