مینا یوسفی- شهرداری تهران برای جلوگیری از رشد احتمالی قیمت مصالح ساختمانی بعد از اجرای قانون یارانه‌ها تمام مصالح مورد نیاز خود را برای نوسازی بافت‌های فرسوده خریداری و انبار کرده است. محمدرضا درویش زاده، رییس سازمان نوسازی با اعلام تدابیر شهرداری تهران برای مقابله با تبعات قانون یارانه‌ها برای ساخت وسازهای شهر گفت: هنوز نمی‌توان در مورد میزان اثرات قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر روند نوسازی بافت‌های فرسوده به وضوح صحبت کرد، ولی سازمان نوسازی با پیش‌بینی اثرات احتمالی، تمام مصالح اساسی برای پروژه‌های مسکونی را ذخیره کرده است. وی همچنین در پاسخ به دنیای اقتصاد درباره احتمال کاهش تمایل انبوه س ازان و سرمایه‌گذاران برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: اما با این حال هنوز نمی‌دانیم که رویکرد این افراد پس از نقدی کردن یارانه‌ها چطور خواهد بود.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در حال حاضر تمام طرح‌ها و تسهیلات جدید برای نوسازی بافت‌های فرسوده با رویکرد مقابله با اثرات احتمالی هدفمند کردن یارانه‌ها بر ساخت و ساز در پایتخت تدوین شده است.

خبر دنیای اقتصاد تایید شد

درویش زاده همچنین از تصویب دستور‌العمل تدوین سرمایه‌گذاری تضمینی در بافت‌های فرسوده شهر تهران خبر داد و گفت: بر این اساس پروژه‌های بالای ۱۰ واحد مشمول این طرح می‌شوند و سازمان نوسازی خرید ۵۰ درصد واحدهای نوسازی شده را تضمین می‌کند. وی گفت: این دستورالعمل در جذب سرمایه‌گذار برای نوسازی انبوه بافت‌های فرسوده بسیار موثر است.

این در حالی است که روز گذشته دنیای‌اقتصاد جزییات طرح تضمین خرید واحدهای نوسازی شده را منتشر کرد.

مدیر عامل سازمان نوسازی دلیل اجرای این طرح را ایجاد انگیزه برای جذب انبوه سازان و سرمایه‌گذاران به فعالیت در بافت‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: برای نوسازی بافت‌های فرسوده باید کاری کنیم تا ساخت و ساز و همچنین بازار مسکن از رکود درآید تا به این طریق ساخت‌وسازها بیشتر شود.

۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در راه است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران همچنین از برگزاری مرحله سوم فروش اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده تا پایان سال خبر داد و گفت: مراحل اولیه برای فروش ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در حال انجام است که ۳۰۰ میلیارد تومان از این اوراق از سوی بانک شهر و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز از سوی بانک ملی عرضه خواهد شد.

درویش زاده در خصوص طرح فروش متری مسکن نیز گفت: تاکنون ۳ مرحله از این طرح اجرا شده است و کل واحدهایی که باید از این محل احداث شود ۲ هزار واحد است، که سازمان نوسازی با برنامه ریزی‌های انجام داده قصد ساخت ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی را دارد و تا دهه فجر امسال تعداد ۲۰۰ تا ۳۰۰ واحد از این پروژه به خریداران واگذار خواهد شد.