نخاله‌های ساختمانی آلودگی‌های زیست محیطی را در شهرها گسترش داده است

گروه مسکن- عضو هیات علمی دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران گفت: افزایش نخاله‌های ساختمانی طی سال‌های اخیر در شهرها، آلودگی‌های زیست‌محیطی را افزایش داده است. دکتر محمد مهدی محمودی به مناسبت برپایی اولین کنفرانس سازه و معماری که از دیروز به مدت ۴ روز در تهران برپا شده است، سخن می‌گفت، با اعلام این مطلب افزود: کیفیت تولید و بسته‌بندی نامناسب مصالح ساختمانی، طراحی غلط، نبود دانش لازم برای اجرای نقشه، ناقص بودن ابزار کار و... همگی سبب شده تا طی سال‌های اخیر با تلی از ضایعات و نخاله‌های ساختمانی در خارج شهرها مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مصالح ساختمانی از خاک و چوب بود که پس از مدتی به طبیعت باز می‌گشت، تصریح کرد: ضایعات سنگ، سیمان، آجر و آهن به آسانی و در زمان کوتاه قابل برگشت به طبیعت نبوده و با توجه به حجم بالای ساخت و ساز در کشور و رعایت نکردن اصول علمی ساخت مواد اولیه مصالح و اجرای صحیح و مهندسی این مصالح به هنگام ساخت، متاسفانه شاهد رشد روزافزون این ضایعات در داخل و خارج شهرها هستیم.

به گفته دکتر محمودی، پراکندگی این ضایعات توسط باد در خارج شهرها که سبب آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود، نیز از جمله معضلات نخاله‌های ساختمانی است.

وی گفت: به کارگیری مصالح ساختمانی نیز نیازمند دانش خاصی است که متاسفانه به آن توجه نمی‌شود. استفاده غیراستاندارد این مصالح نیز معضلاتی را از ابعاد بهداشتی- پزشکی مانند ابتلا به انواع بیماری‌ها و از بعد اقتصادی اتلاف منابع به همراه دارد.عضو شورای علمی اولین کنفرانس سازه و معماری ادامه داد: با توجه به اهمیت مساله آلودگی‌های ناشی از ساخت و ساز، طرحی تحقیقاتی در این زمینه از سوی قطب علمی معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در حال اجرا است که پس از اتمام طرح نتایج آن اعلام می‌شود.

مدیر طرح تحقیقاتی پروژه بررسی آلودگی‌های ناشی از ساخت و ساز در قطب معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران اضافه کرد: برپایی کنفرانس سازه و معماری فرصتی مناسب را به منظور ارائه دیدگاه‌های مختلف پیرامون مسائل مرتبط با سازه، معماری و غیر به ویژه مسائل زیست محیطی فراهم می‌آورد.