تفاهم برای بافت فرسوده تهران

عکس: نگار متین‌نیا

احداث ۴۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌فرسوده پایتخت با حمایت بانکی دولت و تضمین خرید شهرداری

تحلیل باهنر از آثار قانون یارانه‌ها بر بازار مسکن مینا یوسفی- دولت و شهرداری‌تهران بر سر نحوه نوسازی ۳۵۰۰ هکتار بافت‌فرسوده موجود در پایتخت تفاهم‌ کردند.

به موجب تفاهم‌نامه‌ای که روز گذشته بین وزارت مسکن و شهرداری‌تهران امضا شد، از سال آینده برنامه متمرکز احداث ۴۵ هزار واحد مسکونی در نقاط قدیمی و فرسوده شهر تهران اجرایی می‌شود؛ به‌طوری‌که شهرداری با تضمین خرید ۳۰ درصد واحدها و وزارت مسکن با تامین ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به ازای هر واحد از برنامه پشتیبانی خواهند کرد.

اگر آنطور که در متن تفاهم‌نامه آمده، نوسازی اتفاق بیفتد، تهران ظرف ۷سال هم به لحاظ بافت‌فرسوده و هم به لحاظ فاصله عرضه و تقاضای مسکن ترمیم خواهد شد. برآوردهای کارشناسی از پتانسیل ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده تهران حاکی است، این مناطق حداقل ظرفیت احداث ۳۵۰هزار واحد مسکونی را دارد.

در مراسم امضای تفاهم‌نامه دولت و شهرداری که روز گذشته در همایش نوسازی بافت‌های فرسوده برگزار شد، محمدرضا باهنر رییس کمیسیون تلفیق مجلس نیز حضور داشت.

باهنر در این همایش با اشاره به اینکه در قانون برنامه پنجم، دولت موظف شده نیمی از تسهیلات بخش مسکن را به بافت‌های فرسوده اختصاص دهد گفت: مجلس نیز در مصوبه‌ای جداگانه بانک‌مرکزی را ملزم کرده ۲۵درصد از تسهیلات ارزان‌قیمت را به نوسازی بافت‌های فرسوده ارائه دهد. باهنر تصریح کرد: اگر حمایت‌های بانکی به این شکل انجام شود، سرعت نوسازی بافت‌های فرسوده موجود از سرعت استهلاک سایر بافت‌ها بیشتر می‌شود.

رییس کمیسیون تلفیق در عین حال درباره آثار اجرای قانون یارانه‌ها بر بازار مسکن به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: دولت و مجلس جیب جداگانه‌ای نباید برای درآمد حاصل از هدفمندی بدوزند که البته ندوخته‌اند، امیدواریم در بخش ساخت‌وساز نیز رکودی به معنای توقف کار نداشته باشیم. باهنر افزود: قانون‌ یارانه‌ها فعلا خوب شروع شده، اما باید سهم واحدهای تولید از پرداختی‌های این قانون به گونه‌ای در نظر گرفته شود که بنگاه‌های صنعتی بتوانند بدون آنکه زمین‌گیر شوند، سود اقتصادی معقول داشته باشند.

رییس کمیسیون تلفیق مجلس همچنین در همایش سالانه نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد کلان کشور در کنار توجه به اقتصاد خانواده‌ها گفت: در حال حاضر سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار برای بنگاه‌های دولتی هزینه می‌کنیم که این رقم در طول ده سال آینده به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید و به این میزان سرمایه‌گذاری نیاز داریم ، بنابراین برای پاسخ‌دهی مناسب و پایدار به اشتغال کشور و ایجاد اشتغال کامل نیاز به هزار میلیارد دلار سرمایه جدید وجود دارد.

وی ادامه داد‌: داستان پر از بحث هدفمند شدن یارانه‌ها مساله‌ای بود که مجلس و دولت طی هفته گذشته درگیر آن بودند. در حال حاضر نزدیک به معادل ۵/۶ میلیون بشکه نفت و گاز تولید می‌کنیم که از این مقدار دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را صادر کرده و همه خرج‌ها را از محل درآمد آن می‌دهیم.

باهنر با بیان اینکه دولت زحمات بسیاری کشیده و شروع خوبی در هدفمندی یارانه‌ها داشته به یک نگرانی اشاره کرد و گفت: در بحث نقدی کردن یارانه‌ها تاکنون فقط به اقتصاد خانوار توجه کامل شده در حالی که باید به بخش‌های دیگر از جمله صنعت و حمل و نقل نیز رسیدگی بیشتری شود.

وی ابراز امیدواری کرد: در بودجه‌های آینده تمهیداتی اندیشیده شود که در سال‌های بعد بنگاه‌های اقتصادی با هدفمندی یارانه‌ها زمین‌گیر نشوند.

وی تاکید کرد: بخش زیادی از بنگاه‌های اقتصادی بدون استفاده از یارانه انرژی، سودده نیستند و زمین گیر می‌شوند و باید کمک کرد که این پروسه به خوبی دنبال شود.

وزیر مسکن مهر!

رییس کمیسیون تلفیق در ادامه سخنانش با اشاره به توجه مجلس به نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: از وزیرمسکن که البته اسمش را باید بگذاریم وزیرمسکن مهر و شهرداری‌ها خواسته‌ایم ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده شهری را سالانه نوسازی کنند.

