مصرف انرژی در ساختمان‌های ایران 5/2برابر متوسط جهانی است

همایش بهینه سازی مصرف انرژی در مصرف ساختمان

گروه مسکن- الهام علاقه بندان- همایش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان با حضور بیش از ۱۰۰کارشناس و متخصص و به منظور ارتقای سطح علمی و تبادل اطلاعات برگزار شد. عکس: سعید عامری

مهندس جواد خوانساری دبیر این همایش در این مراسم گفت: مصرف سوخت در ایران برابر با مصرف کشور چین است، این در حالی است که جمعیت کشور ما خیلی کمتر از جمعیت کشور چین است.خوانساری تصریح کرد: کشور چین با استفاده از زباله، فاضلاب و موادغذایی، انرژی تولید می‌کند.دبیر مجمع تشکل‌ها با اشاره به افزایش ۵/۱۰درصدی مصرف سوخت در هر سال نسبت به سال قبل گفت: این امر موجب می‌شود مجلس برای تامین کمبود سوخت بودجه‌هایی را که می‌بایست صرف اجرای پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام کند به واردات سوخت و انرژی اختصاص دهد.وی تصریح کرد: در صورتی که متحمل هزینه اضافی شویم، بودجه ۹هزار میلیارد تومانی که برای اجرای پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام اختصاص یافته کاهش می‌یابد و اتفاق سال قبل تکرار می‌شود.خوانساری در بررسی راهکارهای ممانعت از افزایش مصرف انرژی در ساختمان اظهار داشت: ایمن شدن ساختمان‌ها، ایزوله شدن ساختمان‌ها، استفاده از شیشه‌‌های دوجداره از جمله راهکارهایی است که می‌توان برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.به گفته وی سال گذشته به دلیل افزایش مصرف انرژی حدود ۵/۷میلیارد دلار هزینه صرف خرید مواد سوختی مورد نیاز شد و علاوه بر آن بیش از ۱۵میلیارد دلار هزینه خرید تجهیزات نفتی شد.

دبیر مجمع تشکل‌ها با بیان این که سال گذشته روزانه حدود ۷۴میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف شد خاطر نشان کرد: حجم مصرف روزانه بنزین در سال جاری به ۸۱میلیون لیتر می‌رسد و در صورتی که چاره‌ای برای کاهش مصرف انرژی نیاندیشیم دوباره ناچار به صرف بودجه عمرانی برای تامین سوخت می‌شویم.

متولی واحدی برای کاهش اتلاف انرژی وجود ندارد

مهندس منوچهر اقبالی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های تاسیساتی با اشاره به مصرف بی‌رویه انرژی و هدر رفتن آن در ساختمان‌ها اظهار داشت: در‌حال‌حاضر مهم‌ترین دغدغه جامعه مهندسان جلوگیری از هدر رفتن سوخت در ساختمان است.

اقبالی با تاکید بر این که مدیریت مصرف انرژی نیازمند وجود سازمانی موثر با اختیارات کافی است تصریح کرد: وزارت مسکن، وزارت نیرو، وزارت‌صنایع و زیر مجموعه‌هایش، وزارت نفت،‌وزارت جهاد کشاورزی، مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، شهرداری، سازمان حفاظت محیط زیست و همه ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط باید در مدیریت مصرف انرژی مشارکت کنند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های تاسیساتی با بیان این که تفکر سیستمی در کشور حاکم نشده، اظهار داشت: تمام تصمیمات به صورت جزیره‌ای اتخاذ می‌شود و متولی واحدی برای سیاست‌گذاری در راستای کاهش مصرف انرژی اتخاذ نشده است.

اقبالی با اشاره به تدوین مقررات ملی ساختمان توسط وزارت مسکن خاطرنشان کرد: آیا متون مقررات ملی ساختمان با اهداف دولت در راستای بهینه‌سازی مطابقت دارد. وی با اشاره به تنظیم تفاهمنامه بین سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و انجمن صنفی شرکت‌های تاسیساتی تصریح کرد: با تشکیل کمیته سه‌جانبه، کارخانه‌های سازنده تجهیزات مصرف کننده انرژی در ساختمان‌ها شناسایی می‌شوند. دبیر انجمن صنفی شرکت‌های تاسیساتی اظهار داشت: تعیین استراتژی مصرف انرژی نیازمند بازنگری مباحث مقررات ملی ساختمان و تهیه و ارائه پیش‌نویس قوانین مرتبط با ساختمان است.

مبحث ۱۹ راهکاری برای کاهش اتلاف انرژی

همچنین مهندس محمد میرزایی، کارشناس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور گفت: در سال ۸۶ میزان مصرف انرژی در ساختمان، اندکی بیشتر از ۵/۲برابر سایر کشورها بود.

میرزایی با اشاره به تصویب مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در سال ۷۱ به عنوان راهکاری برای جلوگیری از اتلاف انرژی اظهار داشت: متاسفانه تاکنون و با وجود گذشت ۱۵سال از تصویب، هنوز این طرح اجرایی نشده است.

کارشناس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت افزود: بعد از شکل‌گیری سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان دوباره در جریان قرار گرفت.

وی افزود: شیوه معماری از موضوعات مطرح در مبحث مقررات ملی ساختمان است، به طوری که بر این اساس ساختمان باید به صورتی ساخته شود که از انرژی خورشیدی بیشترین بهره‌برداری صورت بگیرد.

کارشناسان سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کردند: استفاده از شیشه‌های دوجداره به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان از دیگر موارد مهم مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است.

میرزایی خاطرنشان کرد: چگونگی نصب تاسیسات مکانیکی و چگونگی نصب تاسیسات برقی از دیگر مسائل مهم مطرح در طراحی پروژه‌های ساختمانی است.

به گفته وی، میزان مصرف انرژی در ایران و در بخش صنعت ۱۵/۲ برابر نرخ جهانی، در ساختمان ۵۸/۲ برابر نرخ جهانی، در بخش حمل و نقل ۰۴/۲ برابر جهانی است و همانطور که مشخص است میزان مصرف انرژی در بخش ساختمان بیشتر از سایر بخش‌ها است.

به گفته وی در صورتی که مانع رشد مصرف سوخت نشویم روند رو به رشد مصرف، افزایش یافته و به جایی می‌رسیم که تمام منابع انرژی صرف مصرف داخلی می‌شود.

کارشناس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور اظهار داشت:یکی دیگر از بحث‌های مطرح در مقررات ملی ساختمان عایق‌کاری حرارتی در ساختمان است.میرزایی خاطرنشان کرد: در فصل سرما می‌توانیم به وسیله استفاده از انرژی خورشیدی و عایق‌کاری حرارتی از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل بیاوریم.به گفته وی با به حداقل رساندن دما بین سطوح داخلی می‌توانیم شرایط لازم را برای ممانعت از به هدر رفتن حرارت فراهم آوریم.

میرزایی افزود: با استفاده از مصالح سبک شامل حفره‌ها و لایه‌های نازک هوا مقاومت حرارتی افزایش می‌یابد.وی اظهار داشت: همچنین به هر میزان که فشردگی مصالح ساختمان بیشتر شود، میزان اتلاف انرژی کاهش می‌یابد.