یک‌میلیون واحد مسکونی امسال احداث می‌شود

یک عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تبصره ۶ یکی از بهترین تصمیماتی است که برای حمایت از بخش مسکن گرفته شده است تصریح کرد: زمینه‌های اجرایی شدن تبصره ۶ قانون بودجه از ماه آینده فراهم شده است، زیرا این تبصره نیاز به آیین‌نامه‌هایی داشت که دولت آنها را آماده کرده است و فکر می‌کنم اجرایی شدن کار فقط مربوط به دولت و دستگاه‌های دولتی است. حسن زمانی، نماینده مردم ملایر در خانه ملت، در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این طرح بازار مسکن ثبات بسیار خوبی پیدا خواهد کرد و تا حدود زیادی تنش‌هایی که سال گذشته درگیر آنها بودیم برطرف خواهد شد.

کمبود سیمان نخواهیم داشت

وی همچنین درباره خارج شدن سیمان از سبد حمایتی دولت ابراز عقیده کرد: امسال تولید سیمان در داخل به صورتی است که مشکلی از نظر کمبود آن نداریم یعنی آنچه را که در رابطه با سیمان مورد‌نیاز داریم در داخل تولید کرده‌ایم لذا اگر امسال تولید به همان مقداری که پیش‌بینی کرده‌ایم باشد، قطعا در بازار هیچ مشکلی در رابطه با کمبود سیمان نخواهیم داشت. نماینده مردم ملایر در مجلس تاکید کرد: اگر دولت سیاست‌گذاری کند و تا جایی که ممکن است در رابطه با مصالح ساختمانی، تولید و توزیع آنها را به بخش‌خصوصی واگذار کند قطعا نتیجه مطلوبی خواهد گرفت و خروج سیمان در این شرایط از سبد حمایتی دولت، مشکلی به وجود نخواهد آورد.

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره علت ممنوع شدن صادرات سیمان و تبعات آن گفت: با توجه به اینکه تولید سیمان داخل به نحوی است که نیاز داخل را کاملا برطرف می‌کند، ممنوع شدن صادرات آن ارزآوری این صنعت را که می‌تواند برای کشور مفید و سودمند باشد محدود می‌کند، زیرا اگر ما بتوانیم مازاد نیاز داخلی را صادر کنیم، قطعا سود خواهیم برد.

وی با اشاره به گرانی‌های سال گذشته، مصالح ساختمانی و مخصوصا سیمان و اینکه امسال کمبودی از بابت سیمان نخواهیم داشت اظهار کرد: سال گذشته به خاطر اینکه تعدادی از واحدهای سیمان در حال توسعه بودند و تعدادی از واحدهایی که قرار بود به خط تولید اضافه شوند با مشکل مواجه شده و شروع به کار نکرده بودند، اما امسال این مشکلات برطرف شده و تعدادی از واحدها به خط تولید سیمان اضافه شده است، لذا کمبودی که سال گذشته داشتیم در سال‌جاری نخواهیم داشت.

زمانی همچنین در پاسخ به این سوال که دلیل توزیع نشدن سیمان توسط کارخانه‌های تولید‌کننده چیست؟ گفت: اگر تولید سیمان به جایی برسد که به نیاز داخلی جوابگو باشد، توزیع آن به وسیله خود کارخانه‌ها و بخش‌های تولید‌کننده هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و از آن جا که سال گذشته در توزیع سیمان مشکلاتی داشتیم به این خاطر دوباره واگذار کردن توزیع سیمان به تولید‌کننده‌ها یک ریسک محسوب می‌شود.

تصمیم‌ها ضمانت اجرایی داشته باشند

نماینده مردم ملایر در مجلس همچنین در ادامه با بیان اینکه دولت باید در رابطه با لایحه پیش فروش مسکن کاری کند که در اجرا دچار مشکل نشود، افزود: سال گذشته یکی از علت‌های افزایش قیمت مسکن این بود که یکسری تصمیماتی گرفته شد، ولی در اجرا موفق نبود، لذا اگر بخواهیم همان روش‌ها را ادامه دهیم و مصوباتی داشته باشیم که ضمانت اجرایی نداشته باشد با مشکل مواجه خواهیم شد.

او با اشاره به اینکه امسال میزان ساختمان‌های مقاوم‌سازی و نوسازی شده در روستاها و مناطق محروم به ۳۰۰‌هزار واحد افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: این میزان سال گذشته ۲۰۰‌هزار واحد روستایی بود و در شهرها نیز اگر دولت برنامه داشته باشد می‌تواند ۹۰۰‌هزار تا یک‌میلیون واحد مسکونی را در بافت‌های فرسوده مقاوم‌سازی و نوسازی کند.

زمانی یادآور شد: به امید خدا امسال در تولید مسکن به یک‌میلیون واحد خواهیم رسید که اگر این تحقق پیدا کند، نورامیدی در مساله مسکن است که تا‌حدود زیادی امیدوار خواهیم شد.

وام مسکن به انبوه‌سازان داده شود

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه گفت‌و‌گو با ایسنا، با انتقاد از توزیع وام‌های ۱۸‌میلیون تومانی خرید مسکن خاطرنشان کرد: این نوع وام‌ها نه تنها مشکلی را از مساله مسکن حل نمی‌کند، بلکه مشکلاتی را برای مسکن ایجاد می‌کند، لذا باید تا جایی که می‌توانیم وام‌ها را به سمت انبوه‌سازان و تولید مسکن توسط تعاونی‌ها پیش ببریم. وی در پایان دعوت از سه وزیر مسکن و شهرسازی، صنایع و معادن و وزیر بازرگانی به مجلس را دستور کار کمیسیون عمران در این هفته عنوان کرد و گفت: سه وزیر برای بررسی آخرین تصمیمات در رابطه با مسائل و مشکلات بخش مسکن و برنامه‌های آنها در این بخش در مجلس حاضر می‌شوند و آخرین تصمیمات را بررسی و مرور می‌کنیم.