وی با اشاره به الزام دولت به اختصاص ۵۰ درصد از تسهیلات بانکی به نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد: اگر در طول برنامه پنجم‌، ۵۰ درصد از بافت‌های فرسوده بازسازی شود‌، سرعت بازسازی بافت‌های فرسوده بیشتر از استهلاک بافت‌های موجود شده و شاید بتوانیم امیدوار باشیم که طی ۲ تا ۳ برنامه دیگر ،بافت فرسوده با تعاریف موجود در کشور وجود نداشته باشد. وی همچنین به یکی دیگر از اقدامات مجلس در مورد حمایت از بازسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و افزود‌: بانک مرکزی موظف شده است ۲۵ درصد تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت را به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص دهد.

تسهیلات بانکی بافت‌های فرسوده افزایش یابد

مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران نیز در این همایش از اقدامات مثبت صورت گرفته در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و خواستار افزایش تسهیلات بانکی در این زمینه شد.فریدون درویش‌زاده با اشاره به بسته‌های تشویقی قابل قبول شهرداری و وزارت مسکن برای انبوه سازان بافت‌های فرسوده، گفت: از دولت می‌خواهیم تسهیلات مسکن مهر را برای نوسازی بافت‌های فرسوده درون‌شهری نیز اختصاص دهد.

به گفته وی امسال با وجودی که میزان صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده دو برابر شده است اما تسهیلات بانکی با این روند رشد نکرده؛ بنابراین سازمان نوسازی امیدوار است که با تمهیدات دولت روند رشد این دو مقوله همنوا شوند. به گفته درویش‌زاده از ۱۶ هزار واحدی که امسال پروانه ساخت دریافت کرده‌اند فقط ۶ هزار واحد موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده‌اند. درویش‌زاده در ادامه سخنان خود در همایش نوسازی بافت‌های فرسوده از صدور ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری در نوسازی بافت فرسوده خبر داد و گفت: در ۹ ماه اول امسال نوسازی بافت فرسوده نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو برابر شده است.

واگذاری ۷۰۰ واحد فروش متری مسکن تا پایان سال

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین از واگذاری ۷۰۰ واحد فروش متری مسکن در دهه فجر خبر داد و گفت: همچنین یک وام ۲۰ میلیونی نیز برای آنها فراهم شده است.

درویش‌زاده به طرح تضمین خرید شهرداری تهران که ضامن خرید ۳۰ درصد از واحدهای نوسازی شده از سوی انبوه‌سازان است، اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر انبوه‌سازان برای نوسازی بافت فرسوده حضور ندارند.

تفاهمنامه شهرداری با وزارت‌مسکن

به گزارش دنیای اقتصاد در دومین همایش نوسازی بافت‌های فرسوده تفاهمنامه‌ای بین سازمان زیباسازی شهر تهران با وزارت مسکن و شهرسازی امضا شد. بر اساس این تفاهمنامه که از سوی رییس سازمان نوسازی و معاون وزیر مسکن امضا شد، هر سال ۴۵هزار واحد در تهران نوسازی می‌شود و برای رسیدن به این هدف تسهیلاتی از قبیل وام ۲۰ میلیونی و تخفیف در هزینه صدور عوارض ساخت و پروانه ساختمانی به مالکان بافت‌های فرسوده اعطا می‌شود.

همایش بافت فرسوده؛ میزبان غایب بود، حامی‌ شرکت نکرد

دیروز همایشی با عنوان نوسازی بافت‌های فرسوده در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. اما در این همایش هیچ‌یک از مسوولان عالی رتبه‌ای که دعوت شده بودند حضور نیافتند. خبرنگاران از سه روز قبل از برگزاری همایش نوسازی بافت های فرسوده دعوت نامه‌هایی را برای پوشش خبری برنامه دریافت کرده بودند که شامل جدول زمان بندی سخنرانی رییس مجلس‌، رییس شورای شهر‌، وزیر مسکن و شهرداری تهران که میزبان اصلی همایش محسوب می شدند، بود. اما با وجودی که تدارک این همایش از ماه‌ها پیش دیده شده بود‌، برنامه فقط با حضور مسوولان رده‌های میانی برگزار شد. در واقع دیروز نه لاریجانی در همایش نوسازی بافت‌های فرسوده حضور یافت‌، نه چمران برای حاضران سخنرانی کرد و نه نیکزاد‌، مسوولان نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرداری را همراهی کرد. حتی در این همایش خبری از قالیباف که در راس امور شهرداری تهران قرار دارد هم نبود. در این اوضاع به نظر می‌رسید که دانشجویان رشته‌های معماری و شهرسازی بیشترین حاضران در سالن همایش را تشکیل می‌دادند. تفاهمنامه نوسازی سالانه ۴۵ هزار واحد بافت فرسوده با مشارکت وزارت مسکن و شهرداری تهران هم از سوی معاون وزیر مسکن و رییس سازمان نوسازی امضا شد؛ در حالی که انتظار می رفت این تفاهمنامه اثر بخش در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده به امضای عالی‌ترین مقام‌ها در دو نهاد مسوول‌، یعنی وزارت مسکن و شهرداری تهران برسد. با این حال تنها چهره سرشناس در دومین همایش نوسازی بافت های فرسوده، محمدرضا باهنر، رییس کمیسیون تلفیق مجلس بود که با وجود اینکه در جدول زمان بندی برنامه نامی از وی برای سخنرانی برده نشده بود، دقایقی برای حاضران در مورد بافت های فرسوده سخنرانی کرد.از میان اعضای شورای شهر تهران نیز فقط احمد مسجد جامعی در این همایش حضور داشت.